BPA vapaat muovikulhot
Mikähän muovinen säilytysrasiasarja olisi turvallisinta muovia (BPA-vapaata, ei flataatteja tms. mitä niitä nyt on)?
Mitä itse käytätte?
Kuumennatteko mikrossa muoviastioissa ruokaa?
Kommentit (11)
mutta ei taida niin vanhat olla turvallisia, en käytä niitä mikrossa. Huonosti on tuoteselosteita noissa muovikipoissa...
BPA:ta sisältävät läpinäkyvät muoviastiat joissa lukee tunnus PC, eli polykarbonaatti. Tämä siis tähän keskusteluun lisäksi jos joku kyseistä tietoa etsiskelee.
Kaikki kuvastoissa olevat tuotteet ovat bis fenoli a vapaita, ftalaatittomia. Joissain vanhoissa tuppereissa voi olla, lähinnä kirkkaissa tarjoiluastioissa. Kaikki astiat jotka suunniteltu mikroon tupperwarella ovat aina olleet ftalaatittomia.
joten en koskaan lämmitä ruokaa niissä. Enkä myöskään pakkaa niihin ruokaa kuumana. En luota että Tupperit yhtään sen turvallisempia kuin Ikeasta ostetutkaan.
Mitkäs ne merkinnät nyt olikaan mistä sen voi tunnistaa?
tuttipullojen ainesosia kyllä eritellään, mutta lapset syövät muistakin muoviastioista ja nyt kohutaan flataattien mm. vähentävän poikien siittiöitä tms.
Ei hajuakaan onko omissani myrkkyjä joten en koskaan lämmitä ruokaa niissä. Enkä myöskään pakkaa niihin ruokaa kuumana. En luota että Tupperit yhtään sen turvallisempia kuin Ikeasta ostetutkaan.
Mitkäs ne merkinnät nyt olikaan mistä sen voi tunnistaa?
jäähdytän ruuan ennen pakastamista. BPA liukenee muovista vain kuumaan/lämpimään ruokaan. Pakastimesta kun otan ruokaa, siirrän sen ihan posliini/keraamiselle lautaselle ja kuumennan mikrossa.
MAM:lla on ainakin lasten muovisia lautasia, joissa BPA%. Niissä voi siis mikrottaa ruokaa turvallisin mielin.
Ftalaatit on muovin pehmenteitä, joten kovissa muoveissa niitä ei ole. Bisphenoli A eli BPA on kemikaali jota käyetään polykarbonaattimuovien eli noiden kirkkaiden ja kovien muovien valmistuksessa. Kyllä esim. pakasterasioiden pitäisi olla turvallisia. Tupperware ei kuitenkaan ole yhtään sen turvallisempaa kuin muutkaan. Ei ainakaan esittelijät tiedä mistä ne on valmistettu ja millä menetelmällä. Tupperillahan on noita kirkasmuovisia astioita myös.
Kiitos näistä täsmennyksistä.
Onko ftalaattia sitten esim. leipien muovikääreissä? Ylipäätään muovi arveluttaa minua, olen niin luonnonmateriaalien kannalla.
Minäkin mielelläni ostaisin turvallisia muovisäilytyskippoja vaikkei vauvaa enää talossa olekaan, ihan noille kouluikäisille ja itselle sekä miehelleni.
Ftalaatit on muovin pehmenteitä, joten kovissa muoveissa niitä ei ole. Bisphenoli A eli BPA on kemikaali jota käyetään polykarbonaattimuovien eli noiden kirkkaiden ja kovien muovien valmistuksessa. Kyllä esim. pakasterasioiden pitäisi olla turvallisia. Tupperware ei kuitenkaan ole yhtään sen turvallisempaa kuin muutkaan. Ei ainakaan esittelijät tiedä mistä ne on valmistettu ja millä menetelmällä. Tupperillahan on noita kirkasmuovisia astioita myös.
ja toivon niiden olevan turvallisia. Ihan on kaupasta ostettuja kahta eri merkkiä+ Tupperwarea.
Muutenkin aika paljon noita tupperin kippoja meiltä löytyy, kun useampi tuttu ollu esittelijänä ja olen sit paljon kutsujakin pitänyt ja kuppeja lahjaksi saanut.