Vauvalla 8 kk ei mitään taipumusta tai tarvetta päivärytmiin.
Että on lapsi siunaantunut. Yritän kynsin hampain pitää kiinni päivärytmistä unineen ja syömisineen. Samaan aikaan herätään ja ekoille päiväunille käydään 2-3 h heräämisestä. Päiväunet voi kestää 20 min tai 3 h. Siitä sitten seuraa että loppupäivä voi olla mitä sattuu.
En yhtään tavoita vauvan logiikkaa, tai sitten sitä ei vain ole. Päivän unen tarve vaihtelee hirveästi. Teenkö jotain väärin vai onko lapsi vaan tällainen? Joskus tuntuu ettei saa tarpeeksi unta. Sama homma ruuan kanssa. Ikinä ei voi tietää, paljonko maistuu. Menekki on 1 lusikallinen viiva 2 dl per ateria.
Kommentit (21)
Ehkä pitää vaan vielä yrittää hioa ajoituksia unille ja syömisille? Ehkä lapsi nukkuisi jo vain yhdet päikkärit, ja ne olisi 12-13 aikaan? Miten nukkuu yöt? Kysyisin kyllä neuvolasta kasvatus-apua, kun sitä kerran on tarjolla.
jotkut veijarit vaan on tollasia.
Kyllä se siitä vuosien saatossa suttaantuu rytmitkin kohilleen.
Aattele, että sulla on ei-rytminen lapsi, josta kasvaa joustava aikuinen.
säännöllisestä ruokarytmistä. Meillä aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala rytmittää päivää. Samoin ulkoilu. Meilläkin nukutaan joskus puoli tuntia ja sitten välillä kaksi tuntia. Et sä tee mitään väärin. Meidän tyttö on nyt 1v ja on huomattu että lisääntynyt valoisuus vaikuttaa. Herää nykyisin paljon aikaisemmin joten ekat päikkäritkin aikaistuneet. ;)
Neuvolasta vaan sanotaan että pitää saada asia "kuntoon", mutta miten. En kai voi pakottaa syömään ja nukkumaan voin pakottaa, mutta siihen menee pari tuntia eli sitten kello on jo sen verran kun pitäisi herätä unilta.
Olen itsekin ajatellut siirtymistä yksiin päiväuniin. Yöt heräilee 2-100 kertaa ja nukkumaan mennään kello 19. Nukahtaa kello 19 ja 22 välillä.
En käsitä.
ap
Syökö öisin? Käyttääkö tuttia? Noista kun pääsis, niin yöunet voisi rauhoittua. Kun yöunet saisi toimimaan, niin lapsikin olisi varmasti paremmalla mielellä päivät. Oletteko pyytäneet neuvolasta lähetettä unikouluun? Kannattaisi. Sinullakin on oikeus nauttia äitiydestä, ja tuossa tilanteessa se on varmaan melko vaikeaa..
Siihen en voi vaikuttaa, mutta en siihen, että syödäänkö.
On joo aika joustava ja voimakastahtoinenkin vauva.
muutoin silittämällä rauhoittuu uneen. Heräilee silti monta kertaa. Ei ota tuttia eikä mitään muutakaan lohtua kun tissiä tai syliä.
että isä menis yöllä rauhoittamaan vauvan? Voi olla, että sinun tuoksusi on se, mikä villitsee toisinaan. Se unikoulu olisi kyllä erittäin varteen otettava vaihtoehto... Ystäväni lapsi heräili joka yö puolen tunnin välein, ja kahden yön unokoulu sairaalassa teki tehtävänsä, ja koko perhe sai vihdoinkin nukkua.
Varsinkin esikoisen kanssa olin ihan rikki tuossa vaiheessa. Kaverin vauva rupes just nukkumaan kun alkoi syödä hyvin kiinteitä jne ja meillä hulinat vaan paheni. Kun oppi seisomaan niin just sit 8kk oli monta viikkoa niin että unissaankin nous seisomaan ja 45min välein heräs yöllä huutamaan ja seisomaan...Plääh kun tuntui että teen kaiken ihan väärin.
Toi menee kuitenkin kohta ohi, n.1v kun siirtyy yksiin uniin niin helpottaa kyllä! Ja muutenkin iän myötä. Kun alatte ulkoilemaan kesällä puistossa aamupäivät niin sitten ruoka ja uni maistuu ulkoilun päälle ja päiviin saa helpommin rytmiä.
