Miksi japanilaiset (tokiolaiset) käyttävät usein kasvosuojia?
Liittyykö tähän maanjäristykseen, vai onko siellä ihna yleinen käytäntö?
Kommentit (28)
siellä on suurkaupungeissa usein huono ilmanlaatu, ja jos on yhtään terveysongelmia, niin niiltä saasteilta kannattaa suojautua. Kiinassa ainakin itse olen nähnyt paljon noita hengityssuojien käyttäjiä, eikä ihme, omaan nenäänkin ne saasteet ajoittain haisee.
käveli naamari kasvoillaan. Jotenkin niin naurettavaa ja toisaalta säälittävää. Teki mieli mennä sanomaan, että nauti nyt kerrankin siitä, että voit kävellä ilman naamaria.
Tultiin juuri kesustasta, jossa joku japski--nainenkäveli naamari kasvoillaan. Jotenkin niin naurettavaa ja toisaalta säälittävää. Teki mieli mennä sanomaan, että nauti nyt kerrankin siitä, että voit kävellä ilman naamaria.
kasvosuojainta myös ollessaan itse vilustuneita, jotteivat levitä tautia.
ovat huomaavaisia kanssaihmisiä kohtaan,eivätkä tahdo ehdointahdoin tartuttaa kanssaihmisiä
Toki osa heikosti voivista käyttää myös saasteiden takia, mutta tämä selkeästi harvinaisempaa. Kun pitää vilustuneena maskia, ei tartuta muita- siinä teille sitä muiden huomioimista! Maskia voidaan käyttää myös esim. esiintyessä videoilla jotta vältettäisiin tunnistaminen (mm. nuoret tytöt seuraajien pelossa).
hotelli presidenttiin tuli lauma japsi turisteja, ja jokaisella maskit naamalla ;))
flunssan. Vai ovatko ne kaikki 10 000 tuhatta kiinalaista tai japsia vilustuneita? Enpähän usko.
Myös Mexico Cityssä näkee noita maskeja aika paljon (on aika saastunut kaupunki), samoin Ateenassa näkyi noita.
..mutta minä TIEDÄN, mistä puhun. Sinä taidat arvailla?
Mutta tutkimuksethan osoittaa, ettei niistä oikeasti ole hyötyä...
Oikso joku pöpökammo tms? Viime kesänä
Vierailija - 13.03.11 02:55 (ID 12267480)
hotelli presidenttiin tuli lauma japsi turisteja, ja jokaisella maskit naamalla ;))
Ei voi uskoa että joku todella yrittää pitää ne omat pöpöt vain itsellään. Voihan olla että ilmansaasteidenkin takia jossain käytetään, mutta ainakin japanilaiset käyttävät flunssaisina muita suojellakseen
Siis itse olen teini ja käytön suumaskia koska joko en halua tartuttaa muita tai sitten käytön sitä vaan siksi että sota on siitii ja söpöö pitää.. Eihän nyt suomalaiset aikuiset mitään nollasta ymmärrä... Maskia voi kayttää muuten vaankin paitsi jos joku poliisi tai joku haluaa nähdä kasvoi senkusnotat maskia pois.. Ei sen vaikeampaa ei tarvitse olla japanilainen että saa käyttöön suu maskia...
Nosiis japanilaiset käyttävät niitä ilmansaasteiden ja flunssakausien (mahdollisesti muutkin ilmateitse tarttuvat taudit?) suojautumiseksi. Kyllä minäkin varmaan käyttäisin, onhan noissa kaupungeissa sen verran paljon populaa ja ilmansaasteita :D
Esim. lintuinfluenssan aikaanhan oli aasialaisten maiden katukuvassa paljon maskeilla peitettyjä kasvoja, juurikin sen takia että sillä suojaudutaan mahdollisilta taudeilta ja ei haluta tartuttaa toisia niin herkästi, joka on minusta kohteliastakin.
