Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskimmäisen ja kuopuksen ikäero n. 6 vuotta, mitä vaatteita yms. säilytän??

Vierailija
12.03.2011 |

Kaappien kevätsiivous taas käynnissä ja isommilta pojilta jäänyt taas valtavasti kampetta eteenpäin laitettavaksi. Kaikki kolme ovat siis poikia ja nyt tässä mietin, että mitä säilyttäisin kuopukselle vai kannattaako ylipäänsä säilyttää juuri mitään... Esim. vauvatavaroita meillä ei juuri säästössä ollut vaan kuopukselle hankittiin pääasiassa uutta.

Miten itse olette toimineet vastaavassa tilanteessa? Ja jos olette jotain säilyttäneet, niin minkätyyppisiä vaatteita yleensä kannattaa alkaa säilömään? Säilytystilaa löytyy jonkin verran, mutta ei tietysti mitenkään rajattomasti.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin nyt kun on 3v ikäeroa ja saman vuodenajan lapsia, että säästänkö nytkään.

Vierailija
2/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikia myös molemmat. Säästän lähinnä muutamia hyvin säilyneitä ulkovaatteita, joitakin neulepuseroita ja paitoja.

Juuri pari viikkoa sitten siivosin kaappeja, säästöön jäi pari hyvää toppatakkia, yksi kokohaalari, yhdet lähes uudenveroisena säilyneet ulkohousut ja sitten joitakin paitoja.

Iso kasa vaatteita ja kenkiä sitten ihan armotta kierrätykseen sekä lahjoituksena yhteen läheiseen kirpputori-liikkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin lainaisin kyllä välillä mahdollisesti tarvitseville kavereille.

Erityisesti säästäisin kaikki kotimaiset laadukkaat lastenvaatteet, joita omalla lapsellani on paljon. Säästäisin myös juhlavammat ja klassiset vaatteet kuten marimekon paidat yms. Lisäksi säästäisin ehdottomasti ainakin hyvät villa-, silkki ja bambuvaatteet.

Olen omalla lapsellani käyttänyt paljon vaatteita omasta lapsuudestani (siis 30 v takaa). Nämä siis olleet aikoinaan käytössä minulla ja sisarellani ja monet vielä tulleet meille serkuilta käytettyinä. Vallankin vauvavaatteista monien kunto oli todella hyvä mutta myös isommassa kokoluokassa on erinomaisia vaatteita esim. villa ja froteevaatteita upeilla retrokuoseilla. Ehkä hyvään kuntoon on vaikuttanut myös se, että ainakin vauva/taaperovaiheessa meillä on ollut melko paljon vaatteita, äitini on ilmeisesti ollut tykästynyt lastenvaatteisiin :) Lisäksi äiti on säästänyt kaikki vauva- ja taaperovaiheen vaattet ja huolehtinut niistä hyvin, Joten jos nämä vaatteet ovat kunnossa mikseivät vaatteet kuuden vuoden takaa olisi?

Toki tähän kysymykseen vaikuttaa paljon myös se millaiset vaatteet ovat kyseessä ja se minkälaiset säilytystilat teillä on.

Kenkiä sen sijaan en aio säästää. Oma kokemukseni noista kengistä kovin pitkän ajan takaa on se, että vaikka näyttävät kestävän säilytyksen ja näyttävät vielä hyviltä eivät sitten kestäkään enää helposti käyttöä, jotkut kengätkin tosin kestävät mutta turhaa riskiä en ottaisi vaan kierrättäisin ajoissa eteenpäin.

Leluista säästäisin kestävät ja hyvälaatuiset, erityisesti ne, joista isommat ovat pittäneet.

Vierailija
4/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäeroa samat 6v.

Kannattaa säästää hyväkuntoiset vaatteet, joihin ei muoti vaikuta:

-kumisaappaat

-yöpuvut

-juhlavaatteet

-urheiluvälineet

-kalliit ja laadukkaat klassikkovaatteet

Vierailija
5/18 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä, että ette säästä kaikkea! Nyt hei mammat pikkusen ees sellasta egolokista ajattelua toimintatapoihinne! Vai siis onks 6 vuotta vanhat lastenvaatteet ihan out?! Ja teidän Ricu-Petteriä kiusattais niitten takia?!

Vierailija
6/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuohon aikaan kivasti rahaa, ostin käytännöllistä vaatetta ja sitten pikkupojan merkkivaatetta. No "toka setti" pelkkiä tyttöjä - vauvan unisex- vaatteet säästin ja olen käyttänyt. Selkeästi poikien vaatteet olen lahjoittanut pois, onneksi lähipiiriin syntynyt poikia.

Jotain halpaketjujen muotivaatetta en säästä, siinä näkyy ostoajankohta.

Jossain vaiheessa sain " bonustyttären", mutta hänen ja näiden nuorimpien ikäero on 8-9v. En säästä vaatteita pikku pimuille ollenkaan, pistän kiertoon. Ihan kaiken.

Vierailija
7/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lastenvaatteet nyt niin paljon vanhene.

Meillä tyttö ja poika, 5,5 vuoden ikäerolla. Esimerkiksi kuopuksella on nyt esikoiselta jäänyt villahaalari käytössä haalarin alla. Villahaalari oli sini-punainen eli unisex-väriä. Samoin kaapissa odottaa ensi talvea esikoisen hyväkuntoiset Viking goret kokoa 25 ja sattumalta olen ostanut aikanaan mustat. Ihan samanlaiset (noin äkkiä katsottuna) ne on kuin nykyäänkin kaupassa on myynnissä. Jos tämä nuorempi olisi tyttö, niin kierrätettävää olisi paljon enemmän, mutta nytkin löytyy jotain. Esikoisen tummansiniset Rukan kurahaalarit odottaa käyttöä, kun kerran satuin ostamaan punaisten sijasta nuo.

Vierailija
8/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ehjät ja puhtaat vaatehuoneeseen säilytykseen. Aivan järjetöntä ostaa taas uudet!

Vierailija
9/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan mitoitetu asuminen niin, että elämiselle on tilaa, mutta kierrätyskeskuksen perustamiselle ei. Luistimet, sukset, pyörät ym ollaan säilytetty, mutta nekin kiertää lainassa melkein koko ajan. Meidän vaatteetkin on ihan käytössä kavereilla, ei niitä tarvitse roskiin laittaa. Eikä kyllä tarvitse uusia ostaa tilalle. Ihan samalla tavalla nuorimmainen kulkee kierrätysvaatteissa, eivät vaan ole meidän vanhoja vaan kavereiden. Ja jos just jotain ei ole saatavilla, ostan ihan suosiolla kirpparilta tai jopa kaupasta uuden.

Vierailija
10/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ehjät ja puhtaat vaatehuoneeseen säilytykseen. Aivan järjetöntä ostaa taas uudet!

Ja tahrattomat voi säästää 6v ajalta. Meillä ihan mahdottomuus! Ei noi villahaalarit tai ensiaskelkengät ns. vanhene, mutta moni vähän isomman lapsen vaate on kyllä sit niin aikansa tuotteita. Olen joskus saanut vaatepaketeissa jotain 80-90-luvun lastenvaatteita ja kaikki olen raahannut kierrätykseen. Värit muuttuu, eikä jotkut kasariajan kivipestyt neonraidoin oikein miellytä.

Isommalla lapsella lisäksi alkaa ne käytetyt jo olla tosi käytettyjä. Ja jos kenkiä on käytetty 6kk, niin en enää toisen lapsen jalkaan laita. Eri juttu jotkut 1v lapsen kengät.

Mut makuasia, itse en vain näe järkeä säästää jotain HM/Lindex-krääsää vuosikausia. Ulkohaalarit kyllä säästän aina, myssyt, hanskat ja siistit vaatteet - paitsi en viimeksi mainittuja, jos lasten ikäero on suuri.

