Hyviä gluteenittomia reseptejä?
Lähinnä tarvitsisin ruokareseptejä sekä gluteenittoman leivän/sämpylöiden reseptin. Onko liemikuutioissa gluteenia? Kiitos, jos jaksatte auttaa :)
Kommentit (3)
Knorrin liemikuutioissa ei ole gluteenia, maggissa ilmeisesti on.
Ruuista en osaa sanoa erityisiä reseptejä, samoja ruokia teen ku ennenki, mutta kastikkeet teen valmiista suurusteesta, niin on gluteenitonta. Ja makaronit oon korvannu gluteenittomilla.
Leipiä en oo vielä opetellu tekemään ku perunarieskaa, joka on tosi hyvää. Ohje:
2,5dl vettä
½ pss perunahiutaleita (vajaa desi)
(veden ja perunahiutaleet voi korvata 2,5dl perunamuusilla)
1 kananmuna
½tl suolaa
nokare voita
1dl Semperin karkeaa jauhoseosta
reilu ½dl tummaa Jyttejauhoa
Tässä blogi jossa on gluteenittomia reseptejä:
http://gluteeniton.vuodatus.net/
http://marla76.vuodatus.net
Yleensä käytän aivan tavallisia leipomisohjeita ja ruokaohjeita. Muistaa vain, että jauhot ja muut täytyy olla gluteenittomia. Ei vehnää, ruista eikä ohraa, eikä mitään niistä valmistettua. Kauraa voivat useimmat keliaakikot käyttää, mutta sen pitää virallisten ohjeiden mukaan olla ns. puhdas kauraa. (Itse käytän kuitenkin useimmiten Elovenaa, suurimmat teolliset valmistajat tekevät puhtaampaa. Tämä oli se minun saama ohje keliakiaan sairastumisen jälkeen ravitsemusterapeutilta silloin -97) Keliakialiitolla on netissä sivut, sieltä varmaan saisit parhaat ohjeet.
Itse teen lihapullat ilman korppujauhoja, eli laitan vain kananmunat ja mausteet ja sitten paistan pannulla tai uunissa. Gluteenitonta korppujauhoakin on myynnissä tai voisi käyttää vaikkapa murskattuja kaurahiutaleita. Perunasosetta tai juuressosetta voisi ehkä myös käyttää lihapullien suuruksena.
Kastikkeisiin voi käyttää Maizena -suurustetta, se on gluteenitonta (tarkista aina paketista). Ohrakas ei ilmeisesti käy. Itse tosin teen kastikkeet vain kokoonkeittämällä ja kermalla. Joskus laitan hieman soseutuvaa perunaa suurukseksi. Juu ja tavalliset gluteenittomat jauhot muutkin käy suurukseen, kokeile.
Useimmat makeat leipomiset onnistuvat hyvin harjoittelun myötä, eikä tavallisia ohjeita ole vaikea muuttaa gluteenittomiksi. Itse käytän jauhoina Jytte-jauhoja, maissijauhoja, kaurajauhoja, Fin Mixejä (tai vastaavia tärkkelysjauhoja) ja toisinaan riisijauhoja. En ole käyttänyt vehnätärkkelyspohjaisia jauhoja, koska en pidä henkilökohtaisesti niiden mausta. Tärkkelysjauhoja muutenkaan en käytä kuin osaksi, liika tärkkelyksinen rakenne ei sovi minusta mihinkään. Korkeintaan kääretortun pohjassa voi olla pelkkää tärkkelysjauhoa. Tämä on oma makuni, muilla keliaakikoilla voi olla päinvastainen tietenkin! Polenta ryyneillä hoidan (kakku) vuokien leivityksen. Pullan tapaiset eivät muuten onnistu mielestäni gluteenittomana ollenkaan. Enkä niitä ole enää muutaman yrityksen jälkeen tehnytkään. Kaupankaan 'pulla' viritelmät eivät ole mielestäni erityisen hyviä, jopa kammottavia. Rakenne on näissä aivan väärä, koska oikea sitko puuttuu. Kakut, keksit, piirakat yms. sujuvat gluteenittomana hyvin. Letut onnistuvat hyvin myös. Leipää teen harvoin, ja silloinkin usein sellaista sitkeän kovaa peltileipää. Melkein kuin sitkeää lettutaikinaa veteen tehtynä, jonka levitän pellille ja paistan rapeaksi. Siihen en aina laita mitään kohotusainetta, joskus vähän leivinjauhetta. Se on sit näkkärintyylistä. Aikoinaan leivoin enempi, mut leivän leipominen, että tulos on oikeasti kunnollinen, on vaikeaa. Littanat lätyskät ovat parhaita hiivaleivonnassakin, että rakenteeseen tulee jämäkkyyttä paistopinnoista. Teollisia leipiä käytän eniten.
Gluteenittomaan leivontaan on apuaineita paljonkin, esim. Psyllium ja Ksantaani -valmisteita. Katsopa gluteenittomissa hyllyissä. En muista noita nyt ulkoa, on pidempi aika kun olen viimeksi ostanut. Näitä on useissa gluteenittomissa jauhoseoksissa mukana. Ne tekevät sitkon tapaista geeliä tai hyytelöä taikinaan, joka paistossa tietenkin paistuu verkkomaiseksi rakenteeksi, melkein kuin gluteenilla saatu verkkorakenne (itse olen aikalailla kyllästynyt niiden tuntuun).
Makaronia saa gluteenittomana ja riisihän käy lisukkeeksi myös. Kaikki kasvikset ja vihannekset käyvät, peruna. Munat, lihat kalat ja maitotuotteet sopivat. Couscous ei käy, eikä muut vehnälisukkeet. Useat einekset sisältävät vehnää. Sisällysluettelot täytyy lukea tarkkaan. Joskus yllättävissäkin paikoissa voi olla viljoja, esim. jugurteissa. Tarkkana pitää olla. Perusruuat on helppoja kyllä!
ja paljon muuta tietoa gluteenittomista ruoka-aineista löytyy sivulta glu.fi.
Liemikuutioista osa on gluteenittomia (knorr oli ainakin aikaisemmin). Kannattaa lukea liemikuution tuoteseloste ennen käyttöä, koska valmistusaineet saattavat muuttua.