Hautajaisista kyssäriä...
mulla siis tulossa siskon hautajaiset eikä aavistustakaan millainen kukkalaite pitäis olla...kimppu vai jokin muu? Haetaanko se itse kukkakaupasta vai kuljettavatko he sen kappeliin? Tunnen itseni niin tyhmäksi mutta en vaan tiedä...
Kommentit (20)
kyllä osaavat ystävällisesti neuvoa, he kun ovat tuon alan ammattilaisia. Meidän perheen hautajaisissa kukkalaitteet on hommattu hautaustoimiston kautta.
Meillä ollut sekä kukkakimppu että sellainen "viuhka", joskus näkee vielä seppeleitäin (ne on ihania...). Jos hautajaiset samalla paikkakunnalla kuin kukkakauppa, kuljettavat (eri maksusta) kappeliin, muuten haetaan itse. Joskus suku keskittää kukkaostokset samaan kukkakauppaan, josta tuodaan kaikki kukat kerralla.
sanot että haluat siskon hautajaisiin kukkaseppeleen, ne kyllä siellä osaa kertoa ja kysellä. jos vaikka oli joku spesiaali kukka mitä tahdot.
samalla selviää haetko vai vievätkö.
et ole tyhmä ja saa kysyä :)
mut ehkä mun kannattaa sit kysellä vaan jostain kukkakaupasta...ap
jokin etiketti minkä mukaan sen pitäis olla seppele, kimppu vai jokin muu kukkalaite...vai onko ihan oman maun mukaan? ap
valitsisin kukkavihkon. Yleensä kaukaisemmat ihmiset tuovat kimput tai pienemmät kukkalaitteet. Mutta ehkä kannattaa siltä siskon mieheltä kysäistä, millaisia kukkia hän on ajatellut; Olen ollut hautajaisissa, joissa kaikki toivat vain yhden ruusun.
Kukkakaupassa sua neuvotaan kyllä eteenpäin, yleensä heillä on näyttää eri kokoisia malleja, ja kuvia esimerkkeinä erilaisista laitteista.
lueskelin tuossa taas muistovärssyjä ja itku tuli...en tajua miten saan sen luettua siellä :( ap
Helpoimmalla pääset kun hankit kukkalaitteen samasta firmasta. He kyllä toimittavat siunaustilaisuuteen laitteen.
Voit asioida hautaustoimistossa ilman hautajaisia järjestävää tahoa, ilmoitat vaan haudattavan henkilön nimen ja mahdollisesti hautajaispäivämäärän.
Otan osaa suruusi!
jäivät minun kontolle, isä ei kyennyt ja sisaruksia ei ole. Hautaustoimistosta järjestettiin paljon. Kukkakauppa oli tuttu ja siellä sain katsottavakseni erilaisia kuvia muistokukkalaitteista. Kukat vietiin suoraan kirkkoon. Floristit osaavat neuvoa!
Ei ole mikään häpeä, jos ei värssyä pysty lukemaan, niin käy monelle. Hiljainen kunnioitus on aivan yhtä hyvä.
Osanotto minultakin ja voimia surussasi.
-8-
Löysin pari ihanaa värsyä enkä osaa päättää kumpi..."Kiitos yhteisistä päivistä lapsuuden, kiitos vuosista jälkeen sen, sua kaipaan aina sisko kultainen"...tämän taidan valita. ap
ja virtuaalihali!
t. veljensä menettänyt
Itselle lähiomaisten hautajaisissa, siinä arkun äärellä, on tullut yllättävän vahva olo ja olen pystynyt lukemaan värssyt. Mutta työkaveri kertoi luhistuneensa ihan kokonaan, vaikka oli ottanut jotain rauhoittavaakin.
mikä itsestäsi parhaalta tuntuu. Kukkalaitteita on yleensä eniten, mutta isohko kimppu toimii ihan yhtä hyvin. Mieti, mitä sisaresi olisi halunnut.
Hautajaistoimiston kanssa voi sopia kuljetuksesta hautaispaikalle tai sitten sen voi hakea itse, meillä on joskus ollut aikataulujen takia jopa yön yli jääkaapissa kukkalaite. Sen voi myös tilata toiselta paikkakunnalta toisen paikkakunnan kukkakauppaan, jos tilanne vaatii.
Tuo värssy on tosi kaunis, eikä haittaa, jos et sitä pysty lukemaan, tai vaikka lukisit sen kuinka nyyhkien tai vollottaen.
Kysy sieltä kukkakaupasta miten kukat toimitetaan, kaikki hautajaiset joissa olen ollut, niin niissä ne kukat on toimitettu sinne kappeliin eikä ole tarvinnut itse hakea.
Joskus vainaja on saattanut haluta että kaikki tuovat esim. yhden ruusun haudalle tmv. Mutta jos toiveita ei ole ollut, niin voit viedä mitä itse haluat.
Yleensä lähisuku saattaa ison seppeleen hankkia, mutta ne jääneet vähän "pois muodista". Ja koska tavallaan "läheisimpiä" siskollesi on tämän oma perhe, niin en siskona veisi mitään jättisuurta seppelettä tmv. jos mies&lapset tuovatkin vain jonkun pienemmän kukkalaitteen.
(Toki olet lähisukua, mutta jos vaikka menee naapurin tmv. hautajaisin niin silloin hyvä olla vaatimattomamman kukkalaitteen kanssa.)
Ja miettisin sinuna siskoasi ja millaisista kukista hän esim. piti. Valkoiset kallat ovat klassisia (ja myös kylmänarkoja, eli jos pakkasta varo etteivät saa matkalla kylmää esim. auton takakontissa tmv. sillä kallojen väri muuttuu ikäväksi silloin =ei kiva laskea kukkia haudalle jos ovat "rumia".)
Mutta jos siskosi rakasti vaikkapa auringonkukkia, mikään ei estä sellaista lisäämästä kukkalaitteeseen. Tai jos inhosi ruusuja, pyydä kukkalaite ilman niitä. Ja myös siskon lempivärit voidaan huomioida kukkalaitteessa.
Kukkalaitteet ovat aika kalliita, (JOS hinnalla on merkitystä) voi halutessasi laskea myös ihan vaan kauniin kukkakimpun haudalle. Ja tosiaan joskus joku laskee vain yhden ruusunkin tmv. Tuo on loppujen lopuksi symbolinen ele, ei kukaan surun keskellä jaksa välittää muiden kukkalaitteista kovin paljoa.
Kannattaa myös miettiä paljonko ihmisiä tulee, jos vähän niin itse hankkisin isomman laitteen, näyttää juhlavammalta jos ei paljoa kukkia tule koska vähän vieraita. Ja toisaalta jos isot hautajaiset joissa esim. työ- harrastustuttuja tmv. paljon niin silloin kukkia voi olla "liikaakin" jos kaikilla isot kukkalaitteet.
laita googleen hakusanaksi "kukkalaite", saat paljon kauniita vaihtoehtoja mietittäväksi.
On muutama asia, joka olisi hyvä tietää ja muistaa.
Se onko teillä yksi kukkanen, kukkakimppu vai isompi seppele, on yhden tekevää. Voi myös olla ilman kukkasta. On vain helpompi mennä arkulle vaikkapa sen yhden kukkasen kanssa. Tähän ei ole oikeasti mitään sääntöä. Usein kun polttohaudataan, omaiset tuovat vain yhdet kukat.
Voinen käyttää tuota vaarallista yleensä sanaa, koska hautauksia on takana monta sataa.
Vaatetusta on laidasta laitaan. Valkoinen on väri joka kertoo ylösnousemuksesta. Mustaa jostain syystä käytetään paljon, se ollee monessa mielessä turvallinen ja mustaa yleensä löytyy vaatekaapista helposti. Aivan tavallisissa farkuissa ja siistissä esim viirupaidassa on ihmisiä usein ollut hautajaisissa. Pääsääntö on se ettei ole likaisissa vaatteissa. Toinen asia, joka aiheuttaa hämmästystä on liian vähissä vaatteissa olo. Pienet lapset puetaan ohuisiin sukkahousuihin keskellä talvea!!! Siinä ei ole mitään järkeä eikä syytä. Haalarit pienemmille kun mennään haudalle. Itselläni on säärystimistä ja villasukista lähtien kaikki "paikat" suojattu, ettei todellakaan tule kylmä. Haudalle mennessä on aivan sama miltä näyttää, kunhan ei ihan likaisissa kulje.
Toinen asia on sellainen joka koskee omaisten tapaamista. On melkoista mikäli omaiset vievät siunaavalle papille paperi nipuittain vainajan kirjoituksia, satoja kuvia matkan varrelta ym. Ei voi olettaa, että kukaan ehtisi lukea sellaisia lävitse tai syventyä yksittäiseen ihmiseen. Meidän/teidän edesmennyt rakkaamme/rakkaanne ei ole se ainoa sillä viikolla edesmennyt.
Olkaa kohtuullisia siinä minkä verran jaatte materiaalia. Jos haluatte kertoa paljon vainajasta, joka on ollut rakas, muistotilaisuudessa, te voitte sen itse tehdä. Jos kukaan ei siihen pysty, se jää tekemättä.
Pastori(eikä kanttori) ei ole seremoniamestari, vaan hän siunaa asiallisin menoin vainajan hautaan, se on hänen tehtävänsä,se tulee hoitaa asiaan kuuluvalla tavalla ja kunnioituksella.
Hänen tehtävänsä ei ole tehdä historiikkia eikä sukuselvitystä elämän tapahtumista lapsesta vanhuuteen. Te/me voitte/voimme sen kaikin mokomin omaisina tehdä. Muistotilaisuutta voi viettää vaikka kuusi tuntia niin halutessaan, mutta seurakunnan puolesta on täysin kohtuutonta valtuuttaa muistotilaisuudessa tuntikausia olemaan. Nykyään kanttorit eivät välttämättä osallistu muistotilaisuuksiin. Joissain paikkakunnilla osallistuu ja joissain ei. Varmistakaa etukäteen ettei tule pettymyksiä. Pappi osallistuu lähes poikkeuksetta.
Muistotilaisuus
Opetelkaa kysymään milloin kuvaaminen on sallittua.
Jos olette kotioloissa, siellä ette saa kuvata vieraita ihmisiä ollenkaan ilman heidän lupaansa. Vieraiden ihmisten kuvaaminen omassa kodissa on kiellettyä. On kerrassaan ajattelematonta esimerkiksi kuvata videota tilaisuudessa jossa ihmisillä on hyvin henkilökohtaisia juttuja ja keskusteluja. Välttäkää. Ja muistakaa, se on kiellettyä.
Älkää sekoittako keskenään siunaustilaisuutta ja muistotilaisuutta. Siunaustilaisuus joka tapahtuu kirkossa tai kappelissa on siinä mielessä julkinen että siellä saa kuvata (en tiedä onko joitain poikkeuksia julkkisten kohdalla). Muistotilaisuus on tilaisuus jossa ette saa kysymättä asianomaisilta kuvata.
Voisin kirjoittaa aiheesta loputtomiin, mutta tuskin jaksoit tätäkään lukea. Jos haluat kysyä jotain, minä vastaan jos osaan.
Sadat hautajaiset ja jostain jotain tietoa kirjoitti:
On muutama asia, joka olisi hyvä tietää ja muistaa.
Se onko teillä yksi kukkanen, kukkakimppu vai isompi seppele, on yhden tekevää. Voi myös olla ilman kukkasta. On vain helpompi mennä arkulle vaikkapa sen yhden kukkasen kanssa. Tähän ei ole oikeasti mitään sääntöä. Usein kun polttohaudataan, omaiset tuovat vain yhdet kukat.
Voinen käyttää tuota vaarallista yleensä sanaa, koska hautauksia on takana monta sataa.
Vaatetusta on laidasta laitaan. Valkoinen on väri joka kertoo ylösnousemuksesta. Mustaa jostain syystä käytetään paljon, se ollee monessa mielessä turvallinen ja mustaa yleensä löytyy vaatekaapista helposti. Aivan tavallisissa farkuissa ja siistissä esim viirupaidassa on ihmisiä usein ollut hautajaisissa. Pääsääntö on se ettei ole likaisissa vaatteissa. Toinen asia, joka aiheuttaa hämmästystä on liian vähissä vaatteissa olo. Pienet lapset puetaan ohuisiin sukkahousuihin keskellä talvea!!! Siinä ei ole mitään järkeä eikä syytä. Haalarit pienemmille kun mennään haudalle. Itselläni on säärystimistä ja villasukista lähtien kaikki "paikat" suojattu, ettei todellakaan tule kylmä. Haudalle mennessä on aivan sama miltä näyttää, kunhan ei ihan likaisissa kulje.
Toinen asia on sellainen joka koskee omaisten tapaamista. On melkoista mikäli omaiset vievät siunaavalle papille paperi nipuittain vainajan kirjoituksia, satoja kuvia matkan varrelta ym. Ei voi olettaa, että kukaan ehtisi lukea sellaisia lävitse tai syventyä yksittäiseen ihmiseen. Meidän/teidän edesmennyt rakkaamme/rakkaanne ei ole se ainoa sillä viikolla edesmennyt.
Olkaa kohtuullisia siinä minkä verran jaatte materiaalia. Jos haluatte kertoa paljon vainajasta, joka on ollut rakas, muistotilaisuudessa, te voitte sen itse tehdä. Jos kukaan ei siihen pysty, se jää tekemättä.
Pastori(eikä kanttori) ei ole seremoniamestari, vaan hän siunaa asiallisin menoin vainajan hautaan, se on hänen tehtävänsä,se tulee hoitaa asiaan kuuluvalla tavalla ja kunnioituksella.
Hänen tehtävänsä ei ole tehdä historiikkia eikä sukuselvitystä elämän tapahtumista lapsesta vanhuuteen. Te/me voitte/voimme sen kaikin mokomin omaisina tehdä. Muistotilaisuutta voi viettää vaikka kuusi tuntia niin halutessaan, mutta seurakunnan puolesta on täysin kohtuutonta valtuuttaa muistotilaisuudessa tuntikausia olemaan. Nykyään kanttorit eivät välttämättä osallistu muistotilaisuuksiin. Joissain paikkakunnilla osallistuu ja joissain ei. Varmistakaa etukäteen ettei tule pettymyksiä. Pappi osallistuu lähes poikkeuksetta.
Muistotilaisuus
Opetelkaa kysymään milloin kuvaaminen on sallittua.
Jos olette kotioloissa, siellä ette saa kuvata vieraita ihmisiä ollenkaan ilman heidän lupaansa. Vieraiden ihmisten kuvaaminen omassa kodissa on kiellettyä. On kerrassaan ajattelematonta esimerkiksi kuvata videota tilaisuudessa jossa ihmisillä on hyvin henkilökohtaisia juttuja ja keskusteluja. Välttäkää. Ja muistakaa, se on kiellettyä.
Älkää sekoittako keskenään siunaustilaisuutta ja muistotilaisuutta. Siunaustilaisuus joka tapahtuu kirkossa tai kappelissa on siinä mielessä julkinen että siellä saa kuvata (en tiedä onko joitain poikkeuksia julkkisten kohdalla). Muistotilaisuus on tilaisuus jossa ette saa kysymättä asianomaisilta kuvata.
Voisin kirjoittaa aiheesta loputtomiin, mutta tuskin jaksoit tätäkään lukea. Jos haluat kysyä jotain, minä vastaan jos osaan.
"Hieman" vaan oot myöhässä vastaukses kanssa, muuten ihan ok.
Meillä mies valitsi kukkalaiteen tyttäremme hautajaisiin yhdessä hautaustoimiston kanssa. Ja kukkalaite toimitettiin suoraan kirkkoon.