Kommentoikaa mun ateriarytmiä (ja ruokiakin). Olen ihan hukassa syömisen kanssa!
Olen pitkään syönyt miten sattuu, mutta n. kk sitten otin itseäni niskasta kiinni ja yritin saada ateriarytmini kuntoon. En vain osaa itse ajatella yhtään olenko oikeilla jäljillä.
Tässä ateria-ajat pääpiirteissään sekä joitakin tavallisinpia ruokia. /-viivalla on eritelty eri "kokonaisuudet":
n. 8:00 puuro+raejuusto+marjat / leipä kinkulla, juustolla, kasviksilla / jugurttia tai rahkaa, marjoja ja mysliä tai muroja. Lisäksi lasi tuoremehua ja kahvia.
n. 10:00 hedelmä (banaani, omena, appelsiini, pari mandariinia)
n. 11:30 kouluruokaa (olen opettaja) lautasmallin mukaan, lasi rasvatonta maitoja ja 2 näkkäriä levitteellä
n. 15-16 hedelmä / rahkaa ja marjoja
n. 18-19 annos kotiruokaa, aika usein keittoa tai ruokaisaa salaattia, lasi maitoa ja ehkä leipä
Jos illalla on nälkä (yleensä ei ole ollut), syön esim. porkkanan, tomaattia, kurkkua tai salaattia. Lounaalla ja päivällisellä aina kasviksia.
Tarkoitus on pudottaa painoa ja kunhan saan ateriarytmin vakiintumaan, alan kiinnittää yhä enemmän huomiota ateriakokoihin. Toki ne ovat jo nyt seurannassa.
Kommentit (8)
Ruokailuja riittävän usein, monipuoliset ateriat.
Suosittelen!
pääasiassa ihan hyvä rytmi muuten.
-tuoremehu on turha kaloripommi
- aamupalan ja kouluruoan välissä on vain 3,5 tuntia. Eli en söisi siinä välissä mitään. No ehkä korkeintaan mandariinin.
-kouluruoan ja kotiruoan välissä on 6,5-7,5 tuntia. Eli aika pitkä aika siihen nähden, että syö vain hedelmiä/rahkaa siinä välissä. Ehkä siihen väliin voisi järjestää kaksi välipalaa sopivin välein, niin että toinen välipaloista olisi hieman täyttävämpi ja toinen vain hedelmä.
Olispa mullakin tollanen rytmi!
Mä kyllä sanoisin että kannattaa syödä aamupalan ja kouluruuan välissä jotakin, just vaikka hedelmä tai jogurtti tms. pieni välipala.
Ja tosiaan edellisen tekstin mukaisesti söisin välipalaa myös koulu-ja kotiruuan välissä. Koska iltapäivällä tulee helposti väsymys.
Kiva huomata etten ole ihan metsässä.
Tuoremehulasillisesta aamulla en luovu, jätän vaikka jotain muuta sitten pois. Päivä ei käynnisty ilman kylmää tuoremehua :)
Vielä ei ole iltapäivälle tullut tarvetta isommalle välipalalle, mutta se voi johtua myös liian suuresta annoskoosta lounaalla. Pitää seurata asiaa.
Ja tämä rytmi ei todellakaan toteudu joka päivä! Jos on vain tavallista arkea, pysyy rytmi aika hyvin kasassa, mutta pienikin poikkeama sekoittaa kaiken. Opettelua ja totuttelua tämä kai vaatii... Ap
Mä kyllä kanssa huomauttaisin tuosta mehusta. jos juot 2dl tuoremehua niin siinä on kymmenen palaa sokeria. Eli mietihän söisitkö tuota määrää sokeria jos näkisit sen niin kuin se todellisuudessa on mehuun lionneena. Niin mäkin ajattelin aina ett tuoremehusta en luovu. Mut sit vaan pakotin luopumaan ja kilot on pysyny helposti loitolla.
Pikkulasi tuoremehua joka aamu, kymmenen palaa sokeria joka aamu. Kyllähän tuosta sokeripommista virkistyy mutta läskiksi vaan keryy vyötärölle tosi helposti.
Mä kyllä kanssa huomauttaisin tuosta mehusta. jos juot 2dl tuoremehua niin siinä on kymmenen palaa sokeria. Eli mietihän söisitkö tuota määrää sokeria jos näkisit sen niin kuin se todellisuudessa on mehuun lionneena. Niin mäkin ajattelin aina ett tuoremehusta en luovu. Mut sit vaan pakotin luopumaan ja kilot on pysyny helposti loitolla.
Pikkulasi tuoremehua joka aamu, kymmenen palaa sokeria joka aamu. Kyllähän tuosta sokeripommista virkistyy mutta läskiksi vaan keryy vyötärölle tosi helposti.
mutta siltikään en siitä luovu :) Vien yleensä maanantaiaamuna töihin litran tuoremehun ja se kestää mulla seuraavan viikon tiistaihin tai keskiviikkoon, eli 7-8 päivää. Joskus olen innostunut lantraamaan mehua niin, että purkki kestää 2 viikkoa, mutta silloin mehu on vähän liian laihaa.
sekä ruokailurytmi että ruuan sisältö, varmasti tulee tuloksia, kuulostaa niin hyvältä se, että ensin korjaat ateriarytmin ja sitten pikkuhiljaa myös annoskokoja, jos siihen on tarvetta.