Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sanoi eilen:

Vierailija
04.03.2011 |

Voisitko sinäkin edes joskus tehdä jotain?!

Tilanne oli se että illalla istuin sohvalla, virkkasin ja katsoin televisiota. Olen päivät kotona kahden alle 2 vuotiaan kanssa ja kun illalla mies tuli töistä istahdin hetkeksi ja annoin lapset miehelle. Molemmat kitisi ja huusi kun isä yritti saada potalle toista ja toinen vollotti sylissä. Minulle tämä vollotus on jokapäiväistä joten en noteerannut, ajattelin että tottahan toki se pärjää, niin tällaisen sammakon päästi suustaan!

Ärsyttää suunnattomasti kun ajatellaan että se kun äiti on lasten kanssa kotona, niin siinnä vain lomaillaan ja laiskotellaan. Minä antaisin mielihyvin isän jäädä kotiin edes viikoksi jos se suinkin vain kävisi. Äitiysloman nimi on harhaan johtava ja se pitäisi muuttaa vaikkapa äitiystyöleiriksi. Olisin niin kiitollinen jos pääsisin edes yhdeksi päiväksi, kahdeksaksi tuntia töihin eikä tarvisi kuunnella tuota kitinää ja narinaa. Vaikka olisi kuinka fyysisesti raskasta työtä niin ei se näin raskasta olisi! Saan täällä ihan hiki naamalla paiskia töitä kahden vaippaikäisen kanssa jotka ei osaa pukea, vaihtaa vaippaa, käydä pissalla, syödä, peseytyä, nukkua tai edes leikkiä yksin.

Voisitko sinäkin edes joskus tehdä jotakin?! -Soi vieläkin päässä enkä tiedä itkisikö vai nauraisi. &¤%/&¤ Nyt tekisi mieli mennä pihalle potkimaan roskiksia muttakun sitäkään ei pääse tekemään!

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalainen emäntä" kuulunee sellaiseen. Kaikille maanviljelijöille ja muille vastaaville ihan sama vastaus, kuin muillekin ruikuttajille; Lopettakaa se työ, jos ne niin kauhean raskasta ja tuottamatonta on ja piste.

Vierailija
42/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan tasan niin rankkaa kuin miksi sä sen teet. Kannattaisko miettiä, voiko jostain tinkiä, esim. siivoamisesta. Ihan omaa syytäsi on, jos sulle äitiysloma on rankkaa. Sitä paitsi, miksi miehen pitäisi ymmärtää sun kotonaolon rankkuutta, kun et säkään tunnu ymmärtävän töissäolemisen rankkuutta. Ei se mitään loikoilua se töissäkäyminenkään ole. Ei siellä töissä olla 8 tuntia rentoutumassa kotioloista.

Mielestäni voisit ihan hyvin miettiä, miten sä voisit itse helpottaa olemistasi, äläkä sälytä sitä miehesi harteille. Sit voitte toki asiallisesti keskustella, ihan niinkuin aikuiset, että mikä olisi hyvä työnjako illoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanomatta.

Meillä on jo isot lapset, joten lastenhoitoon ei mene aikaa. Lapset siivoavat oman huoneensa. Asumme kerrostalossa, joten ulkohommiakaan ei ole. Meillä minä hoidan kaiken muun paitsi mies laittaa arkisin töiden jälkeen ruuan.

Kerran sitten mies ilmoitti mielipiteenään, että meillä kotityöt hoidetaan puoliksi. Menin ihan sanattomaksi.

Vierailija
44/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vapaa päiviähän meillä ei ole, ei edes viikonloppuisin. Sitten jos saamme lomittajan (26pv/v) joutuu laittamaan herätyskellon soimaan, että herää aamulla sille kahvinkeittoon!"

Tai mitenkään muutenkaan passata lomittajaa. Mitä väliä vaikka kuinka luettelee, missä ei kahveja keitellä. Lomittaja on teille lakisääteisesti kuuluva asia ja noita lomapäiviä ei tosiaankaan liikaa ole.

Ja en ole maatilan emäntä tms. vaan itse ollut lomittajan yli 5 vuotta. joissain taloissa oli kaffet ja ruuat tyyliin 5 krtaa päivässä, joissain ei mitään, mikä minun m ielestäni ok. Noille lomittajan passaajille sanoinkin, että minua ei passata, kiitos jos saan kotianne käyttää ruokani lämmittämiseen ja nauttimiseen, mutta jos haluatte kotinne pitää omananne lomallanne, niin käy sekin. Useimmitenhan lomittaja ei edes koko päivää voi/saa viettää työmaalla, vaan ajaa kotiin päiväksi. Silloinhan hän ne omat ruokailunsa ja kahvittelunsakin hoitaa. Tiedän, että harvoin menee niin. Mutta en kertakaikkiaan ymmärrä miten KUKAAN lomittaja voi olettaa, etä yrittäjä omalla lomallaan HERÄÄ passaamaan ja laittamaan lomittajalle kahveja ja ruokaa ym.

Jos nyt lomittaja lomittaa vain toista maatilan väestä ja toinen töissä lomittajan kanssa, niin ehkä jotenkin ymmärrän että kutsutaan kahville/syömään talonväen kanssa. Mutta silloinkin voisi lomaa pitävä hyvin pitää lomaa jostain ulkopuolisesta työntekijästä.

meni ohi alkuperäisestä, mutta oli vaan pakko.

Vierailija
45/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantua ei kannata, kysehän on vain miehen kommentista, ne on näistä lastenhoitokuvioista aina enemmän tai vähemmän pihalla, jopa silloin kun sinänsä ns. "tulevat toimeen ja saavat asiat hoitumaan, esim. koti-isinä".

Mulla yritteliäs ja tekevä mies, mutta niin saakelin avuton ja organisointikyvytön että pahaa tekee katella sen yritteliäisyyttä välillä.

No, kotiäitikuviot ja äitikuviot yleensäkin vaatii sitä moniajokykyä eri asioiden hoidossa samanaikaisesti, joten ainahan se mies on hyvin pian pulassa ja turhautuu kun siihen rooliin joutuu. Sitä turhaumaansa se sitten mulle toisinaan avautuu, että "mitä olet päivän tehnyt", siihen mä sit kerron yksityiskohtaisesti mitä mä EN ole tehnyt, miten EN ole juonut kahvia lämpimänä tai edes puolta kuppia kerrallaan, miten EN ole syönyt ruokaa kun oli nälkä, vaan 2 tuntia sen jälkeen ja silloinkin taas kerran kylmäksi jäähtyneenä. Tai miten EN ole päässyt edes paskalle rauhassa ilman huutoa oven takaa. Tai miten EN ole ollut sekuntiaakaan yksin, niin että olisin saanut vedettyä vaikka henkeä edes 10 sekuntia. Tai miten EN ole puhunut kenellekään aikuiselle ihmiselle koko päivänä tai miten EN saanut päiväuniaikana unta, vaan juuri un olisin nukahtanut, lapsi havahtui ja piti rauhotiella jatkamaan unta. Voin myös kertoa miten EN nukkunut edellisenä yönä ja miten EN saa hermoja riittämään jollen edes joskus saa syödä lämmintä ruokaa silloin kun on nälkä, juoda lämmintä kahvia ilman lasta sylissä, nähdä joskus rauhassa aikuisia ihmisiä, käydä yksin ja rauhassa vessassa, lukea vaikka 10min rauhassa lehteä ja että joskus olisi hurjan hienoa nukkuakin.

Tää yleensä avaa miehen silmät näkemään että kotiäitiydessä ei ole pätkääkään raskasta se mitä ns. pitää tehdä, vaan kaikki se mitä ei VOI tehdä ja mitä normi työpaikassa taas kaikki automaattisesti päivittäin 8 tuntia tekevät, kuten paskovat yksityisesti, juttelevat aikuisille, syövät rauhassa, juovat kahvin ja ehkä jopa lukevat hetkisen lehteä.

Vierailija
46/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin, jos se nyt tuost aon kiinni niin mene hyvä ihminen töihin jos siellä kuvittelet tosiaan helpommalla pääseväsi. Ei muuta kuin mies kotiin tai lapset hoitoon ja marttyyrinarinat 24/7 hoitovastuusta pois! Minulle äitiysloma ja hoitovapaa ovat aina todella olleet lomaa vaikka lapsia on neljä. Mies on myös ollut lasten kanssa hoitovapaalla kotona ja molemmat olemme yksimielisiä siitä: kotona ON helpompaa! Pääsee ulkoilemaan, voi toisinaan jopa ottaa päikkärit, tehdä hommia enemmän tänään ja jos ei sille tunnu niin sitten joku toinen päivä. Hiki naamalla ei ole tarvinut töitä puskea ikinä! Molemmat myös tietävät miten ärsyttävää olisi päivästä toiseen tulla sotkuiseen kotiin toisen istuessa koneella/sohvalla ja alkaa suoraan tekemään kotitöitä. Tuntuu vain ettet sinäkään juuri arvosta miehesi panosta töissä tai kotonakaan.

