Olin yöllä synnytyksessä mukana
Viimeyönä kissani kömpi sänkyyn viereeni ja synnytti siihen. Tuin häntä koko synnytyksen ajan, puhuin rauhallisesti ja silittelin. Kissa kehräsi suurimman osan ajasta supistuksia ja ponnistusvaihetta lukuunottamatta. Parin tunnin päästä viereen kömpimisestä syntyi ensimmäinen pentu ja pian kaksi lisää, joista tosin toinen lähti melkein heti syntymän jälkeen enkeleiden matkaan. Oli niin koskettava hetki, että oli pakko jakaa se kanssanne. Kissa pärjäsi hienosti, itsestäni en ollut läheskään niin varma, kyyneleethän siinä valuivat, kun seurasi sitä tilannetta. :')
Kommentit (30)
Mutta eikös elämien 'synnytyksistä' käytetä jotain muuta sanaa kuin synnytys. Penikoiminen? Lehmät ainakin poikii ja hevoset varsoo.
Mutta eikös elämien 'synnytyksistä' käytetä jotain muuta sanaa kuin synnytys. Penikoiminen? Lehmät ainakin poikii ja hevoset varsoo.
enpä ole kuullut, mitä nimitystä kissojen synnyttämisestä käytetään, poikimista kenties myös? Minä olen aina puhunut synnytyksestä eläimen kuin eläimen kohdalla. Synnytys kuin synnytys, kaikkihan ne toimii samalla tavalla meidän nisäkkäiden kohdalla.
Ap
omistajana vaivaa että niillä maatiaiskissoilla pitää mennä pentuja teettämään kun maailma pursuaa jo kissoja joita kukaan ei halua. Ainakaan kun ne kasvaa isoiksi.
Ehkä ennen oli niin, kun maatiaskissoja tosiaankin oli niin paljon tarjolla, mutta me ainakin olemme saaneet kissat aina hyvin eteenpäin, kyselijöitä on ollut jopa enemmän joskus kuin kissoja tarjolla. Ja itseasiassa oli tarkoituksena tämän ensimmäisen synnytyksen jälkeen leikkauttaa emo.
Ap
Ehkä ennen oli niin, kun maatiaskissoja tosiaankin oli niin paljon tarjolla, mutta me ainakin olemme saaneet kissat aina hyvin eteenpäin, kyselijöitä on ollut jopa enemmän joskus kuin kissoja tarjolla. Ja itseasiassa oli tarkoituksena tämän ensimmäisen synnytyksen jälkeen leikkauttaa emo.
Ap
Nostin kuitenkin sen ihan koppaan jossa sai synnyttää. Olen ollut jo kolmessa eläimen synnytyksessä mukana. Tämä oli se ensimmäinen. Jälkimmäiset ovat olleet vanhempieni koiran synnytys ja oman koirani synnytys. Meillä koira oli tosin alkanut synnyttymään kun en ollut kotona, sohvalta löytyi kolme pentua joista yksi oli kuollut. Onneksi sohvanpäällinen oli iroitettava ja sen asi pestyä. Onhan nuo pennut aina sulosia.
Onnea teille.
Vähän OT liityn kuitenkin tähän hän/se keskusteluun mukaan.
Kissat ja koirat on meilläkin niitä eikä heitä. Sanokoon joku muu, mitä haluaa. Minua ei niin häiritse, mutta...
Olen usemman kerran kuullut, kuinka jostakusta on tullut mummo. Eräskin puolituttu tuli onnesta soikeana selittämään, kuinka hän oli saanut lapsenlapsia eilen. Enpä heti ymmärtänyt, että kyse oli poikineesta koirasta. Varsinkin kun ko naisella on jo aika vanhoja lapsiakin. Se kyllä alkoi mennä minun ymmärryksen yli tässä eläinten inhimillistämisessä.
Vähän OT liityn kuitenkin tähän hän/se keskusteluun mukaan.
Kissat ja koirat on meilläkin niitä eikä heitä. Sanokoon joku muu, mitä haluaa. Minua ei niin häiritse, mutta...
Olen usemman kerran kuullut, kuinka jostakusta on tullut mummo. Eräskin puolituttu tuli onnesta soikeana selittämään, kuinka hän oli saanut lapsenlapsia eilen. Enpä heti ymmärtänyt, että kyse oli poikineesta koirasta. Varsinkin kun ko naisella on jo aika vanhoja lapsiakin. Se kyllä alkoi mennä minun ymmärryksen yli tässä eläinten inhimillistämisessä.
Puhuin koko viimeyön emolle suunnilleen näin:
"Ei mitään hätää, äiti on tässä sun tukena, ei oo mitään hätää. Joo, äiti uskoo, että sattuu, mutta ei hätää, äiti auttaa sua." ;)
Ap
Ap