Jos löydät kännykän kadulta niin paljonka olisi mielestäsi ok summa sen löytämisestä?
Ei mikään huippuhieno puhelin, pari vuotta vanha. Olisiko 20e ok?
Kommentit (30)
Mä en ymmärrä miksei vaan voi palauttaa tavaroita jotka eivät ole omia...mulle riittää omistajan hyv mieli
Omistaja antoi 20e, oli tärkeä puhelin, kaikki yrityksen nrot siellä.
En olis tarvinnut mitään mut kun kerran halusi välttämättä sen antaa
Kiitokseksi palauttamisesta voisin keittää vaikka kahvit. 20€ olisi kyllä ihan liikaa. Itse en ainakaan olettaisi saavani palkkiota löydetystä kännykästä/rahapussista, olisin vain onnellinen, että löysin ko. asian itse eikä jokin epärehellinen heppu. Kadonneen lemmikin löytämisestä voisinkin maksaa rahaa mutta en siltikään odottaisi saavani sitä itse. Miksi asian löytämisestä ja palauttamisesta ylipäätään pitäisi saada jokin palkkio?
Olen kerran palauttanut poliisiasemalla lumihangesta löytämäni kännykän. POliisi kysyi haluanko löytöpalkkion ja sanoin että ihan sama. Poliisi sitten sanoi, että no hän laittaa tänne, että haluaa löytöpalkkion.
Olivat löytäneet omistajan, joka tuli hakemaan kännyä ja oli tosi vastahakoisesti sen 10% maksanut.
Tuosta opin sen, että en kyllä enää käy löytökännyjä palauttamaan! Jos näen kännyn hangessa, sinne sen jätänkin. Jos on niin kiittämätön, että ei edes tajua sitä 10% maksaa, mikä nyt on pieni raha, niin olkoon sitten ilman kännyä.
Mutta jos omistaja jotain haluaa löytämisestä ja siitä ilmoittamisesta korvata niin ok.
ja erityisen noloa olla tarjoamatta löytäjälle palkkiota. Mansaisin löytäjälle mielelläni 20, etenkin jos joutuu esim odottelemaan noutoa
olen aina ilmoittanut, etten halua löytöpalkkiota.
Minusta on asiallista palauttaa kadonnut puhelin maksutta. Itse tekisin niin puhelimen löydettyäni, en lähtisi viemään mihinkään kauas mutta pitäisin huolta ja koittaisin tavoittaa omistajan. En pyytäisi maksua, missään nimessä.
Kyllä löytäjää voisi jotenkin muistaa, siis sen noin 10 % verran. Esim pikkuveljeni vei kerran lompakon, jossa oli useita satoja markkoja rahaa, eikä saanut mitään. Pikkupoika oli tosi pettynyt. Kuvitteli saavansa edes vähän karkkirahaa.
Löysin muutama vuosi sitten kännykän. Se kuului teinitytölle, jonka kanssa sovittiin tapaaminen keskustaan, jotta voin palauttaa puhelimen.
Kerroin löytäneeni puhelimen Espalta, johon se laiskan kiitoksen jälkeen alkoi vänkäämään ettei se ole voinut löytyä Espalta, koska hän ei ollut siellä pitkään aikaan. Sanoin, että sieltä se nyt kuitenkin löytyi. "No, miten muka voi löytyä sieltä kun en ollut siellä?! Ja mulla ei kyllä oo rahaa et en voi antaa mitään palkkiookaan." Joo, ihan sama mulle kunhan nyt lähdet siitä inttämästä.
Olisi tietty ollut kiva saada vaivannäöstä jotain pientä, mutta en mitään 20€ odottaisi ellei löytäjälle olisi koitunut kauheasti vaivaa.
Musta on vähän törkeetä olla tarkoamatta mitää, ei edes kahveja tms..
Jos vähän on joutunut nähdä vaivaa, ehkä 10e voisi olla sopiva.
Jos taas vähän enemmän (matkoja tms) niin 20e hyvä.
Edes 5e!
Mun mielestä kymppi on just sopiva, sen verran joutuu kai löytötavaran hakijakin maksamaan poliisille hakiessaan omaisuuttaan.
Soittaisin varmaan numeroon joka on ekana soitetuissa ja yrittäisin sitä kautta sopia tapaamisen puhelimen palauttamista varten.
Kyllä minä ainakin palautan löytämäni tavarat ilman ajatusta palkkiosta. Niin oletan muidenkin tekevän jos minulta sattuu jotain hukkumaan. Kyllä köyhäkin ihminen ansaitsee sen, että hänen hukkaamansa tavara palautetaan.
Soitan siis "äidille" (olen löytänyt tähän mennessä pari puhelinta, joista molemmista on äitinumero löytynyt) ja kerron mihin puhelimen jätän (esim asiakaspalvelu) tai jään odottamaan omistajaa, jos ei kauheasti vaivaa vaadi. Ihan samalla tavalla juoksutan tippuneet hanskat omistajalleen, jos satun huomaamaan tms.
Kerran löysin tielle tippuneet paperit (melkoisen tärkeät kun hetken selasin, ei sitä arvoa rahalla olisi voinut edes mitata), pirautin numerotiedusteluun ja saman tien omistajalle ja sovin palautustreffit kaupungille (olin sinne menossa muutenkin). Omistaja nappasi vaan paperit, mutta laittoi myöhemmin kiitosviestin ja se riitti minulle oikein mainiosti.
Jos tavaran löytämisestä/palauttamisesta tulee löytäjälle kuluja, ne on ihan ok periä, mutta muussa tapauksessa tuntuu todella...hmm.. äh, en edes oikein osaa selittää.
Minä luotan siihen, että hyvä kiertää ja samalla tavalla minuakin joskus autetaan :)
ja soitin siihen numeroon josta oli soitettu muutamia kertoja.
En kyllä ajatellut ottavani mitään mutta puhelimen omistaja oli todella huojentunut. Oli työpuhelin yms.
Ja puhelin löytyi aamulla kadulta erään juhlaillan jälkeen.
Mutta jotain pitää mielestäni maksaa.
ihminen, etten kehtaisi ottaa senttiäkään sen palauttamisesta.
Mutta ymmärrän kyllä että kaikki eivät ole kovinkaan korkealla moraalilla varustettuja.
itse kyllä tarjoisin löytöpalkkiota, ehkä 20 e olisi hyvä, mutta en alentuisi löytäjänä pyytämään mitään.
TASAN 0