Itse tekisin niin että jos lapsi on väsynyt niin laitan nukkumaan. Jos nukkuu pikku-unet niin sitten tietty tarvii toiset nopeammin kuin jos nukkuu pitkät unet(sitten ei ehkä toisia edes joka päivä tarvii? jos laittaisi aiemmin iltaunille?). Pääsääntöisesti kyllä alle 1v tarvitsevat kahdet unet päivässä vielä. Älä noudata orjallisesti mitään kellonaikarytmiä vaan noudata vauvan rytmiä. Katso koska alkaa hieroa silmiä tai korvia tms. ja haukotella niin sitten on aika mennä nukkumaan. Ruokailut n.3t välein. Vauvasi syö varmasti sopivasti, meillä on myös välillä lapset syöneet tosi olemattomat määrät mutta koska säätelevät itse syömistään, ei voi pakottaakaan. Voi vaan tarjota ja antaa lapsen päättää määrä. Tuon ikäinen tykkää syödä jo itsekin ja jotain sormiruokaa kannattaa myös antaa niin lisää kiinnostusta syömiseen kun saa itse syötyä ja ruokaa joka on vähän erilaista koostumukseltaan.
On kaikki kotikonstit ja pehmeät keinot kokeiltu ja konsultoitu neuvolaa ja muita äitejä.
ootteko sitä mieltä, että yöheräily on syynä muuhunkin epäsäännöllisyyteen?
Yöllä ei ole siis mitään mielettömiä huutoja, pelkkää heräilyä vaan ja nopeasti (yleensä) jatkaa unta.
Kaikki kolme lastamme on heräillyt kaksivuotiaaksi useita kertoja joka yö. Kaksi vuotta täytettyään alkoivat vähitellen nukkua itsekseen täysiä öitä. Ensin yhden viikossa, sitten useamman ja lopulta nukkuivat joka yö(paitsi sitten kun ovat taas alkaneet heräilemään potalle).
Jos et ole masentunut tai lopenuupunut niin en kyllä ymmärrä minkään unikoulun tarvetta. Siis siksi että vauva heräilee, se on aikuisesta epämukavaa mutta lapselle ihan normaalia. Havahtuu ja jatkaa heti untaan. Kaikki alkavat nukkumaan aikanaan, harvat kuitenkaan alle 1v kun tulee uusia hampaita vähän väliä, oppivat liikkumaan jne. HUOM jos oikeasti siis terveytesi takia tarvitset sen unikoulun niin tietenkin se silloin on tarpeen. Mutta meielestäni se ei ole tarpeen epämukavuuden tai sen takia että vauvan "kuuluisi" nukkua yönsä. En tiedä yhtään vauvaa joka nukkuisi yönsä läpi.
Kaikki kolme lastamme on heräillyt kaksivuotiaaksi useita kertoja joka yö. Kaksi vuotta täytettyään alkoivat vähitellen nukkua itsekseen täysiä öitä. Ensin yhden viikossa, sitten useamman ja lopulta nukkuivat joka yö(paitsi sitten kun ovat taas alkaneet heräilemään potalle).
Jos et ole masentunut tai lopenuupunut niin en kyllä ymmärrä minkään unikoulun tarvetta. Siis siksi että vauva heräilee, se on aikuisesta epämukavaa mutta lapselle ihan normaalia. Havahtuu ja jatkaa heti untaan. Kaikki alkavat nukkumaan aikanaan, harvat kuitenkaan alle 1v kun tulee uusia hampaita vähän väliä, oppivat liikkumaan jne. HUOM jos oikeasti siis terveytesi takia tarvitset sen unikoulun niin tietenkin se silloin on tarpeen. Mutta meielestäni se ei ole tarpeen epämukavuuden tai sen takia että vauvan "kuuluisi" nukkua yönsä. En tiedä yhtään vauvaa joka nukkuisi yönsä läpi.
Paljon tässä on tekemistä silläkin että vauvan kuuluisi nukkua ja olla säännöllinen. En ole mitenkään yliväsynyt, tai siis puolet väsymyksestä tulee siitä huolesta ja liiasta yrittämisestä, että miksi se nyt tekee noin ja näin. Ei vaan oo tuttavapiirissä tällaista, joka ei tarvi tai halua säännöllistä päivärytmiä.
ap
[
i]Varsinkin esikoisen kanssa olin ihan rikki tuossa vaiheessa. Kaverin vauva rupes just nukkumaan kun alkoi syödä hyvin kiinteitä jne ja meillä hulinat vaan paheni. Kun oppi seisomaan niin just sit 8kk oli monta viikkoa niin että unissaankin nous seisomaan ja 45min välein heräs yöllä huutamaan ja seisomaan...Plääh kun tuntui että teen kaiken ihan väärin.