- jos on itsellä flunssa niin pidetään maskia, mm. siksi koska julkisesti niistäminen on epäsoveliasta
- koska edellä mainitun syyn takia maskin pitäminen on normaalia, monet tytöt/naiset pitävät maskia silloin kun eivät jaksa tai ehdi meikata
Pidetään muuallakin kuin Tokiossa, ihan yleinen käytäntö on.
Onhan tätä tutkittu! Suurin (tosin pieni) vaikutus on että rätti estää sairastuneen pärskinnän leviämistä ilmaan ja sairastuneen käsiin. Muut vaikutukset ovat marginaalisia. Kovalla pakkasella keuhkoihin päätyy kosteampaa ja lämpimämpää ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
ovat huomaavaisia kanssaihmisiä kohtaan,eivätkä tahdo ehdointahdoin tartuttaa kanssaihmisiä
Ja flunssakaudella myös suojaavat itseään. Ihan fiksuahan se on.
Aasialaisten näkee Suomessakin omituisen usein käyttävän kirurginmaskia, jopa pikkukaupungissa olen sellaiseen törmännyt, Helsingissä useinkin.
Näiden havaintojen myötä, uteliaana, päätin tutkia asiaa. Kuten tässäkin ketjussa on tuotu esiin, kirurginmaskia käytetään julkisissa tiloissa lähtökohdin kolmesta selkeästi lääketieteellisestä syystä: influenssatartunnat suuntaan ja toiseen, ilmansaasteet ja hengitysilman lämmittäminen kylmällä säällä.
Mutta asiaa tutkiessani löysin jotain mielenkiintoista. Brittiläinen tutkija on tutkinut tätä kirurginmaski-ilmiötä, joka varsinkin nuorten kaupunkilaisten keskuudessa on Aasian maissa yleistynyt selvästi SARS- ja lintuinfluenssaepidemioiden jälkeen. Tutkijalle selvisi, että syy maskin käyttöön on usein psykologinen!
Influenssaepidemioiden myötä koululaiset tykästyivät maskin tarjoamaan psykologiseen suojaan niin paljon, että halusivat jatkaa sen käyttöä. Jotkut nuoret koristelevat maskinsa, ja tästä on tullut joissain piireissä jopa omia tyylivillityksiä. Moni pitää mukavana maskin tarjoamaa anonymiteetin lisääntymistä, esim. suun liikkeet, kuten hymyily, ovat piilossa toisilta ihmisiltä ja tuntemattomilta katuvilinässä.
Japanissa paperimaskia (ohutta) käytetään siitepölyä vastaan. Näihin aikoihin maskien määrä taas paisuu kun Sugi-puun siitepölyä on ilmassa reippaasti.
Toisin kuin suomessa, siellä asia hoidetaan maskilla eikä lääkkeikkä ja kärvistellen.
Toinen on se aiemmin jo mainittu oma flunssa. Nuhaisena on helppo kulkea paksun räkämaskin kanssa. Ei haittaa valuva nenä eikä köhimiset niin pahasti ruuhkajunissa.
Sitten ovat nämä marginaalisemmat. Ei ehtinyt meikata, oli tappelu puolison kanssa, flunssa pelottaa, ... Syyt.
Yleensäkin tuolla opitaan luottamaan maskiin liilaakin. Kyllä se siitepölyltä suojaa, vaan ei niiltä viruksilta vaikka käytännössä kaikki niin uskovat.
Olen käynyt Japanissa ja syy käyttöön on monia:
-Muoti
-Ollaan ystävällisiä muita kohtaan, eli ei tartuteta muille nuhaa yms (isoissa kaupungeisa melko pakollinen)
En usko, että kyseessä olisi pöpökammo tai ilman huono laatu.
Käyneenä voin sanoa että esim. Tokiossa ilmanhengittäminen keskustassa oli minulle ainakin raikkaampaa kuin Turun/Hesan keskustassa. Syynä sähköautot ja tupakka kielto julkisilla teillä.
Liikennesaasteiden takia ovat tottuneempia käyttämään hengityssuojaimia. Nyt sortuneiden rakennusten yms. takia ilmassa on huomattavasti pienhiukkasia, joten voi olla vaikea hengittää ilman.