Saako terve lapsi mennä päiväkotiin sisaruksen sairastaessa?
Kommentit (13)
Jos yksi lapsista on sairaana, niin ei kukaan muukaan päiväkotiin.
Jos äiti on sairaana, niin lapset päiväkotiin.
päiväkotiin? Eikö pääse helpommalla kotona ja tautikaan ei leviä.
jos yksi on kipeänä. Poikkeuksena tästä ehkä vatsataudit, jotka yleensä tarttuu nopeasti muihinkin.
isä vie ne lapset päiväkotiin niin sairas äiti saa nukkua ja levätä kotona sen päivän.
Huomenna aion viedä, kun olen jo paremmassa kunnossa. Tottakai mullakin on oikeus levätä rauhassa,ja sitäpaitsi meillä lapset ihan tykkää mennä päiväkotiin, isompikin jo esikoulussa ja harmissaan kun ei tänään päässyt. :(
Sitäpaitsi, joutuuhan koululaisenkin sisarukset mennä kouluun, jos yksi sairastaa. ;) Lisäksi me aikuiset mennään töihin, vaikka lapsi tai puoliso on sairaana. Tää päiväkotijuttu on vain hysteeristen vanhempien älinää, ettei saisi viedä, jos joku lapsen sisaruksista sairastaa. Olen vienyt esikoista eskariin, kun pienempi on sairastanut, ja toisinpäin. Ei ole pienemmälläkään kivaa kotona, kun äidin aika menee isoasiskoa hoitaessa, eikä sisko jaksa leikkiä.
Kun olin ulkopuolisella töissä ja yksi lapsista sairastui, jolloin jouduin joka tapuksessa olemaan pois töistä, jäi tervekin sisarus kotiin.
Nyt, kun toimin itsenäisenä ja itseni kotona työllistävänä yrittäjänä, vien terveen lapsen hoitoon. Tällöin pystyn paremmin tekemään töitä sairaan lapsen hoidon ohessa.
Minusta kumpikin tapa toimia on ok, kunhan se terve, hoitoon vietävä lapsi ei ole ihan pikkuinen. Isommalla terveellä lapsella voi itse asiassa olla mukavampi päivä hoidossa, kun siellä on leikkiseuraa!
Jos yksi on sairas ja edessä on lääkäri- tai sairaalareissu, se on aika haastavaa sekä tylsää tehdä kolmen-neljän sisaruksen kanssa.
Tartuttavuudesta: muualla tosiaan ihmiset liikkuvat ja jatkavat elämää yhden perheenjäsenen sairastamisesta huolimatta. Työpaikoilla, kouluissa jne.
Yhden sairaan kanssa hilluvat 3-4 sisarusta eivät helpota sen sairastavan ja lepoa tarvitsevan oloa eikä myöskään lapsikatraan kanssa sairastava äiti todellakaan pääse helpommalla...
Isoissa perheissä tällaiset karanteenit jatkuisivat pahimmillaan kuukausia. Kun ensimmäinen toipuu, seuraava alkaa oireilla jne.
Onko terveellä sisaruksella oikeus normaaliin arkeen toisen sairastaessa?
Olisiko tähän kysymykseen yhtä oikeaa vastausta vaikka päiväkodin hoitajien näkökulmasta? Tietenkin lieventäviä asianhaaroja voi olla, mutta näyttäytyykö vanhempi aina huonossa valossa tuodessaan lasta/lapsia hoitoon sairaan sisaren luota?
Ja huom! Tarkoitan siis vaikkapa kuumetta, flunssaa tmv. lasten arkisia tauteja, herkästi tarttuvat taudit, vatsatauti ymv. ovat asia erikseen.
Ap
lasta kerralla hoitamaan. Vie aina toisen päiväkotiin vaikka itse on toisen kanssa kotona. 1,5-vuotias kun kuulemma haluaa mennä päiväkotiin.
ja kyllä varmaan meinaan viedä pojat aamulla tarhaan. Olen vähemmän kuin puolikuntoinen ja tässä olisi sula mahdottomuus koittaa komentaa koko poppoota, kun pojat tasan käyttävät sairasteluani törkeästi hyväkseen.
Minusta vatsatauti on sellainen, että kaikki pk-ikäiset pidetään kotona.
Tavallisissa räkätaudeissa voi terveen sisaruksen viedä päiväkotiin. Niissä tarttuvuus ei ole yhtä herkkää kuin vatsataudissa.
ja kaksi saivat valita: toinen jäi kotiin ja toinen (selvästi menevämpi ja sosiaalisempi) lähti päiväkotiin! :D
Kyllähän se periaatteessa saa, ei kai kukaan ole ovelta käännyttämässä, mutta kyllä sen verran pitäisi ajatella muitakin, että pitää sen toistaiseksi terveenkin kotona jos sisarus jo sairas.