Toi menee kuitenkin kohta ohi, n.1v kun siirtyy yksiin uniin niin helpottaa kyllä! Ja muutenkin iän myötä. Kun alatte ulkoilemaan kesällä puistossa aamupäivät niin sitten ruoka ja uni maistuu ulkoilun päälle ja päiviin saa helpommin rytmiä.
Itse tekisin niin että jos lapsi on väsynyt niin laitan nukkumaan. Jos nukkuu pikku-unet niin sitten tietty tarvii toiset nopeammin kuin jos nukkuu pitkät unet(sitten ei ehkä toisia edes joka päivä tarvii? jos laittaisi aiemmin iltaunille?). Pääsääntöisesti kyllä alle 1v tarvitsevat kahdet unet päivässä vielä. Älä noudata orjallisesti mitään kellonaikarytmiä vaan noudata vauvan rytmiä. Katso koska alkaa hieroa silmiä tai korvia tms. ja haukotella niin sitten on aika mennä nukkumaan. Ruokailut n.3t välein. Vauvasi syö varmasti sopivasti, meillä on myös välillä lapset syöneet tosi olemattomat määrät mutta koska säätelevät itse syömistään, ei voi pakottaakaan. Voi vaan tarjota ja antaa lapsen päättää määrä. Tuon ikäinen tykkää syödä jo itsekin ja jotain sormiruokaa kannattaa myös antaa niin lisää kiinnostusta syömiseen kun saa itse syötyä ja ruokaa joka on vähän erilaista koostumukseltaan.
[/quote]
Mä en kyllä lähtis unikouluttelemaan vaan sen takia että neuvolassa niin sanotaan. Siis jos ite ei ole ihan romuna. Neuvolan ohjeilla (ja hyvää tarkoittavien sukulaistenkin joskus) voi kyllä toisinaan mun mielestä pyyhkiä takamuksensa, suoraan sanottuna.
Meillä on melko rytmitön tyttö, joten tutulta kuullostaa, mutta elämä on helpottunut huomattavasti kun olen lakannut stressaamasta asiasta. Hassua on että tyttö ei ole muuttunut miksikään, mutta oma pipo on löystynyt ihan älyttömästi, kun lakkasin yrittämästä tunkea sitä neliönmuotoista palikkaa siitä pyöreästä aukosta sisään, jos ymmärrätte vertauksen.
Pluspuolena voi tosiaan mainita, että tyttö on älyttömän joustava ja sopeutuva :)
Kun aika pikkuinen on vielä. Meillä oli aika rytmitöntä kans, vaikka mitä tehtiin. Nyt tyttö on 1v 9kk ja olen vähitellen oppinut mitkä on ollut hänelle ne ongelmat ja nyt nukkuu läpi yön ja rytmi on kunnossa. Tässä välissä on ollut monenlaista vaihetta, välillä hyviä ja välillä huonoja.
Voisitko yrittää venyttää päiväunia myöhemmäksi, kuin 2-3h heräämisestä? Uskon että ne päiväunet on vielä tarpeelliset kuitenkin ja yhdet voi hyvin riittää. Noilla main mekin siirryttiin yksiin päiväuniin ja niitä on tuollaisen lapsen kanssa myös helpompi "hallita" kuin kaksia. Jos itse kestät tilannetta, niin koeta vain hyväksyä, että joitakin kuukausia voi vielä mennä ja samalla pikkuhiljaa työstät sitä rytmiä.
Ja jos neuvola ei osaa neuvoa muuta kuin että asia pitäisi saada kuntoon, niin jätä omaan arvoonsa, ei ole heidän asiansa.
Mä oon kyllä tuntenut itseni epäonnistuneeksi kun en saa asiaa "kuntoon". Kahden viikon välein vaihdetaan milloin mihinkin metodiin, että asia tulisi kuntoon. Millään ei ole tullut muutosta. Ja olen kyllä jo monesti saanut nauttiakin siitä, että vauva on joustava rutiineissaan. Syödään ja nukutaan sitten kun sen aika on, jossakin toleranssissa tietty.
ap
älä yritä nukuttaa vauvaa tuntikaupalla kun se ei ole vielä väsynyt, ihan turhaa hommaa, vaikka kuinka olisi nukkumaanmenoaika. Koska vauvasi ei tarkaa rytmiä tarvitse, älä yritä sitä hinnalla millä hyvänsä luoda.
Mietin, että näytät toisinaan käyttävän tunteja nukuttamiseen. on tosi turhauttavaa hommaa. Ehkä kannattaisi yrittää laittaa vauva nukkumaan vasta kun se alkaa olla väsynyt- kellosta piittaamatta.
Meilläkin oli aika epätyminen vauva, sittemmin taapero. Hyvänä puolena on se,että lapselle sopii hyvin, että asioita tehdään eri aikoihin eri päivinä- ei ole ongelma, että ruoka tai unet ei tule just sillä minuutilla esim. reissussa.
Minä olen ajatellut, että taärkeää on , että rytmiä ja säännöllisyyttä on kohtuudella, mutta mistään minuuttiaikatauluista ei ole syytä pitää kiinni. Esim olennaista on, että joka päivä tehdään aamutoimet ja syödään aamupala, mutta olennaista ei ole se, mihin aikaan se tapahtuu- eri päivinä vähän eri aikoihin. Ja sama muiden hommien kanssa.
pakottaa nukkumaan jos ei nuku. Meillä on 20 kk poika, ja välillä joudutaan jättämään jopa ne yhdet päikkärit välistä kun herraa ei vain yksinkertaisesti väsytä. Aamulla herännyt 7-8 aikaan illalla nukahtaa sitten 20 aikaan. Päikkäreiden nukkumisen jälkeen viedään sänkyyn yhdeksältä ja siellä pyörii varmaan tunnin puoltoista joskus enne kuin nukahtaa. Jokinlaiset rytmin on hyvä olla kuten ruoka ajat. Lapsi syö sen minkä syö aina joka ruokakerralla, turha sitä on pakottaa siinäkään jos ei halua syödä. Meidän herra on ei-rytminen että ruoka ajat tms on suunniteltu joustavaviksi. siinä on sitten varaa venyttää ruokaikaa tunnilla eteenpäin, lyhentää päikkäreitä jos sattuu että menee myöhäiseksi, temmeltää ulkona tms. :)
Jokainen lapsi on yksilö. Itse en ole koskaan noudattanut yhdenkään lapsen kanssa itse luomaani rytmiä, vaan mennyt lapsen ehdoilla. Nukkumaan, kun on väsynyt ja en pakota syömään, jos ei maita. Ruokaa menee toisinaan koko lautasellinen, toisinaan lusikallinen.
En ole koskaan ymmärtänyt äitejä, jotka noudattavat minuuttirytmiä. Miten sellaisen kanssa eletään, kun tapahtuu jotain yllättävää?
Olen itse ehkä ollut alunperin samaa mieltä, mutta sittemmin saanut ehkä sellaista kommenttia, että rytmit on tärkeitä ja monen asian perusta. Varmaan onkin, rytmiselle lapselle. Itse pitäisi säännöllisyydestä, mutta vauvani näköjään ei. Mies ottaa asian rennommin -ihan kuten omatkin aikataulunsa.
Tuo nukkuminen-syöminen on kans yksi oravanpyörä. Yöt ja unet pitäisi rytmittyä, kun aloittaa kiinteät. No ei käynyt näin. Unikoulu edellyttää ohjeen mukaan, että vauva syö kunnolla 4-5 ateriaa ja kunnollisen iltapalan (jonka meidän vauva just ensimmäisenä jättää pois, ja puuroa ei ainakaan syö).
Syömään en tosiaan pakota, enkä tee siitä montaa minuuttia kestävää sirkusta, koska nukkumiseen jo menee niin paljon energiaa. Kellon ja päivänkulun mukaan tarjoan 5 ateriaa ja pari kertaa "tuputan", ja jos ei maistu, sitten pois pöydästä ja muihin toimiin. Yritämme syödä muuten aina itse samaan aikaan, niin lapsellekin maistuu.
Käymme 3 päivänä viikossa aamupäiväharrastuksessa (kesto noin 30 min) ja iltapäiväunet ovat aina vaunuissa ulkona. Varsinkin iltaa kohden leikit rauhoittuu ja luetaan ja laulellaan paljon.
ap