Sisarusten riitelystä?
Mulla tyttö 12 v, poika 15 v.
Musta tuntuu tosi kurjalta, että tämänikäisetkin vielä riitelevät kunnolla keskenään. Onko kellään muulla näin?
Yleensä poika käy fyysisesti kiinni, kutittelee tai tökkii siskoa. Sitten kun tarpeeksi ärsyttää, tytär mottaa poikaa turpaan. Ja ihan käsirysy on valmis. Poika yleensä aloittaa kaikki riidat.
Menen ihan fyysisesti siihen väliin ja sanon, että nyt loppui tämä touhu.
Monet kerrat on sovittu, kuinka sovitaan nämä asiat. Mutta aina vaan tämä sama kuvio toistuu. Multa menee kohta pinna.
Lapset itse sanovat, että kaikki näin tappelee, kaverit ja serkut ja naapurit. Olen kuulemma liaan herkkä reagoimaan riitelyyn.
Miten teillä?
Kommentit (4)
Alkaakohan tappelu joskus myöhemmin?
eli silloin, kun 3v nuorempi pikkuveli teki jotain, mistä isompi ei pitänyt. Lyöty ei ole ikinä, ei purtu eikä motattu turpaan. Lapsille opetettu, että asiat sovitaan puhumalla, ei väkivallalla. Kokisin olevani huono äiti, jos meillä olisi tuollainen tilanne.
että ihmisillä on erilaisia temperamentteja. Lapsilla myös. Ja niille voi olla opetettu toistakymmentä vuotta, että asiat sovitaan puhumalla, mutta kun se ei kaikille mene jakeluun niin syvälle, että mielen kuohahtaessakin muistaisi...
Mutta juu, eipä mullakaan muuta keinoa tule mieleen, kuin sinnikkäästi opettaa vaan. Ja sen lisäksi, että sanotaan, että ei saa tapella, lyödä, jne, pitää muistaa myös kertoa miten sen sijaan pitäisi toimia.
Ja kyllä on tavallista, että tuon ikäiset nahistelevat. Toiset ihan fyysisestikin ja toiset enemmän suullista sättimistä. Ja jotkut sisarukset luonnollisestikin ovat temperamentiltaan niin tyyniä, että käyttäytyvät luonnostaan siivosti.
loppuisi muutamassa vuodessa, mun kundit nyt 5v ja 7v. ja juurikin tuohon tyyliin kähisevät keskenään.