Tositarina: Bussikuski
http://areena.yle.fi/video/1299610524277
Tosi tarina: Bussikuski
Said on keski-ikäinen mies, joka haluaa kerran elämässään tehdä juuri sen, mitä itse haluaa. Vastoin perheen ja ystävien neuvoja Said päättää jättää vakituisen työpaikkansa ja lähteä opiskelemaan. Ohj. Mohamed El Aboudi
Kommentit (32)
provo, kirjoittaako (tosin huonosti) sarkastiseen tyyliin, vai onko jonkun bussikuskin mustasukkainen vaimo?
Itse sanon _aina_ hymyillen "moi" tmv. kun astun bussiin.
Poislähtiessä en kiitä, koska se tuntuisi tyhmältä. Lähinnä siksi, että usein pois taimmaisesta ovesta, en halua kuuluvasti huutaa koko bussin läpi "KIIITOOOS".Meidän kulmilla ei tuollainen ämmä pitkään kiekuisi. Lentäisit sinne mistä olet tullutkin. Lähialueen muijat nimittäin pitää kadut puhtaina.
Onko sulle street-käyttäytyminen tuttua?
Siihen ei kuulu tuntemattomien tervehtiminen tai kiittely, ne kuuluu menneisyyteen. Ajat on muuttuneet laman aikana selviytymiseen vaadittiin kovuuttaa. Kovuuteen ei kuulu muiden tervehtiminen tai kiittäminen muodon vuoksi.
Voi sanoa että tavat ovat puhdistuneet.Lama taannutti ihmisiä hyvällä tavalla. Silloin kiitetään, kun on aihetta ja tervehditään vain tuttuja tai silloin, kun ollaan eksyksissä lähiössä ja tahdotaan pois paremmille alueille.
Sie maksat sen kyydin. Se on sun kiitokses kuskille, ei joutavat merkityksettömät halvat sanas. Sie et lähiöis pärjäis.
Vaikka yleensä roolisi on erilainen, mutta kyllä täälläkin tunnistaa :)
taidetaan tuntea ;)
Murahdatte vaan "Kotitie 5", ja katsotte poispäin.
Tervehdykseksi riittää se että mulla on lompakko ja maksukykyä. Kun maksan, se on kuskille paras kiitos.
Olen muuten toiminut kuskina itsekin ja tätä mieltä olen. Rehellisyys kunniaan. Kyllä sitä voi tervehtiä pelkästään silmillään lyhyesti. Tai nyökkäämällä, mikäli kokee tilanteen kiusalliseksi. Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei tervehdi tai hae muutenkaan kuskin huomiota. Kuski on osa autoa. Ette te renkaitakaan tervehdi :D
onneksi pääsin pois sieltä. Tuollaisten ihmisten kanssa en halua olla missään tekemisissä. Jos ihmisen tervehtiminen "nolaa" meidät molemmat on menty pitkälle metsään ja syvälle.
Toivottavasti olette kaikki palveluammatissa. Kiva istua koneen jatkeena siellä kassan takana ja katsella mykkiä ihmisiä. Mitä ääliöitä!
Miksi toivot ihmisille tuollaista pahaa kohtaloa?
onneksi pääsin pois sieltä. Tuollaisten ihmisten kanssa en halua olla missään tekemisissä. Jos ihmisen tervehtiminen "nolaa" meidät molemmat on menty pitkälle metsään ja syvälle.
Toivottavasti olette kaikki palveluammatissa. Kiva istua koneen jatkeena siellä kassan takana ja katsella mykkiä ihmisiä. Mitä ääliöitä!
Millainen ihminen toivoo muille tuollaista ja haukkuu ääliöiksi?
Kyllä monesta on mukava istua koneen jatkeena ja päästä flow-tunteeseen kassakoneen kanssa. Myös tervehtiminen kuuluu kassatyöntekijän työnkuvaan. Se tervehdys tulee suusta, kuin koneesta. Sillä ei ole mitään merkitystä, tarkoitus on vain helpottaa asiakasta hoitamaan hommansa.
Ammattilainen harjoittelee automaattisen hymyn, joka kestää sen tervehdyksen ajan. Moni mies saattaa hämääntyä suloisesta hymystä, joka silto on vain harjoiteltu hymy eikä merkitse mitään. Olen osa SIWA nimistä konetta. "Olen helposti korvattavissa" sanoi John Rambokin.
kirjoitustyylisi vaikuttaa tutulta :D ;)
Sisäinen lähiömamma heräsi minussa eloon.
T: 11cm mies
ihmisten täydelliseen välinpitämättömyyteen lähimmäisistään. Mistä syntyi idea sen bussikuskin hakkaamiseen? Tästä välinpitämättömyydestä kanssaihmisiä kohtaan. On aivan sama mistä ihminen on kotoisin, onko suomalainen vai ulkomaalainen jos siellä missä asuu ihmisten käyttäytyminen on tuota tasoa.
Jos sinä, siwan kassa hauat mieluummin leijua sen kassakoneesi kanssa kun ihmisten on sinussa vikaa. Ja pahasti. Jokainen normaalilla järjellä ja käytöstavoilla varustettu ihminen tajuaa että tämä ketju on aivan täynnä ääliöitä.
ihmisten täydelliseen välinpitämättömyyteen lähimmäisistään. Mistä syntyi idea sen bussikuskin hakkaamiseen? Tästä välinpitämättömyydestä kanssaihmisiä kohtaan. On aivan sama mistä ihminen on kotoisin, onko suomalainen vai ulkomaalainen jos siellä missä asuu ihmisten käyttäytyminen on tuota tasoa.
Jos sinä, siwan kassa hauat mieluummin leijua sen kassakoneesi kanssa kun ihmisten on sinussa vikaa. Ja pahasti. Jokainen normaalilla järjellä ja käytöstavoilla varustettu ihminen tajuaa että tämä ketju on aivan täynnä ääliöitä.
Valitettavasti fysiikaltani en ole sopiva sihen ammattiin. Minä en viihdy ihmisten kanssa. En tarvitse ihmisiä. Sanon kassalla hei, koska se kuuluu ammattiin. Etsin ammattia, jossa ei tarvitsisi nähdä ainuttakaan ihmistä päivisin.
Kerro sinä minulle miten asiakkaiden kanssa leijutaan? Sinulla on varmasti pidempi työkokemus kassalla, kuin minulla. Minulla vaivaiset kahdeksantoista vuotta.
tämä ketju on aivan täynnä ääliöitä.
Hänestäkin monet olivat ääliöitä, vain erilaisten mielipiteidensä vuoksi.
En osaa muodostaa ääntä vammani vuoksi. Pitäisikö minun pitää mukana "moi" puhekuplaa vuoksesi?
ja osa heilauttaa kättä poistuessaan
Se on ilmeisesti uusin tervehdyksen muoto.
Suomessa olen törmännyt monenmoisiin kuskeihin ja asiakkaisiin. Tarkkailen ympäristöäni hyvin keskittyneesti. Toisinaan naureskelen ihmisille mielessäni.
Tervehdys on oltava luonnollinen. Mikäli tervehdys on huono ja nolo, niin se pitää jättää väliin. Luonteva tervehtijä saa toteuttaa itseään. Turhaahan se on, mikäli ei aio tutustua kuskiin myöhemmin. Ainakin meidän kulttuurissa tervehdys on ystävyyden alku.
Tervehtiminen ja sana kiitos ovat kohteliaisuuksia ja arvostusta toista ihmistä kohtaan. Ne voi olla huonoina päivinä päivän pelastus. Pienistä huomaavaisuuksista voi kasvaa jotain suurta. Kannattaa asettaa joskus mielessään itsensä toisen ihmisen osaan.
Jätetään ne sanat sanomatta mikäli ei oikeasti tarkoiteta sitä. Se moi ei merkitse mitään teille tai kuskille. Heiluttakaa korttia tai antakaa rahat. Muuta ei tarvita. Rahalla se kiitos seisoo.
Mikäli kuski on teidän tuttunne, isänne tai sukua, voitte tervehtiä, mikäli asiasta on sovittu itse henkilön kanssa. Muuten ei pidä kuskin kasvoja pilattavan.
Tervehtivät antavat itsestään typerän kuvan koko bussille. Pääkaupunkiseudulla ei pidä käyttäytyä, kuin maalla. Se on typerää ja noloa.