En jaksa enää
Olen 34-vuotias pian kolmevuotiaan äiti ja kahdeksannella kuulla raskaana. Minulla on toimiva avioliitto ja ihana tytär (ja toinen tulossa) mutta olen hirvittävän väsynyt. Hoidan perustoimet (ruoka, vaatteet, siivous) ja pidän huolta tyttärestäni mutta tuntuu, ettei energiani riitä mihinkään. Esikoisella on uhmaikä ja tappelu hänen kanssaan vie hirveästi energiaa, raskaus tekee nukkumisesta helvettiä ja miehellä on hirveä kiire töissä. Ja tänään hajosi tiskikone.
Itkin kaksi tuntia sen tiskikoneen takia. Olen saanut kotoa mallin siitä, että kodissa on aina siistiä ja siivoaminen tuon sotkuiikan kanssa vie hirveästi aikaa, ja sitten pitää vielä tapella kaikesta aina vaatteiden pukemisesta lähtien. En vaan jaksa enää. En tunne iloa perheestäni, vaikka siinä ei ole mitään vikaa ja tuo on ihan normaalia. Väsyttää tämä täydellisyyteen pyrkiminen, enkä tiedä mitä teen.
Olen siis hoitovapaalla tuon esikoisen kanssa, ei käy päivähoidossa. Jo tämä yhden lapsen rutiinin pyörittäminen väsyttää ja kohta pitäisi jaksaa toinen, pelottaa että en pysty pitämään kotia kunnossa.
Miehessä ei ole loppujen lopuksi mitään vikaa (on tukena ja mukana arjessa, hoitaa lasta että pääsen pari kertaa viikossa harrastuksiin ja tuulettumaan) eikä ole taloudellisia vaikeuksia eikä mitään, lähinnä hävettää tämä etten vaan jaksa. Itkettää joka pieninkin asia.
Tukea?
Kommentit (6)
Relaat. Ei siihen kuole, että kotona on vähän sotkuista. Minulla ainakin tärkeimpänä kriteerinä se, että on puhtaita astioita ja vaatteita eikä ole hirveästi likaa tai pölyä. Jos tavaroita vähän lojuu niin mitä sitten.
Oletko kertonut lapsellesi, että hänen kiukuttelunsa väsyttää sinua? Minun lapseni on 2,5 v. ja ymmärtää, kun sanon, että nyt äiti on väsynyt ja haluaa vähän levätä. Ja ymmärtää myös, kun sanon, että minulle tulee paha mieli, kun hän kiukuttelee. Pystymme aika kivasti neuvottelemaan asioista yhdessä.
Joo, mulla taitaa olla aika helppo uhmis, mutta kokeile! Ei siitä varmaan haittaa ole, ja tuon ikäiselle on ihan hyvä oppia, että vanhemmatkin ovat joskus väsyneitä ja heikkoja.
Mun lapsi tykkää muuten myös, kun saa osallistua kotitöihin. Aina keksii jotain pientä, mitä hän voi tehdä. Antaa vaikka rätin käteen ja pyytää pyyhkimään pöydän.
Kuulostaa vähän masentuneisuudelta/ahdistukselta, hakeudu psykologille , saat sieltä tarvitsemaasi tukea ihan varmasti!!! kokemuksen rinta äänellä puhun sinulle.. voimia..!!
nyt rauhoitu. Pääasia on lapsi/lapset ja sinä. Huushollista viis. makaa vaikka viikko päivät pitkät lapsen kanssa lattialla ja ole vaan. syötä lasta ja hoida vessahommat. muuten vaan huilaat. lapsi leikkii ympärillä tai pistä dvd käyntiin.
Kun oot viikon huilannut, katsot sitten mikä on olo.
hanki siivousapua. Varsinkin nyt raskaana ja pienen lapsen kanssa taistellessa ei mun mielestä ole mitenkään laiskuutta tai muutenkaan väärin ostaa helpotusta arkeen rahalla. Varsinkin jos tuo kodin siistinä pitäminen antaa sulle mielenrauhaa. Itekin hankkisin siivojan edes kerran kuussa jos vaan olis rahaa ;-). Voimia!
vie lapsi subjektiiviseen eli lakisääteiseen päivähoitoon ap t. lto
Silloin kaikki on nin totaalisen raskasta ja kaikki itkettää. Kannattaa puhua neuvolassa asiasta, niin saat apua. Älä häpeä tuota jaksamattomuuttasi, vaan hae rohkeasti apua, niin elämä hymyilee taas.
Voimia!