Vierailija
11/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kurahousuja turha säilyttää, sillä kuminauhat voivat hapertua jo muutamassa vuodessa käyttökelvottomiksi. Samoin joustavat sukat, elastaania sisältävät tai kuminauhavyötärölliset housut joutavat kiertoon. Hapertuvat yllättävän nopeasti, liekö laatikossa käyttämättömänä makuuttaminen vielä pahentava tekijä. Säästäisin jotain siistejä puuvillaisia vaatteita, ehkä jonkun siistin haalarin tms. pieneen tilaan pakkaantuvaa. Kannattaa hommata hyvät säilytyslaatikot tai vakuumipusseja.

Vierailija
12/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapset ovat 7 ja 3. Olen säästänyt esikoiselta lähes kaiken. Ne käyvät välissä veljeni 5v pojalla. Sitten kun tulevat takaisin, eivät välttämättä enää mene kuopuksen päälle. maku on muutaman vuoden aikana muuttunut.

Kunnon talvivaatteet olen säästänyt, villapuvut, merkkivaatteet (esim kasapäin Tommy Hilfigerin kauluspaitoja ja shortseja, mitä tilailin Ebay'stä koko ajan), pyjamat, pitkät kalsarit, ehjät sukat, shortseja kasapäin.

Maku on tosiaan 4 vuoden aikana muuttunut. Esikoisen aikaan en ollut ihania retrovaatteita käytössä. Lapsilla on muutenkin eroa ulkonäöllisesti. esikoisella siniset silmät ja kuopuksella ruskeat. Sekin pieni seikka vaikuttaa, mitä laitan lapselle päälle.

Vierailija
13/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet ja tavarat. Älä kaikkea!!

Vierailija
14/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä esikois- ja kuopustytöt ovat tällä hetkellä 12- ja 6- vuotiaat. 12-v käyttää nyt 146/152 vaatteita ja kuusivuotiaan koko on 122/128.

Ei niitä vaatteita nyt kovin montaa vuotta tarvitse säilöä. Paidat varsinkin menevät pitkään ja osa siirtyy jopa suoraan toisen käytöstä toiselle.

Me olemme säästäneet mieluisat ja ehjät vaatteet sekä ulkopuvut. Jotkut sporttivaatteet ja monet ulkoiluvaatteet on olleet välissä keskimmäisen, pojan, käytössä. Riippuu tietysti vaatteden määrästäkin, meillä lapsilla on aika "hillityn" kokoinen vaatevarasto. Odottamassa olevia sisävaatteita on yksi äitiyspakkauslaatikollinen, samoin ulkovaatteita, ja varastossa jotain monoja, luitimia, kumppareita jne.

Vierailija
15/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästän ne kaikista kivoimmat vaatteet.

juhlavaatteita, hyviä ulkoiluvaatteita, farkkuja, villatakkeja.

meillä kuopuksen ja keskimmäisen ikäero on 7v.

Vierailija
16/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästän ne kaikista kivoimmat vaatteet. juhlavaatteita, hyviä ulkoiluvaatteita, farkkuja, villatakkeja. meillä kuopuksen ja keskimmäisen ikäero on 7v.

urheiluvälineet

potta

syöttötuoli

amme

Vierailija
17/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elastaani ei kestä pitkää säilytystä. Samoin kuminauhat helposti hapertuvat.

Sellaisia housuja, joissa on kuminauha ommeltu vyötärökaistaleeseen ei välttämättä kannata säilyttää ellei itse halua korjailla niitä.

Minä siis myisin tällaiset vaatteet. Peruspuuvilla ja villa kyllä säilyy hyvin jos sisätiloissa siististi säilyttää.

Vierailija
18/18 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä todella helppoa vaihtaa kuminauhat lahkeisiin. Meillä kierrätetään lapselta toiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan