Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva haluaa imeä 1-2h välein,en JAKSA imettää :(

Vierailija
06.03.2011 |

Minulla on myös taapero hoidettavana ja 3,5-viikkoinen vauva on alusta asti syönyt rintaa näin tiheään. Imuote on kunnossa ja painoa tullut n. 300 grammaa per viikko. Vauva on tyytyväinen tapaus. Mutta minä en ihan totta jaksa olla ihan koko ajan ympäri vuorokauden imettämässä :( .... Olenko huono äiti jos kohta lopetan imetyksen tai siirryn imettämään osittain?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet kuten itse parhaaksi näet! :)

Vierailija
2/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ymmärrettävää, että alat väsyä noin tiheään imettämiseen. Kuitenkaan ei kannata kokonaan lopettaa imettämistä, koska äidinmaidolla on suuri merkitys allergioiden ja tautien ehkäisyssä. Oletko ajatellut pumppaamista? Jos sulla on rintapumppu, pumppaile maitoa talteen ja anna joinakin kertoina pullosta omaa maitoasi!

Meillä poika väsyi usein imetyksen aikana, eikä jaksanut syödä itseään "täyteen" asti. Pullosta maito tulee helpommin, joten itse teen niin, että ensin imetän ja sen jälkeen annan vielä pullosta lisää kunnes vauva ei enää pulloa suuhunsa hyväksy.

Etkä ole huono äiti! Jotkut kieltäytyvät imettämästä kokonaan, ettei rinnat tule rumiksi. Se on mielestäni jokseenkin itsekästä. Sinä sentään yrität :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä jouduin lopettamaaan imetyksen allergioiden takia, että ei ne todellakaan aina ehkäise allergioita, vaikka niin puhutaankin. Mulla on 3 allergista lasta ja tää viimeisin oli niin pahasti allerginen, että olisin itse syönyt kahta ruoka-ainetta jos olisin halunnut imettää :(. Olin jo anorektinen muutenkin, 3,5kk kesti se imetys.

Mutta sitten ap:n viestiin, teet juuri niinkun parhaaksi katsot. Ei kannata kuunnella noita kommentteja "imetyksen lopetus olisi paha virhe" jne. Onhan se vauvalle hyväksi, sitä ei voi kieltää, mutta niin on myös jaksava ja iloinen äiti.

Vierailija
4/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaidon hyödyt vauvalle, ja varsinkin täysimetyksen, on niin kiistattomat että pinnistele!

Kuitenkin vasta 3vkoa mennyt, hänhän on vastasyntynyt vielä.

Mitä tapahtuu jos et tunge rintaa suuhun 1h välein vaan sen 2h välein? ei hän 1h kuluttua edell imetyksestä ainakaan vielä kovin nälkäinen ole...

Rinnan imeminen edustaa vauvalle myös läheisyyttää ja lohtua, ei vain ravintoa.

Pidä häntä, tai joku muukin, sylissä, hanki vaikka kantoliina.

Kokeile tuttia välillä..joillekin vauvoille rinnasta muodostuu tutti ja se ei ole sen tarkoitus.

Muutama vko eteenpäin niin vauvasi on jo erilainen imetystarpeensakin kannalta, vatsalaukku hieman kasvaa ja sinne mahtuu paremmin "tavaraa", siis maitoa.

Tuo on aika tyypillistä noin pienelle, vastahan hän oli kohdussa:-)

Jaksamista ja nautihan vauvastasi, se aika menee F1-vauhtia..

-Äitix2 ja muksujen ikäero 1v5kk ja täysimetin kumpaakin liki 7kk eli muistissa ja kokemusta on-

Vierailija
5/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä jouduin lopettamaaan imetyksen allergioiden takia, että ei ne todellakaan aina ehkäise allergioita, vaikka niin puhutaankin. Mulla on 3 allergista lasta ja tää viimeisin oli niin pahasti allerginen, että olisin itse syönyt kahta ruoka-ainetta jos olisin halunnut imettää :(. Olin jo anorektinen muutenkin, 3,5kk kesti se imetys.

Mutta sitten ap:n viestiin, teet juuri niinkun parhaaksi katsot. Ei kannata kuunnella noita kommentteja "imetyksen lopetus olisi paha virhe" jne. Onhan se vauvalle hyväksi, sitä ei voi kieltää, mutta niin on myös jaksava ja iloinen äiti.

Sitähän minä sanoin että kun on yrttänyt niin hyvä sekin.. Eihän siitä vaikutuksesta allergioihin voi varma olla mutta minä olen sisarusparvestani ainoa joka ei saanut äidinmaitoa ja allerginen olen ollun aina. Mutta silti olen elossa ja perusterve ihminen, vaikken sitä saanutkaan. Joten ei se äidinmaito elinehto ole, mutta oletettavasti hyväksi lapselle. :)

Vierailija
6/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin mä imettäisin kun pesisin niitä pulloja ja raahaisin korviketta niska vääränä kaupasta.

Vierailija
7/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä!!!

Jaksa?

Vierailija
8/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tahti harvenee tuosta kyllä. Vauvasi on vielä niin pieni että kasvattaa maitomäärää itselleen sopivaksi.

Voimia!

Vierailija
9/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppailu on kaksinkertainen työ ja vie vielä enemmän aikaa päivästäsi.

Kun sinä olet väsynyt ja vähäenerginen vauva vaistoaa sen, ja muuttuu helposti itsekkin huonotuuliseksi, joka vain lisää omaa väsymystäsi.

Itse imetin lastani kolmeviikkoa, joka oli lähes 24/7 tississä kiinni, nukahteli enkä saanut pidettyä hereillä. Jos siirsin pois sylistä heräsi ja vaati taas maitoa. Tutti ei auttanut. Vauva ei saanut rinnasta kiinni kuin rintakumin avulla, koska nännini ovat sisäänpäin kääntyvää tyyppiä ja kumin kanssa oli hankalaa temppuilla. Melkein kaksikuukautiseksi saakka pumppasin maidon pulloon, kunnes tuotanto loppui.

Podin huonoa omaatuntoa kun en pystynyt imettämään lastani kauempaa, vaikka kuinka yritin itselleni todistella, että oli parempi antaa pullosta ja siirtyä korvikkeeseen, kuin se että kuljen silmät ristissä selkä ja hartiat jumissa täällä päivästä toiseen lapsi rinnassa roikkuen.

Nämä täysimettävät naiset joilta homma onnistuu osaavat kivasti syyllistää muita, kun eivät tiedä miten hankalaa se voi olla..

Vierailija
10/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minunkinvauvani teki,mutta helpotti ajan myötä.Välilläimee tiheämpään ja välillä harvempaan.Mutta alussa rtuokaa täytyy antaa, lapsi ei turhaan /liikaa pyydä!

kysy neuvolasta lisätietoa tai www.imetystuki.fi

Vierailija
11/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toiseksi pullosta anto pidentää yöunia, ainakin meillä, vauva on 4kk ja nukkuu lähes yöt läpeensä. Kerran herää jos herää syömään. Ystäväni jotka täysimettävät, valittavat kun lapsi herää ainavaan (8kk) yöllä syömään useita kertoja..

Vierailija
12/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llähän on ihan eri tianne kuin sinulla. Sinulla loppui maito, ap:llä ei ole mitään ongelmia maidontulon kanssa.

Vierailija
13/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva saa siinä äidinmaidon edut mutta myös virkeämmän äidin. Kolme ensimmäistä vauvaani täysimetin, nyt neljäs on osittaisella (niin että imetys pääosassa, lisämaitoa tarpeen mukaan).

Vierailija
14/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se periaatteessa raskasta olisikaan jos ei olisi esikoista hoidettavana. Nimim. kokemusta on. Itsellä siis 8-viikkoinen vauva ja 2-vuotias taapero täällä kotona. Ekat neljä viikkoa vauva oli ihan samanlainen kuin ap:llä. Kaikki hereillä olo aika roikuttiin tississä. Ja mitäkö tapahtui jos ei antanut rintaa... No helvetillinen huuto. Eikä siinä sylittelyt ja rintareput auttanut. Se piti saada tissiä.

Mikäs siinä imettäessä jos ei olisi kuin vauva vain josta huolehtia. Mutta kun isompaa pitää potattaa, laittaa ruokaa, avittaa pukemisessa jne. Kyllä se melko rankkaa oli. Onneksi meillä tilanne muuttui siinä neljän viikon kohdalla. Syöntivälit alkoivat pidentyä ja tilanne helpottui. Mutta kyllä sanon, että jos vieläkin oltaisiin joka päivä yhtä tiheään tissillä, niin osittaisimetykseen olisin siirtynyt minäkin.

Vierailija
15/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä korvike aiheutti vauvalle vatsavaivoja, joten korvikkeen antamisessa voit mennä ojasta allikkoon. Minustakin imetys oli niin tylsää ja työlästä, ja varsinkin kun vauva ei jaksanut kunnolla imeä eikä imuotetta saatu kuntoon niin annattiin suosiolla korviketta lisänä...mutta toisaalta jos suinkin jaksat niin jatka täysimetystä, nuo tiheän imun kaudet on väliaikaisia.

Vierailija
16/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llähän on ihan eri tianne kuin sinulla. Sinulla loppui maito, ap:llä ei ole mitään ongelmia maidontulon kanssa.

Kannustinhan osimetykseen, syystä että tiedän kuinka väsyttävää ja raskasta on kun lapsi on koko ajan tissillä. En käskenyt imetystä lopettamaan omasta mielestäni, vaan rohkaisin antamaan osan pullosta, että lapset saisivat virkeämmän äidin.

Vierailija
17/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tuo mitään kruunua kenenkään kutreille, että on 100% täysimetetty lapsi. Itse imetin omaani 1,2 vuotiaaksi, ja sai silloin tällöin korviketta, jos tarve niin vaati.

Meillä on sitä paitsi vain tuo yksi, mutta oli rinnassa kiinni jossain vaiheessa ihan koko ajan. Meinas lanttu levitä. Näissä tilanteissa mies antoi korviketta hörpyllä tai pullosta. Oli tosin isompi kuin ap:n.

Jos tuntuu vaikealta, niin kyllä pitää olla itselleen armollinen.

Vierailija
18/18 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittaisimetys on oikein hyvä vaihtoehto. Harrastin sitä 7kk kaikkien lasten kanssa. Lapseni söivät alusta lähtien siten, että yhden ruokailun kesto oli 1-1,5h ja välissä tunnin tauko. Sama rytmi päivällä ja yöllä. Siirryin vähitellen rytmiin 45min imetystä, pullosta loput. Tällä pidennettiin ruokailujen väli kahteen tuntiin. Itselläni ei onnistunut pumppaaminen.

Ja todellakin lapset söivät, eivät siis käyttäneet huvituttina tai hakeneet vain läheisyyttä. He kasvoivat hurjaa vauhtia ja kasvavat edelleen leikki-ikäisinä.

4kk iässä mukaan kiinteät.