Äitini kettuili taas imetyksestä
Luulin että sai tyhjentää kettuili ja ihmettely -pajatsonsa imetyksen suhteen jo esikoisen kanssa, mutta ei. Nyt taas vihjaili että imettäisin liikaa. Vauva on 2 kk ja tiheän imun kausi meneillään ja minä se taas "pilaan vauvan liialla imettämisellä", kuulemma. Vauvan pitäisi ilmeisesti nukkua myös jo koko yön syömättä. Miksi noita 40-luvulla syntyneitä tuntuu muutenkin kiinnostavan vain se miten vauva nukkuu ja ettei se ainakaan vaan erehdy heräämään enää maitoa vaatimaan? Minua ei ainakaan haittaa että vauva herää 10 tunnin aikana kaksi kertaa syömään max. 10 min kerta ja takaisin nukkumaan. Ilmeisesti pitäisi paijata nälkäänsä huutavaa lasta lopun yötä....
Argh!! Piti päästä avautumaan jonnekin.
Kommentit (10)
(asuvat kaukana), ja kommentoi minulle sitten heti, että "taasko sinä sitä imetät", kun vauva oli tissillä tiuhempaan kuin anopille olisi sopinut :) Onneksi asuu kaukana... No, esikoinen nukkuikin yöt jo 5 kk iässä, ja onneksi ei ole katsomassa, kun tämä kuopus, nyt 6 kk, on syönyt alusta asti tissiä 2 tunnin välein, nyt tosin harvemmin kun kiinteitäkin menee. Ja syö edelleen useamman kerran yössä.
Vauvat ovat erilaisia. Onneksi nykyään äidit osaavat ottaa vauvatkin yksilöinä, eivätkä katso oppaasta, että monelta sen pitää syödä, käydä nukkumaan ja mennä vaipanvaihtoon.
useammin kuin hänestä oli tarpeen että niin se varmaan hakee rinnalta muutakin kuin maitoa... really? :)
not... kaikesta sitä hormonipäissään voikin loukkaantua ;)
useammin kuin hänestä oli tarpeen että niin se varmaan hakee rinnalta muutakin kuin maitoa... really? :)
ennen. Tiheä imetys ei ole haitaksi vauvalle vaan päinvastoin. Toki voi olla että menee kuuroille korville tai toinen jankaa vaan, sitten annat vaan mennä toisesta korvasta sisäään ja toisesta ulos.
Mullakin oli ihan vastaavanlaista anoppini kanssa, joka syntynyt v. 39, oma äitini joka on syntynyt v.50 ei taas imetystäni kommentoinut negatiivisesti koskaan.
Mutta raivostuttavaa se on. Tiedän.
Ja syynä liika tissin tarjoaminen. Olihan vauva tuhdissa kunnossa, mutta niin vaan ne "läskit" sulivat kun vauva alkoi liikkua ja imetys oli kuin leikkiä sen 12 kk mitä imetin.
kuinka arvostaa mun lasten hoitoa. Ja sitä että nyt kun näkee kuinka tyytyväiset noi meidän vauvat on, niin katuu vanhoja oppeja, että neljän tunnin välein ruokaa. Se kuulema aina ihmetteli kun poika huusi, mut nälkäänsähän se huusi ja nyt anoppi sen ymmärtää, kun miniän vauvanhoitoa katsoo :)
että 8kuukauden iän jälkeen sillä imetyksellä ei oo ravinnon kannalta enää mitään merkitystä. Meijän vauva on 7kk, ja aion jatkaa imetystä vielä. Ärsyttää, ku anoppi arvostelee imetystä, varsinkin kun ei siitä mitään tunnu ymmärtävän.
äläkä kerro hänelle kaikkea, vaikka valehtele, jos se yhtään helpottaa.
Mulle anoppi sanoi joulupöydässä, että antaa lapsen odottaa (ja itkeä nälkäänsä), kun 2kk ikäinen heräsi ja halusi maitoa. Otin vauvan syliin ja imetin hänet (menin sohvalle) ja totesin, ettei meillä vauvat odota ruokaa, kun eivät muutkaan odota.
Sano, että sinua ei äitisi sitten varmaan ole liikoja imetellyt, joten ei ihme, miten huono ihminen sinusta onkin tullut.
Nuo mammat ovat joutuneet huudattamaan lapsiaan, kun on ollut tiukat ruokailusäännöt. Ruokaa 3 h välein, ei yösyöttöjä jne. Jos oisit itse vaikka pari lasta tuolla systeemillä kasvattanut, niin varmasti jankuttaisit samaa mantraa. Sillä sehän on niin, että joko äitisi on oikeassa tai sitten hän on väärässä. Haluaisitko itse tajuta parinkymmenen vuoden päästä, että "ei perkele, miehän oon kiusannut lapsiani". Aika tiukka paikka, aniharva tuon ikäinen osaa myöntää, että ajat ja suositukset muuttuvat ja että lapsi tarvitsee ruokaa, lämpöä ja läheisyyttä silloin kun on tarve, eikä sitä että kellon kanssa katsotaan milloin mitäkin niistä annetaan.
Niinpä, mitäpä sille äidillesi sanoisi? Jos ei muu auta, niin sano hätävale ja kerro, että neuvolasta käskettiin syöttämään useammin, kun ei ole paino noussut taulukon käyrän mukaan.