Ensiapuhoitajat sanoivat ettei haavaan tarvita tikkejä...
eivät ottaneet kyytiin vaan sanoivat ettei sairaalahoitoa tarvita. Aamulla sit lähdin viemään miestäni tikattavaksi ja lääkäri ompeli neljä tikkiä otsaan. Pyöritteli päätään kun kerroin että toiset olleet sitä mieltä ettei mitään tikkejä tarvita. Otsassa ammottava haava. Ja ambulanssin soitin edellisyönä siksi kun mies oli niin pahassa ripuli/oksutaudissa että pyörtyi vessaan ja oli tajuton, otsa vuoti valtoimenaan verta.Onneksi aamulla pysyi jo sen verran jaloillaan että sain raahattua ensiapuun. Yöllä en voinut lähteä kun ei saatu lapsille hoitajaa...pistää vähän miettimään eräiden ammattitaitoa.
Kommentit (54)
ihan turhaa väittää että olis...jos noin käy niin silloin ihminen on joko sydänvaivainen tai pahasti kuivunut!
1, omepelaan haava
2. tarkistamaan miehen vointi ison tällin jälkeen koska mahataudissa ei voida sanoa mikä johtuu taudista ja mikä esim päävammasta.
muuta kysyttävää? ap
3 oksennustautista lasta vielä miehen lisäksi mukaan sinne Acutaan? Olin itsekin oksentanut 2vrk...tein just niin kuin mulle puhelimitse neuvottiin kun selitin tilanteen ja luotin toki siihen että apua saadaan. ap
Toisaalta, jos on mentävä niin on mentävä. Miksi et ollut tiukkana ensihoitajille ja vaatinut hoitoa?
mutta eräille kai tarvii...olin heikko enkä jaksanut vaatia mitään sillä itsekin just 2vrk oksentanut ja ripuloinut...ap
Nyt se miehen kallo on tikattu piiloon.
Jäänee siis henkiin.
Miten se mies tänään sinne lääkäriin meni, kun yöllä oli niin hankalaa.
TIedätkö että ensihoitajien kanssa voi myös puhua, kun ovat paikan päällä?
Ja en millään usko tota juttua luun näkymisestä haavasta.. Siinä kohtaa meni tämä liioittelu nyt pikkaisen yli!
HANKI ELÄMÄ!!
meille lekuri sanoi ettei ole ihan normaalia että menee taju mahataudissa ja suositteli miestäni hakeutumaan työterveyteen sydänkäyrään! Menee ensi viikolla...ap
missä puhuin mitään tästä päivästä? Ja toiseksI ITSE AINAKIN HALUAN LUOTTAA SIIHEN ETTEI IHMISTÄ JÄTETÄ HEITTEILLE EIKÄ TEHDÄ VIRHEARVIOITA HOIDOSSA...toki on nykypäivää valitettavasti. ap
Muutenkin on ihan normaalia joskus pökrätä.
että joskus voi sattua omalle kohdalle välinpitämättömyys ja kenties vakavammassa tilanteessa. Sit voi yhtä jos toistakin hänä kummastuttaa.
pitää mennä tutkimaan sydämen kunto jos näin on. Ja apn tilanteessa olis ehdottomasti pitänyt ottaa mies mukaan sairaalaan. Mistä ne saattoivat ees tietää miten paha se päätälli oli? Vähän vaikeaa arvioida johtuuko sekavuus ja oksentaminen tällistä vai taudista! VASTUUTONTA.
ja minusta myös vastuutonta. Ja arveluttavaa ammattitaitoa sanoa ettei tarvita tikkejä jos niitä kuitenkin laitetaan 4kpl.
Ja todellakin on syytä joskus asettaa kyseenalaiseksi tuollainen "ammattitaito". mä olen itse kokenut vastaavaa kun mulle naureskeltiin kun soitin siskolleni ambulanssin. Meillä olis ollu myöhemmin mahdollisuus nostaa hoitovirheestä juttu mutta ei sisko jaksanut...onneksi apn tilanne ei vakava mutta se ei poista sitä että toimittu ammattitaidottomasti ja välinpitämättömästi!
nosteta mutta aiotaan kyllä laittaa palautetta...jo ihan senkin takia että lääkäri asiaa kovasti ihmetteli! ap
ja paneutua pitkälleen jalat ylös ja vaikka sitten paskoa allensa. Ei se pyörtyminen hetkessä tapahdu vaan vie jonkin aikaa.
Minulla oli ennen tapana pyörtyillä kuumeessa eikä kyllä koskaan sen takia ole sairaalaan tarvinnut lähteä. Kai se nyt on ihan normaalia, että voi pyörtyä mahataudissakin. Mutta ei nyt sentään suorilta jaloilta tarvitse tippua kaakeleille kuitenkaan...
Jos viiden tunnin päästä tapahtuneesta pääsitte kuitenkin sinne lekuriin, niin tarkoittanee että noin neljän tunnin päästä tapahtuneesta pääsitte kuitenkin ITSE menemään sinne tk:seen. Tuskin asutte tk:n vieressä ja tk:ssa aina jonoa ja haavan takia ei pääse mihinkään jonon ensi kärkeen..
Eli miten te ette sinne tk:seen päässeet menemään itse alunperinkin??
Homma haisee ihan ripulille.
Itse asiassa ensihoitajiakaan ei ammattiryhmänä ole olemassa.
Ensihoitaja (amk)-nimikettä ei ole suojattu, mutta ensihoitaja on todellakin ihan oikea ammattinimike jopa Suomessa. Tämä siis vain tarkoittaa sitä että kaikki jotka on palkattu sellaiseen firmaan joka käyttää henkilöstöllään nimikettä ensihoitaja, saavat ko. nimeä käyttää, oli sitten käynyt amk:n tai ei... älä siis puhu jos et erota asioita toisistaan.
ohis
Ensihoitajien on täytynyt konsultoida lääkäriä kuljettamatta jättämisestä. Eli kysyä lääkäriltä ottaako vastaan ja mihin ensiapuun/päivystykseen potilas viedään.
että jätämme kuljettamatta silloin kun kuljettamisen kriteerit eivät täyty. Lääkäriä konsultoimme vain jos emme ole täysin varmoja asiasta tai jostakin syystä (esim. kipeä potilas kieltäytyy hoidosta/kuljetuksesta) haluamme turvata persuksemme. =)
Ensihoitajien on täytynyt konsultoida lääkäriä kuljettamatta jättämisestä. Eli kysyä lääkäriltä ottaako vastaan ja mihin ensiapuun/päivystykseen potilas viedään.
että jätämme kuljettamatta silloin kun kuljettamisen kriteerit eivät täyty. Lääkäriä konsultoimme vain jos emme ole täysin varmoja asiasta tai jostakin syystä (esim. kipeä potilas kieltäytyy hoidosta/kuljetuksesta) haluamme turvata persuksemme. =)
Juuri näin!!
Vaikka ap:sta tilanne oli kuoleman vakava ei se täyttänyt kriiterejä ambulanssikuljetukselle!
Ambulanssissa työskentelee sairaankuljettajia, joiden koulutus voi olla se ensihoitaja(sairaanhoitaja), sairaanhoitaja, perushoitaja, apuhoitaja, lähihoitaja...
ihmisiltä tuossa ammatissa odotetaan tiettyä ammattitaitoa!