Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paikalla äitejä, jotka opiskelevat päätoimisesti?

Vierailija
14.03.2011 |

Jos lapsi on kunnallisessa pv-hoitopaikassa, kuinka pärjäätte rahallisesti? Mitä tuloja teillä perheenä on?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapset ovat minulla joka toinen viikko.

Tulot: lapsilisät (kolmesta lapsesta) ja palkka keikkatöistä (opintotukea en enää saa, kuukaudet on käytetty loppuun). Tuloja siis jää käteen n. 900 €/kk.

Päivähoidosta en maksa mitään, vuokraa jää maksettavaksi noin 250 euroa asumistuen jälkeen. Loppu menee elämiseen ja ison osan vie auto, jolla kuljen kouluun ja töihin.

Vierailija
2/25 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tässä asiassa ei perheeseen tosiaankaan lasketa kaikkia alle 18-v. Vähän voisi tarkastaa faktoja, kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi syksynä, vai jäänkö hoitamaan alle 2-v kotiin. Kuinka maksaa päivähoito opintotuesta? Miehen tulot menevät lähes kokonaan vuokraan yms. koko perheen peruskulutukseen.

Vierailija
4/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki,opintotuki,lapsilisä,elatustuki ja tt-tuki.

Vierailija
5/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksusta

ensi syksynä, vai jäänkö hoitamaan alle 2-v kotiin. Kuinka maksaa päivähoito opintotuesta? Miehen tulot menevät lähes kokonaan vuokraan yms. koko perheen peruskulutukseen.

Vierailija
6/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yh ja sain opintotukea, lapsilisää, elatustuen ja asumistuen, yhteensä 833 e. Vuokraan meni 503 e, mutta kyllä sitä pärjäsi, kun oli pakko. Hoitomaksu oli 0 e.

Vierailija
7/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin suuria ovat, jos toinen opiskelee. Minä olen opiskellut päätoimisesti viime vuodet. Miehen tulot olleet hieman epävarmat, kun on yrittäjä. Mutta hyvin on pärjätty, mitään ylellisyyksiä ei kyllä olla pystytty hankkimaan, mutta perustarpeet on saatu tyydytettyä ;).

Kyllä sitä ihminen tulee toimeen yllättävän vähälläkin, se vaatii vain totuttelua, jos on tottunut parempaan :).

Vierailija
8/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapautus hoitomaksusta? Haluamme laittaa lapsen mahd. kunnalliseen perhepäivähoitoon. Läheisen päiväkodin johtaja jo sanonut eräälle äidille, ettei miel. ota lisää alle 2-v ryhmään, on jo 20 lasta..

Vierailija
9/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kustantaa elämisemme, myös lapsen hoitomaksut - rahat ovat riittäneet nippa nappa, on jouduttu nipistämään vähän joka asiasta, mutta tähän saakka selvitty.

Lisäkikkoja:

- lapsella vapaapäiviä kerran viikossa - hoitomaksut alenevat (toki opiskeluaika vähenee myös)

- osa-aika -homma eli kustannat parin päivän työnteolla parin päivän opiskelun ja lasten hoidon

- opintotuki? Itse en sitä enää saa, kun edellämainittujen vapaapäivien ynnä muiden ansiosta opinnot venähtivät.

- Iltatyöt?

- Eikö hoitomaksut kuitenkin mene palkkatason mukaan? Ei ainakaan täysimääräisenä joudu maksamaan.

Vierailija
10/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis jatkan opintoja syksyllä. Olen yh eikä mulla ole enää oikeutta opintotukeen. Niinpä sossu velvoittaa hakemaan töitä aktiivisesti opintojen ohella, jotta toimeentulotuen maksamisen ehdot täyttyisivät. Tuloina siis asumistuki, lapsilisä, elari, tt-tuki.

Vierailija
11/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se palkka on niin iso että hoitomaksut on täydet.

Vierailija
12/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksusta

Siis meillä ainakin asumismenot jo niin isot, että miehen palkka menee niihin. Ei niistä päivähoitomaksuista mitään vapautusta sillon saa. Opintomatkoihin menee 300e/kk ja olemme yleisen asumistuen rajalla, ei myönnetä. Todella tiukkaa on, ja väkisinkin tuntuu siltä, että yhteiskunnan kannalta tekee asiat hieman nurinkurisesti.

Vierailija
13/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko mies tienaa.3 henkisellä perheelläkin se tuloraja täyteen maksuun on aika iso...

maksusta

Siis meillä ainakin asumismenot jo niin isot, että miehen palkka menee niihin. Ei niistä päivähoitomaksuista mitään vapautusta sillon saa. Opintomatkoihin menee 300e/kk ja olemme yleisen asumistuen rajalla, ei myönnetä. Todella tiukkaa on, ja väkisinkin tuntuu siltä, että yhteiskunnan kannalta tekee asiat hieman nurinkurisesti.

Vierailija
14/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko mies tienaa.3 henkisellä perheelläkin se tuloraja täyteen maksuun on aika iso...

maksusta

epäsäännölliset tulot, ei siis ole samat joka kk. Bruttona vähän reilu 2000e, käteen jää 1600 hyvänä kuukautena. Hoitomaksut yli 100e. Ja tosiaan Kelalta saa sen opintotuen 268e. Lapsilisät toki. Ihan hirveesti ei hurrata.

Vierailija
15/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on nyt 3 v ja kaksi vuotta olen opiskellut täysipäiviäisesti, ei vapaata juurikaan, eli 8-16 meiningillä yliopistossa. Mies päivätöissä ollut koko tämän ajan. Lapsi on kunnallisessa päiväkodissa ollut, hoitomaksu on n. 190e. Tuloja miehen palkan lisäksi opintotuki ja lapsilisä. Hyvin pärjätään kun ei milloinkaan vielä olla rikkaita oltu ja aina jouduttu säästämään, ihan vasta oltiin opiskelijoita kumpikin ja silloinkin pärjättiin. Meillä on asuntolainaa ja autokin. Paljosta tingitään mutta ei tätä kauaa kestä. Valmistun nyt keväällä ja uusin tulokas syntyy kesällä ja jään molempien kanssa kotiin, äitiyspv.raha lähes sama kuin opintotuki. Hetkeäkään en ole katunut että perustettiin perhe kesken opintojen (nyt siis 6 vuotta opiskelua takana kohta, yhden välivuoden pidin lapsen synnyttyä)

Vierailija
16/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämä on niitä valintakysymyksiä taas.

Olen opiskellut (AMK) kahden lapsen äitinä. Tein ilta- ja viikonlopputöitä opintojen ohessa, joten edes täyttä opintotukea ei tullut. Mies oli töissä. Päivähoitomaksuja meni, en tarkaan muista paljonko.

Nyt mies opiskelee puolestaan. Minä olen nuorimman lapsen kanssa kotona. Yhdestä saadaan kotihoidontukea. Lapsilisät siis kolmesta. Mies saa aikuiskoulutustukea, joka on bruttona noin 1000,-/kk. Muita tukia/tuloja ei saada/nosteta.

Koko molempien opiskeluajan olemme asuneet omassa omakotitalossa. Hyvin on pärjätty. Etelään ei matkustella ja muutkin menot harkitaan tarkasti. Asuntolaina ei ole suuren suuri, mutta ei talokaan hienon hieno.

Opiskelu voi olla vaikeaa, jos asumismenot tai muut arjen vaatimukset ovat liian suuret. Kuten jo totesin, elämä on valintoja.

Vierailija
17/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksusta

Meillä kaksi lasta ja kun toinen on jo koulussa perhekoko on siis jälleen kolme:( Olikohan käsite oikein, mutta siis meillä perhe pienini kun lapsi meni kouluun:(

Olen naimisissa ja asutaan vuokralla. Asumistukea en saa, opintotukea kylläkin. Käyn kahtena kolmena päivänä viikossa iltaisin ja viikonloppuisin töissä koulun ohella ja siis ammattikorkeassa luen toista insinööritutkintoa. Aika täysiä on päivät, eikä aikaa perheelle niin paljon kuin haluaisin. Ja vielä, maksamme täyttä hoitomaksua!

Aikuiskoulutustukea sain opintojen alussa kaksi kuukautta ja sekin on siis käytetty.

Mutta lopussa kiitos seisoo ja joskus tuokin koulu loppuu:) Oma valintahan tuo on, ei tarvii vanhana itkeä ettei yrittänyt kouluttautua ja saada parempaa työpaikkaa!

Vierailija
18/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös harkinnut opiskelemaan lähtöä. Lapsi on n. 2 vuotta ja hänen kanssaan olen kotona kotihoidontuella. Mies opiskelee. Opintolainaa hän ei ole ottanut enkä minäkään haluaisi ottaa. Voiko rahallisesti pärjätä ilman sitä ja millaisia kokemuksia muilla mammoilla on ylipäänsä opintolainasta?

Vierailija
19/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös harkinnut opiskelemaan lähtöä. Lapsi on n. 2 vuotta ja hänen kanssaan olen kotona kotihoidontuella. Mies opiskelee. Opintolainaa hän ei ole ottanut enkä minäkään haluaisi ottaa. Voiko rahallisesti pärjätä ilman sitä ja millaisia kokemuksia muilla mammoilla on ylipäänsä opintolainasta?

Minä otin jonkin verran opintolainaa. Maksettiin käytännössä aika könttänä pois, kun olin ollut jonkin aikaa töissä.

Miehen opintolainaa ei ole tarvittu. Opiskelee nyt toista vuotta.

Itse tiedät taloutesi parhaiten. Tee vähän laskelmia. Tietenkin, mikäli sossun tuilla elätte, on laina pakko nostaa. Itse suosin enemmin osa-aikatöitä. Niitä kyllä saa vaikka kaupan kassalta tai siivoojana. Opiskeluaikana voi ja mielestäni pitää tehdä sitä työtä, jota on tarjolla. Liian kranttu ei voi olla.

Aikaa jää tosin vähemmän perheelle. Mutta se on tilapäistä. Jatkan samaa hokemaa: Kaikkea ei voi saada, ja elämä on valintoja.

Vierailija
20/25 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi vaikuttaa lapsen kouluunmeno tulorajoihin,perheeseen kun lasketaan kaikki alle 18-vuotiaat lapset mukaan...

maksusta

Meillä kaksi lasta ja kun toinen on jo koulussa perhekoko on siis jälleen kolme:( Olikohan käsite oikein, mutta siis meillä perhe pienini kun lapsi meni kouluun:( Olen naimisissa ja asutaan vuokralla. Asumistukea en saa, opintotukea kylläkin. Käyn kahtena kolmena päivänä viikossa iltaisin ja viikonloppuisin töissä koulun ohella ja siis ammattikorkeassa luen toista insinööritutkintoa. Aika täysiä on päivät, eikä aikaa perheelle niin paljon kuin haluaisin. Ja vielä, maksamme täyttä hoitomaksua! Aikuiskoulutustukea sain opintojen alussa kaksi kuukautta ja sekin on siis käytetty. Mutta lopussa kiitos seisoo ja joskus tuokin koulu loppuu:) Oma valintahan tuo on, ei tarvii vanhana itkeä ettei yrittänyt kouluttautua ja saada parempaa työpaikkaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi