Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saimme tiedon nuoremme riparista ja harmittamaan kävi pappi:

Vierailija
09.03.2011 |

tuolle riparille tulee joku outo sijaispappi, eli nuoremme ei saakaan oman seurakunnan pappia. Ei voi sitten myöhemmin esim. pyytään vihkimään rippipappia tms. Papista tulee ihan merkityksetön. Joku toinenkin työntekijä ripatilla on ihan tuntematon hänkin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei tarvita kahta pappia vihkimään.

Vierailija
2/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihkijäksi tulevan puolisonsa rippipappia. Tai sit tuota kyseistä pappiakin voi pyytää, meidätkin vihki eri seurakunnan pappi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pappi niin tärkeä, niin miksi ei voi pyytää, vaikkei oman seurakunnan pappi oo? pappiha voi olla hyvin merkityksellinen muutenki.. huhhuhheijaa. huono provo.

Vierailija
4/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma pappimme", eli se, joka on vihkinyt vanhempani, kastanut minut, sisarukseni ja serkkuni, ja ollut mukana kaikissa perheen tärkeissä hetkissä, ei toimi lainkaan rippipappina, joten minulla on täysin eri rippi-isä. Leirini oli kaksikielinen, joten sinne haluttiin pappi, joka hallitsee molemmat kielet. Minulle ei siis muodostunut koskaan sen syvempää suhdetta rippi-isääni, mutta ei se ole menoa haitannut. Käyn synnintunnustuksella muilla papeilla, ja koska käyn aina samassa, tutussa kirkossa, olen eniten kontaktissa tuon kirkon pappeihin.

Vihkimään pyydän sitten aikanaan tuota omaa "perhepappiamme", jos hän vielä silloin on tässä maailmassa.

P.S. Onhan lapsella naimisiin mennessä puolisokin. Entä, jos hän toivoo vihkijäksi omaa rippi-isäänsä?

Vierailija
5/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuitenkin tuntuu, että ripareille olen kuullut ennenkin hamuttavan jotain sijaisia. Usein siitä rippipapista tulee jotenkin merktittävä nuorelle niin, että häntä voidaan tosiaan haluta vaikka vihkipapiksi.

Vierailija
6/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään väliä?? Tuskin nämä nykynuoret mitään bestiksiä niiden pappien kanssa on. Ja rippikoulun käyntikin on vaan välttämätön paha, mutta saapahan lahjoja. Kuka enää edes käy kirkossa, muuta kuin kastettavana, konfirmoitavana ja haudattavana.

Etkä voi tietää kuinka pitkälle lapsesi siivet aikuisena kantavat.. vaikka maapallon toiselle puolelle.. ja toisekseen tuleeko ikinä edes naimisiin menemään, saati lapsia tähän maailmaan tekemään.

Vierailija
7/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoavat jonnekin muualle. Olen siinä samaa mieltä.

Vierailija
8/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes tiedä missä minun rippipappini on nykyisin töissä. Ei ainakaan kotipaikkakunnallani..

Vierailija
9/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenenkään tuttuni pitävän rippipappiaan mitenkään merkityksellisenä. Ei ole siis samat papit vihkineet tms.

Vierailija
10/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kukaan tietää, missä kukakin pappi silloin on töissä? Puhumattakaan siitä, missä lapsesi asuu silloin?

Eivät ihmiset nykyisin - sen kummemin papit kuin opiskelijatkaan - pysy samalla paikkakunnalla vuosikymmeniä kuten entisaikaan. Elämäntilanteet, työtilaisuudet jne vaihtuvat. Oli rippipappi nyt kuka tahansa, niin ei ole mitään takeita siitä, että lapsesi mennessä naimisiin hän on enää edes elossa / toimii seurakuntatyössä / asuu edes samalla puolella maapalloa. Toisekseen lapsesi voi päätyä opiskelemaan, asumaan ja perustamaan perhettä jonnekin ihan muualle kuin sinne, missä nyt asutte.

Vierailija
11/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tosin myös tuollainen vahinko pappi. Tai ei ollut pappia lainkaan, vaan lehtori siihen aikaan ei vielä naispappeutta ollut. Meillä hän kuitenkin toimitti rippipapin vierkaa. Vihkipappi löytyi sitten puolison myötä.

Vierailija
12/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee tyytyä asiaan, vaikka ensi reaktioni olikin tuo. Kaipa se sitten vihkipappikin löytyy, jos sitä joskus tarvitaan... :)

Jännittää tuo nuoren rippikouluasia, kaikkea alkaa pohtimaan.

T. ap.

Vierailija
13/13 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nuoresi menee ensi syksnä isoskoulutukseen ja seuraavan kesän riparille isoseksi, ja tuon myöhemmän leirin papista tuleekin paljon läheisempi kuin omasta rippipapista. Tai ehkä hänen tulevan puolisonsa isä on pappi ja he haluavat puolison isän vihkivän heidät. Ja eihän sitä tiedä, millainen helmi tuo sijaispappi on, ja miten läheiseksi hän nuorten kanssa tulee. Toisaalta taas oman seurakunnan papin kanssa välit voisivat jäädä etäisiksi, vaikka miten olisikin kyse seurakunnan vakituisesta papista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan