Tavallinen ja perinteinen naiskuva ärsyttää. Muita?
Mua ärsyttää se perinteinen naisen rooli, johon niin moni tälläkin palstalla itsensä ahtaa. Ollaan niin äitejä, vähän pulskia, käydään kävelyllä ja kokataan perheelle nakkikeittoa. Unelmoidaan omakotitalosta ja Molon haalarista taaperolle. Tiuskitaan miehelle kun se ei osallistu kodin puhtaanapitoon. Lattiat on pestävä kerran viikossa. Seinille ripustetaan hääkuva ja lapset kauniissa potretissa. Paheksutaan alkoholia ruokajuomana, mutta pari kertaa vuodessa vedetään överit mansikkasiiderillä. Mutta ei koskaan jouluna, koska silloin ollaan oman pienen perheen kesken ja haukutaan palstalla anoppia, joka kehtaa tuputtautua kylään. Eikä myöskään vappuna, koska se on lasten juhla. Koko ajan kytätään, mitä muut tekee ja yritetään tehdä perässä. Uudempi auto, enemmän neliöitä, loma Thaimaahan, lisää muumimukeja. Halutaan että lapsille puhutaan Jeesuksesta, vaikka uskonnolla ei ole omassa elämässä mitään roolia. Koska niin kuuluu tehdä. Ja koska naapurin Johannakin tekee niin.
Kommentit (14)
ei ole tavallinen eikä edes perinteinen naiskuva, kuin sinun päässäsi ja täällä palstalla.
Ei ärsytä sekään.
Ollaan niin äitejä,
Tähän en ole mennyt koskaan, olen ensisijaisesti nainen
vähän pulskia,no tämä on totta
käydään kävelyllä, en käy ikinä
kokataan perheelle nakkikeittoa, ei vaan meillä karpataan ja niuhotetaan lisäaineiden kanssa.Unelmoidaan omakotitalosta, no joo tästä unelmoin Molon haalarista taaperolle, ei ole Moloja eikä kyllä taaperoitakaan. Silloin kun lapsi oli taapero ei ollut Moloja. Tiedä sitten jos olisi ollut...
Tiuskitaan miehelle kun se ei osallistu kodin puhtaanapitoon. En tiuski, ei kuulu tapoihin
Lattiat on pestävä kerran viikossa. 2 krt kk riittää ihan hyvin.Seinille ripustetaan hääkuva ja lapset kauniissa potretissa. Ei ole seinällä, mutta liesituulettimen päällä on meidän hääkuva, lasketaanko se?
Paheksutaan alkoholia ruokajuomana,eihei, en paheksu vaan kerran viikkoon otan itsekin.
mutta pari kertaa vuodessa vedetään överit mansikkasiiderillä. Nope, punkulla menee tämäkin, mutta useammin kuin 2 krt vuosiMutta ei koskaan jouluna, koska silloin ollaan oman pienen perheen kesken No kyllä sitä punkkua menee silloinkin..
ja haukutaan palstalla anoppia, joka kehtaa tuputtautua kylään. En hauku, koska on kuollut enkä ole koskaan tavannut. On kuollut jo ennen kuin olen itse syntynytkään.
Eikä myöskään vappuna, koska se on lasten juhla. Meillä ei juhlita vappua, paitsi sitä punkkua voin ottaa.Koko ajan kytätään, mitä muut tekee ja yritetään tehdä perässä. No ei
Uudempi auto, Auto vaihdetaan jos on tarvis, romulla ei ajeta.
enemmän neliöitä,kyllä mä yhden huoneen haluaisin lisää, asutaan aika ahtaasti.
loma Thaimaahan, KIITOS EI! NEVER!
lisää muumimukeja. No en tarvi, eikä ole yhtäkäänHalutaan että lapsille puhutaan Jeesuksesta, vaikka uskonnolla ei ole omassa elämässä mitään roolia.Ei tarvi puhua. Hoidan itse nämä uskon asiat.
Koska niin kuuluu tehdä. Ja koska naapurin Johannakin tekee niin.
Olen aina kuvitellut olevani oikein umpitavallinen nainen, mutta en näytä olevankaan!
Etkö jotenkin ole tyytyväinen omiin valintoihisi vai miksi toisten elämä sua niin ärsyttää?
Itse en ole tuollaisessa roolissa, mutta ei mua se haittaa vaikka joku on siihen mennyt ja on.
Mutta tuo perinteinen malli ärsyttää siksi, että kaikki sitä noudattavat olettavat että se on jotain johon jokainen nainen haluaa sisimmässään pyrkiä. Ja koska minä en pyri, niin epäillään että en ole oikeasti onnellinen ja tyytyväinen elämääni...
Suomalaisen naisen perinteinen kuva on pärjääminen, vaatimattomuus mutta vahvuus. Kaikki muu mitä kuvailit on vain yhteisön malleja.
Joista en tunnistanut ainakaan itseäni, tosin alkoholinkäyttö voi olla juuri tuon tapaista juhlapyhinä.
Perinteinen nainen on käteveä ja uhrautuva emäntä, kotiorja tai pikkupiika.
Melko tavallista nykynaista kuvauksesi kyllä edustaa. Mutta eihän sinun ole pakko olla samanlainen. Senkuin menet vaikka sirkukseen töihin. Yksi vaatimus minulla kuitenkin on sinulle: jos sinulla on lapsia, hoida heidät hyvin.
Etkö jotenkin ole tyytyväinen omiin valintoihisi vai miksi toisten elämä sua niin ärsyttää?
Itse en ole tuollaisessa roolissa, mutta ei mua se haittaa vaikka joku on siihen mennyt ja on.
Mutta tuo perinteinen malli ärsyttää siksi, että kaikki sitä noudattavat olettavat että se on jotain johon jokainen nainen haluaa sisimmässään pyrkiä. Ja koska minä en pyri, niin epäillään että en ole oikeasti onnellinen ja tyytyväinen elämääni...
juuri eilen ajattelin noin. Mietin kyllä omalta kohdalta että johtuuko se siitä että menetin tuon perinteisen naiseuden, ydinperheen ja Thaimaan matkat, tosin en koskaan ole Thaimaassa käynyt.
Välillä tunnen että sisälläni asuu joku ihan muu ja kukaan ei usko sitä, edes kampaaja joka on tuntenut minut pitkään ei suostu laittamaan minulle vihreitä raitoja, koska olen elänyt niin perinteistä elämää että hän ei näe minua vihreäraitapäänä, vaikka itse näen.
Mutta silloin, kun asia tulee puheeksi ystävien tai sukulaisten kanssa, niin se nyt vaan ärsyttää. Tosi paljon. Puhumattakaan nettikeskusteluista, joissa kyseisen mallin naiset ovat erittäin kärkkäitä tuomitsemaan toisin valinneet.
ap
No mitä väliä sillä on mitä toiset olettavat
... mutta rasittava se on. Entinen ystäväni on juuri tuollainen jeesustelija. Hänellä ei ole mitään muuta elämässään kuin mukulansa. Mies ei ole ollut koskaan pahemmin kiinnostunut hänestä ja nainen valittaakin parisuhteesta usein. Lapsetkin ovat tiettyinä päivinä kuulemma suorastaan helvetillisiä, mutta kuitenkin hänen elämänsä ainoa ilo ja oikea tarkoitus. Kaikki muut kohdat natsaavat täysin.
Lähdin eri teille jo kauan sitten. Pidän tuota elämäntyyliä melko säälittävänä, koska tuttuni näyttää naamaltaan ja kropaltaan 50-vuotiaalta 20-vuoden iässä. Koulutus ja kaikki muukin sivistykseen johtava on jäänyt väliin eikä häntä kiinnosta, koska joutuisi oikeasti tekemään työtä jonkin eteen... Nykyään haikailee niitä "vanhoja hyviä aikoja". Siitä tulee 90-vuotias vanhainkodin mummo mieleen ja on melko outoa, että nuoren elämä on tuossa iässä jo niin ohi ja pielessä että pitää kaivata jotain teinipelleilyjä.
Kaikenlisäksi luulee, että hänelle ollaan kateellisia. Melko hassua, koska hänellä ei ole koulutusta, kunnollista työpaikkaa, harrastuksia tai edes hyvää parisuhdetta saati sitten ulkonäköä. Tenavia nyt voi pukata ulos kuka tahansa jos haluttaa.
Taitaa osua liian lähelle ap:n kuvaus.
vetäytyvät kotiin, kitkuttelevat kotihoidontuella vuosia perheen takia uhrautuen ja painostavat muitakin tekemään saman valinnan vihjailemalla ja vittuilemalla, että äiti, joka käy töissä, ei rakasta oikeasti lapsiaan eikä halua heidän parastaan.
Lausahdus "lapsen paras" pitäisi lailla kieltää.
Minua ei ärsytä muut kuin persut ja ne, jotka valittaa vaan FB:ssä 20krt päivässä...
mikään perinteinen naiskuvaus. Ap kuvailee sitä, että ihmisen nyt on asuttava jossakin ja pidettävä se asunto jokseenkin asuttavassa kunnossa, jollakin on liikuttava (ja hyvä jos se jokin on turvallinen menopeli) ja jostakin on kahvinsa juotava. Entä sellainen äiti, joka ajaa vanhalla, rämällä rellulla, juo tiimarin mukista, asuu ahtaasti jne. Oisko tämä sitten parempi vaihtoehto?