Tositarina: Bussikuski
http://areena.yle.fi/video/1299610524277
Tosi tarina: Bussikuski
Said on keski-ikäinen mies, joka haluaa kerran elämässään tehdä juuri sen, mitä itse haluaa. Vastoin perheen ja ystävien neuvoja Said päättää jättää vakituisen työpaikkansa ja lähteä opiskelemaan. Ohj. Mohamed El Aboudi
Kommentit (32)
En ihan ymmärrä miksi kuskia pitäisi kiittää. Eihän kuskin kanssa ole edes henkilökohtaisessa kontaktissa kun lippukin leimataan laitteessa.
Kuulosti vähän nipolta tyypiltä vaikka muuten ihan asiallinen ohjelma.
Kaupassakin kiitetään palvelusta. Johan tuo nyt kuuluu ihan normaaliin kohteliaisuuteen.
Takaovista kiitosten huutelu tuntuu tyhmältä matkan päätteeksi ja jos kuski katselee ikkunasta ulos niin en minä ala sille tervehdyksiä huutelemaan. Jos taas minuun päin katsotaan, kun tulen sisään niin tervehdin.
En ihan ymmärrä miksi kuskia pitäisi kiittää. Eihän kuskin kanssa ole edes henkilökohtaisessa kontaktissa kun lippukin leimataan laitteessa.
Kuulosti vähän nipolta tyypiltä vaikka muuten ihan asiallinen ohjelma.
ihmisen arjesta. Tyypillinen keski-iän kriisi :)
Minä muuten aina tervehdin ja kiitän kuskia. Hauska juttu oli kun pitkään kuljin samalla linjalla, niin kuskit oppi pysäkilläni aina katsomaan peilin kautta suoraan kun tiesivöt että huikkaan moit ja kiitokset, ja kyllä yleensä aina hymyilivät hyväntuulisesti. Suomalaiset, virolaiset, arabit, ihan kaikki. En tiedä johtuiko kiitoksesta vai siitä että asun lähellä päättäriä ;)
Joskus sama kuski oli aamulla kuudelta ja illalla ysin jälkeen kun ilmeisesti molemmat teki tuplavuoron töissä ja huikkasivat jotain 'töistä vasta tulossa' tms, minusta tällainen on ihan normaalia ihmisten välistä vuorovaikutusta.
Takaovista kiitosten huutelu tuntuu tyhmältä matkan päätteeksi ja jos kuski katselee ikkunasta ulos niin en minä ala sille tervehdyksiä huutelemaan. Jos taas minuun päin katsotaan, kun tulen sisään niin tervehdin.
Tervehdyksen sanominen tai nyökkääminen on luontevaa jos kuski katsoo kun tulen sisälle mutta tuollainen kiitosten huutelu lähtiessä on minusta typerää ja turhaa. Enhän mä kaupassakaan kitä, että sain katsella niiden myymiä tavaroita, en kiitä lumen auraajaa, en kadun hiekoittajaa, en postinkantajaa jne vaikka tietenkin olen kiitollinen jos he hoitavat työnsä hyvin. Mutta noita kaikkia edellä mainittuja kyllä moikkaan kun tutuiksi tulevat.
kuski on osa konetta, työssään hän ei ole ihminen. Hän on vain osa autoa. Antakaa kuskeille anonyymiys. He eivät välitä tutustua teihin tai käyttäytyä ystävällisesti, kun eivät tunne teitä.
Autolla ei ole tunteita. Auto noudattaa tarkkaa aikataulua eikä jaarittele joutavia. Auto ei ota katsekontaktia häiriintyneisiin asiakkaisiin. Antakaa auton olla. Maksakaa matka ja poistukaa nätisti jonossa kulkuneuvosta. Mikäli haluatte kiittää kyydistä tehkää se nopeasti. Kiitättekö tietokonettakin tai mikroanne, kun se on hoitanut työtehtävänsä?
Moni teistä ei edes tarkoita tervehtimistä, sanotte vain sen, kuin koneet.
T: jättäkää kuskit rauhaan
kuski on osa konetta, työssään hän ei ole ihminen. Hän on vain osa autoa. Antakaa kuskeille anonyymiys. He eivät välitä tutustua teihin tai käyttäytyä ystävällisesti, kun eivät tunne teitä.
Autolla ei ole tunteita. Auto noudattaa tarkkaa aikataulua eikä jaarittele joutavia. Auto ei ota katsekontaktia häiriintyneisiin asiakkaisiin. Antakaa auton olla. Maksakaa matka ja poistukaa nätisti jonossa kulkuneuvosta. Mikäli haluatte kiittää kyydistä tehkää se nopeasti. Kiitättekö tietokonettakin tai mikroanne, kun se on hoitanut työtehtävänsä?
Moni teistä ei edes tarkoita tervehtimistä, sanotte vain sen, kuin koneet.T: jättäkää kuskit rauhaan
Tervehditään tästä lähtien vain läheisiämme, sukua, perhettä ja ystäviä (ehkä esimiehiämme töissä).
On turha tehdä tervehdystä arvottomaksi, käyttämällä sitä jatkuvasti. Kuten kuskin vaimokin sanoi, monelta se tulee, kuin lappu luukulta konemaisesti. Tervehdyksen kohdetta ajattelematta.
Asun pääkaupunkiseudulla ja itse tervehdin hymyillen jokaista bussikuskia, kassatyöntekijää ja ketä tahansa palveluammattilaista, sillä olipa aihe ja tilanne mikä hyvänsä on kyseessä siltikin kahden ihmisen tapaaminen, ja toivon tälle ihmiselle hyvää. Tervehdin aina myöskin kerrostalossa naapureitani hymyillen, ei mistään etiketistä vaan koska olisi mukava tuntea heitä, ja suurimman osan ajasta hymyn saa myös takaisin, mikä piristää päivää joka kerta! Eikä kukaan voi loukkaantua siitä. Väkisin toisen tilaan änkeminen on tietysti väärin, mutta kyllä muiden ja tuntemattomien kanssa saa kommunikoida! Samoja ja samanarvoisia ihmisiä tässä kuitenkin ollaan, samassa kaupungissa, kaupassa, bussissa! Yksinäisyys ja kylmä etäisyys ei ole kellekään eduksi.
Mies, 25, Espoo
Meinasin saada paskahalvauksen kun ex-puoliso oli taas kerran saanut itsensä näkyviin. Basaaristahan onkin jo aikaa ja aina ei oo haastattelijoita Kampinkaan ympärillä.
Väkivaltainen, rasistinen (Suomalaiset on tyhmiä ja haisevatkin pahalle ja Suomi on erityisen paska maa.) Uskoton ja väkivaltainen, itsekeskeinen narsisti ja nykyisen vaimonsakkin on näköjään nujertaunut.
Unohti vaan haastattelussa kertoa nuo "pikkuseikat". On muuten koulutukseltaan oikeustieteiden lisensiaatti, mutta ei pätevöitymiskoulutus yliopistolla maistunut.
Moni teistä ei edes tarkoita tervehtimistä, sanotte vain sen, kuin koneet.T: jättäkää kuskit rauhaan
olen kyllä ihan jetsulleen eri mieltä joka sanasta.
t. bussikuskin muija
provo, kirjoittaako (tosin huonosti) sarkastiseen tyyliin, vai onko jonkun bussikuskin mustasukkainen vaimo?
Itse sanon _aina_ hymyillen "moi" tmv. kun astun bussiin.
Poislähtiessä en kiitä, koska se tuntuisi tyhmältä. Lähinnä siksi, että usein pois taimmaisesta ovesta, en halua kuuluvasti huutaa koko bussin läpi "KIIITOOOS".
että pitäisi jättää kuskit enemmän rauhaan. Ja antaa heidän hoitaa rauhassa hommansa ilman , että heidän vielä tarvitsisi matkustajia pokkuroida.
Jos olisin itse bussikuski, en olisi ihan kauhean ilahtunut siitä, että pitäisi muistaa moikata joka ikistä bussiin kapuavavaa ja samalla kuitenkin yrittää selvityä pk-seudun vilkkaassa ja ruuhkaisessa liikenteessä kaikella kunnialla. Maaseudun kuskeilla lienee sen verran eri tilanne, että siellä ehkä on aikaa ja mielenkiintoa vaikka pidempiinkin rupatteluihin.
provo, kirjoittaako (tosin huonosti) sarkastiseen tyyliin, vai onko jonkun bussikuskin mustasukkainen vaimo?
Poislähtiessä en kiitä, koska se tuntuisi tyhmältä. Lähinnä siksi, että usein pois taimmaisesta ovesta, en halua kuuluvasti huutaa koko bussin läpi "KIIITOOOS".
Minusta tuossa oli ideaa. Ainakin minä tahtoisin anonyymiyden kuskina ollessani. En tahdo muiden hyväksyntää. Melko loistavaa sarkasmia. Ilman kuskia bussi ei lähtisi liikkeelle. Hän on vain yksi osa kulkuneuvoa. Miksi muuten otit tuon sarkasmin huomiolle ja arvostelit sitä. Näin ulkopuolisen silmissä tuo vaikutti kateudelta. Hyvä kirjoitushan se oli. Siitä ei pääse mihinkään.
Meidän kulmilla ei tuollainen ämmä pitkään kiekuisi. Lentäisit sinne mistä olet tullutkin. Lähialueen muijat nimittäin pitää kadut puhtaina.
Onko sulle street-käyttäytyminen tuttua?
Siihen ei kuulu tuntemattomien tervehtiminen tai kiittely, ne kuuluu menneisyyteen. Ajat on muuttuneet laman aikana selviytymiseen vaadittiin kovuuttaa. Kovuuteen ei kuulu muiden tervehtiminen tai kiittäminen muodon vuoksi.
Voi sanoa että tavat ovat puhdistuneet.
Lama taannutti ihmisiä hyvällä tavalla. Silloin kiitetään, kun on aihetta ja tervehditään vain tuttuja tai silloin, kun ollaan eksyksissä lähiössä ja tahdotaan pois paremmille alueille.
Sie maksat sen kyydin. Se on sun kiitokses kuskille, ei joutavat merkityksettömät halvat sanas. Sie et lähiöis pärjäis.
Täh? Miten ihminen voi olla osa konetta? Täysin älytöntä ettei sanota kuskille moi kun siitä ohi mennään. Takaovelta nyt ei ehkä ole mitään järkeä huudella hei mutta kai se ihminen siellä ratin takana nyt jotenkin tulee huomioida! Varmaan se tervehdys kuluu jos sitä käyttää liikaa?
Kuljen paljon samoilla busseilla. Kuskit oppii kyllä tuntemaan. En minäkään viitsi tervehtiä päivä toisensa jälkeen ihmistä joka ei vastaa mitään. Eli tällaiset kuskit jätän tervehtimättä mutta muille sanon kyllä moi.
Missä teidän käytöstapanne ovat? Kohta on busseissa robotit ja samoin kaupan kassalla )(niin kuin jo jossain on) ettei törppöjen tarvitse vaivautua tervehtimään.
Tyypillisiä helsinkiläisiä. Onneksi pääsin pois sieltä.
Tervehdi bussikuskia!
Tervehdi sinäkin, vaikka kuski olisi joskus tylykin!
t. paljasjalkainen helsinkiläinen
Buaaah, tarkoitat varmaan käytöstapojen puute :) Muuta New Yorkiin, siellä on paljon kaltaisiasi.
Murahdatte vaan "Kotitie 5", ja katsotte poispäin.
Mua jotenkin ihmetytti kun sanoi että esim. 60 kyydittävästä ehkä yksi saattaa kiittää, ja tevehtiminen taisi olla vielä harvinaisempaa.
Onko tuo pk-seudun ilmiö?
Itse kyllä täällä pikkukaupungissa tervehdin bussikuskia (ihan niin kuin taksikuskiakin) ja kyllä muutkin niin tekee.