Vierailija
47/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin, jos se nyt tuost aon kiinni niin mene hyvä ihminen töihin jos siellä kuvittelet tosiaan helpommalla pääseväsi. Ei muuta kuin mies kotiin tai lapset hoitoon ja marttyyrinarinat 24/7 hoitovastuusta pois! Minulle äitiysloma ja hoitovapaa ovat aina todella olleet lomaa vaikka lapsia on neljä. Mies on myös ollut lasten kanssa hoitovapaalla kotona ja molemmat olemme yksimielisiä siitä: kotona ON helpompaa! Pääsee ulkoilemaan, voi toisinaan jopa ottaa päikkärit, tehdä hommia enemmän tänään ja jos ei sille tunnu niin sitten joku toinen päivä. Hiki naamalla ei ole tarvinut töitä puskea ikinä! Molemmat myös tietävät miten ärsyttävää olisi päivästä toiseen tulla sotkuiseen kotiin toisen istuessa koneella/sohvalla ja alkaa suoraan tekemään kotitöitä. Tuntuu vain ettet sinäkään juuri arvosta miehesi panosta töissä tai kotonakaan.

Vierailija
48/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua hoidattaa lapset hänellä kun kotiutuu, vaan jakaa lastenhoidiot, kotityöt ym. tasaisesti.

Ei kai ole lastenkaan etu, että kotona on kaksi väsynyttä vanhempaa?

Vierailija
49/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin myös meillä kun lapset oli ihan pieniä. Tosin kadehdin aina miehen työmatkoja, jolloin sai istua rauhassa bussissa...

Vierailija
50/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai neitseellisiä sikimisiä, kun noin kovin raskasta taas tuntuu olevan? kuka teidät on pakottanut lisääntymään?

Vierailija
51/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla edes yrittämättä enempää lapsia. Parisuhde kukoistaa ja lapseni jo 11.pikkulapsiaika oli kamalaa.

Vierailija
52/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun 5-6 tuntia yössä, menen navettaan, tulen kotiin ja samassa ah, ihanaa: Lapset juuri heräävät! Kolme lasta huollettavana ja koti. Vartti ennen iltanavettaa mies tulee kotiin, menemme navetalle, mummo tulee lapsia jälleen hoitamaan. Illlalla, kun tulemme navetasta, olemme lasten kanssa siinä hetkisen ja sitten lapset nukkumaan. Mies nukahtaa väsyneenä samantien. Mutta minä en malta mennä nukkumaan, vaan minun aikani alkaa sitten. Haluan käydä tietokoneella ja vaikka lukea lehdet:RAUHASSA.

Vaikka olen päivät "vaan kotona" en tosiaankaan ennätä lehtiä lukemaan. Kaikki ajattelevat, että helppohan minun on olla, aina vaan kotona...

Kotona olisi helppo olla lasten kanssa, jos ei tarvitsisi mitään tehdä, mutta minun pitää tehdä ruoat ja siivoukset siinä sivussa. Vapaa päiviähän meillä ei ole, ei edes viikonloppuisin. Sitten jos saamme lomittajan (26pv/v) joutuu laittamaan herätyskellon soimaan, että herää aamulla sille kahvinkeittoon!

Joskus minäkin olen suuttunut miehelle ja sanonut, et hyvähän sulla, kun saat edes töitäsi tehdä rauhassa, eikä kukaan roiku jaloissa ja kitise siinä.

tai painukoon lomatoimistoon kahveille töiden jälkeen. Pidä loma lomana.

Vierailija
53/53 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut Melasta? Sille maksetaan kuule niin isot summat, että minä en todellakaan ole sitä mieltä, että lomittaja on ILMAINEN, laskin tuossa, että maksan Melan maksuja niin paljon, että lomittajan tuntipalkaksi tulee yli 20 euroa tunnille, et se siitä ilmaisuudesta!!!

Emmekä mekään äitiysloman ajaksi saa lomittajaa ILMAISEKSI vaan maksamme kyllä IHAN joka tunnista, vuosipalkan mukaan laskettuna, sen takia kaikki eivät edes äitiyslomaa pidä! Ja vaikka sulla olis kuinka rahaa, niin äitiyslomaa et saa pitää kuin 8-9kk. 100 päiväisiä (silloinkin tuntipalkka reilusti yli 10 euroa tunti) saa, jos lomittajaa onnistuu saamaan, minä en ole onnistunut sellaista saamaan YHTÄÄN kertaa.

Joten voisimmeko kioskinpitäjä puhua sellaisista asiosta joista jotain tiedämme, eli omista asioista, niistähän me tänne olemme tulleet puhumaan. Olen miettinytkin navetan lopettamista, et tiedäkään kuinka monta kertaa (viimeksi tänään) mutta se on kuitenkin tosiasia, että saan siitä vielä toimeentuloni. Raha on meille kaikille kuitenkin se elinehto vai mitä?

Kyllä minä sinuakin kioskinpitäjä kuitenkin ymmärrän ja tosi hyvin ymmärränkin. Kaikki yrittäjänä olo on raskasta, riskit ovat aina olemassa. Vaikka meitä navetassa kävijöitä ei aina edes mielletä töissäkävijöinä :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi