Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isorintainen nainen ja imetys.

Vierailija
03.03.2011 |

Eli mulla on aivan sairaan kokoset tissit ja ne ovat todella raskaat ja roikkuvat. En onnistunut niillä imettämään esikoista, ja edelleen se kaihertaa mieltäni.

Tai siis onnistuin, siten että kotona kasasin tietyt tyynyt päällekkäin, vauva niitten päälle makamaan siten että on mun kainalon alla. Eli kahviloissa, kaupungilla etc, en olisi onnistunut lastani imettämään. Nännini ovat myös enemmän rinnan ulkosyrjässä kuin keskellä.

Eli imetys siten, että lapsi olisi ollu sylissäni ns. madonna-asento, ei onnistu meikäläisen rinnoilla.

Ja myöskin imettämiseen tarvitsin aina molemmat kädet, vaikka vauva ei ollut edes sylissäni vaan makasi niillä tyynyillä, koska raskas tissini peitti aina hänen nenäsä, eli olisi voinut tukehtua.

Miten te muut isorintaiset naiset olette onnistuneet imetyksessä? Seuraavaa lasta todellakin haluisin imettää!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mun rinnat nyt ei ole mitään mega kokoa, vaan E-85.

Pidin rinnasta ylhäältä kiinni jos meinasi lapsen nenulle mennä. Asentoja vaihdellen onnistu hyvin.

Tsemppiä jatkoon :)

Vierailija
2/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajunnut sun ongelmaa, suo anteeksi. Käsittääkseni sä imetit lastasi? Mikä sun ongelma siis on? Haluat imettää kaupungilla? Siitä vaan tissit esiin sitten, tai sit pumppaat pulloon ennen lähtöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnat oli silloin H75, mutta olen imettänyt molempia lapsia lähemmäs kaksi vuotta. Toisella kädellä pidin lasta sylissä (tai sitten makuulla tuin omaa päätäni) ja toisella kädellä estin rintaa peittämästä lapsen kasvoja. Ilmeisesti sun rinnat on sitten vielä isompaa kokoluokkaa?

Vierailija
4/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrä et miten niin et muka pystyny?? sun kannattaa kysellä sielä synnytyssairaalasta seuraavan kohdalla vinkkejä mut minusta se imettäminen ei oo sen erilaisempaa isoilla ku pienillä rinnoilla... ei se vauva niihin tisseihin tukehdu...

Vierailija
5/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistun kyllä nykyään imettämään "madonna-asennossa" ja istuen ilman tyynyjä mutta alkuun vaati hieman opettelua. Pelkäsin myös kun vauva oli vastasyntynyt (ja vähän vanhempikin) että rintani tukkii sieraimet ja vauva tukehtuu.Aina kun vauva imi piti painaa rintaa sormella vauvan nenän kohdalta jotta rinta ei tukkinut sierainta. Nykyään kun vauva on isompi imetys sujuu hyvin enkä pelkää enää tukeduttavani vauvaani.

Vierailija
6/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo imettämisesi.

Minulla on myös isot rinnat (75H) ja esikoisen kanssa imettäminen tuntui hyvin hankalalta. Hyvää asentoa en oppinut oikein koskaan löytämään ja päädyin imettämään makuulta :(

Kodin ulkopuolella piti turvautua pulloruokintaan.

Toisen kanssa samat systeemit eivät enää toimineet. Tämä vauva kun ei kelpuuttanut tuttipulloa, eikä myöskään tuttia ja oli varsinainen tissitakiainen.

Yllättävän nopeasti opin imettämään istualtani, myös hiekkalaatikon reunalla ja kahvilassa.

Asiaa helpotti hyvät imetysliivit ja imetyspaidat.

Vierailija
7/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole loogista, että jos on isot rinnat, niin vauva makaa suunnilleen polvillasi? Jos vauva on tyynykasan päällä, niin tottahan hän on ihan liian ylhäällä rintoihin nähden.

Vierailija
8/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän mä onnistuin imettämään kotona, mutta se oli erittäin epämukavaa, kun asento oli mitä hirvein.

Ja oli niin vaikeaa löytää sellanen asento mikä olis ollu mulle ja vauvalle hyvä; eka mun piti asettaa ne tyynyt viereeni, sitten nostaa vauva nille tyyneille makaamaan, toisella kädellä pitää tissistä kiinni ettei vauva tukehdu siihen ja toisella kädellä tukea vauvaa selästä, että pysyy oikeassa asennossa nänniin nähden. Ja siis ilman niitä tyynyjä ei hommasta olis tullut mitään.Eli ihmisten ilmoilla en pystynyt imettämään. Sylissäni mä en pysty lasta imettämään, koska nännini ovat niin syrjässä. Sairaalassa ainut saamani apu oli sitä, että hoitsu tuli laittamaan nännin vauvan suuhun ja lähti pois. Myös neuvolasta en saanut minkään näköstä apua. Kehottivat vaan antamaan pullosta.

Todennäkösesti tästä omasta stressaaamisestani johtuen myös vauva alkoi kieltäytyä rinnasta.

Niin ja kyllä se vauva meinasi monasti niihin tukehtua. Öisin, kun en ollut ihan skarppina, monasti huomasin että vauvan sieraimet on täynnä tissiä ja ei saa henkeä...

Haluisin siis vaan tietää hyviä asentoja sellasilta ihmisiltä, joilla on myös hullunkuriset rinnat.

Vierailija
9/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄytin puhallettavaa imetystyynyä, sai hyvin muokattua sopivan kokoiseksi. Aluksi pelkäsin, miten isoilla rinnoilla pystyy imetyksen hoitamaan, mutta onnistui. Koko tosin on E. Kaikenlisäksi rinnat oikeasti pienenivät imetyksen jälkeen =)

Vierailija
10/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tyynyjä sen takia, koska pystyin imettämään vaan siten, että vauva tulee kainaloni alta, jolloin vauvan täytyy maata tyynyillä, koska sylissäni en pystynyt häntä tossa sivulla pitämään.

Ongelma taitaa lähinnä siis olla nännieni sijainnissa, eikä rintojeni koossa.

Vierailija
11/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa, koska mulla oli päinvastainen ongelma, mutta haluan ottaa osaa. Sillä moni muu täällä jatkaa tuota "en tajua mikset pysty!!??" -linjaa. Mulla on mahdoton imettää vauvaa ihmisten ilmoilla ilman että koko vauvan olisi työntänyt paidan sisään. Siis rintojen pienuuden ja mun pituuden vuoksi. Madonna asento myös mahdoton, vaan piti olla pari tyynä käden päällä. uskon siis että sinullakin on ongelma.

Onko sellaisia rintaliivejä, jotka avautuvat vain osittain? Eli tukisivat rintaa myös imetettäessä, jotta ei tarvitsisi tukea kädellä?

Vierailija
12/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä oli minusta kotona helppoa,

onnistuin kyllä imettämään ihan siinä madonna-asennossakin. Asennoissa ei ollut ongelmia, maidontulo oli vain niin vähäistä, en voinut pumpata pulloon.

Rinnat oli tosi isot, rintsikat kokoa väärä, kun en saannut tarpeeksi isoja kuppeja, piti sitä ympärystä ottaa isompana.

Vierailija
13/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mamma, jolla imetysaikana J-80, eli melkoiset lollot. Ja myöskin kovin pehmeät. Sama ongelma tuon lapsen tukehtumisen kanssa - tai siis, että itse pelkää, ettei lapsi saa henkeä. Myös imuote oli lapsella herkästi vähän pielessä. Imetin paljon makuultaan, se onnistui helpoimmin. Riitti, kun piti tosiaan yhdellä kädellä tissin pois vauvan nenästä ja silti sai itselle rennon asennon. Sylissä imetys onnistui parhaiten niin, että laitoin lapsen kainalon puolelle - imi siis sitä tissiä, jonka puolen kainalossa oli. Jotenkin tämä vain onnistui helpommin, kuin se perinteinen asento... Julkisella paikalla en koskaan pystynyt imettämään häveliäästi jonkun liinan suojissa, kuten näin muiden äitien tekevän. Vaan jo huonon imuotteen vuoksi, minun piti koko ajan nähdä mitä lapsi tekee ja tukea tissiä toisella kädellä: eli ei kun ronskisti vaan tissi esille ja häveliäisyys unholaan. Tämä oli tietysti mukavampaa paikoissa, jossa oli imettäville tehty joku oma soppi, mutta hyvin temperamenttisen ja kovaäänisen vauvan kanssa ideaali paikka ei aina ollut käsillä nälän yllättäessa, niinpä olen imettänyt jopa bussipysäkin penkillä...

Vierailija
14/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinä teet imettämisestä turhan hankalaa.

Jos sinulla on nännit sivussa (tuskin ihan kainalossa kuitenkaan), niin eikö vauvan pään voi vain siirtää sinne nännin luokse ja pitää vauvaa kyynärvarren päällä. Siis kättä vaan siirtää sivummalle kuin 'normi imetysasennossa'.

Itsekin sain ala-arvoista imetysohjausta synnärillä ja neuvolassa en minkäänlaista. Esim. yksi hoitaja sanoi, että 'ehkä tuolla toisella voi jollakin tavalla imettää'. Muuta ohjausta en sitten saanutkaan.

Minulla imetyksen alussa auttoi rintakumien käyttäminen. Vauva sai siitä paremmin otteen kuin jättikokoisesta pinkeästä rinnasta. Myöhemmin kun maidontulo tasaantui ja rinnat pehmenivät, onnistui imetys ilman kumejakin :).

Vierailija
15/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma isoen tissien kanssa, nännitki on ties missä, imetäminen sujui vain ekana yönä, siinä se meni. pumpaminen oli myös todella ärsytävä ku nännit ei pysyny paikalla.. sairalassa kätilö sanoi mulle et imetämisestä ei sit tuu mitä, anna olla!!! en imetänykää enää. pari eka viikkoa pumpasin maitoa, mut siihen se jäi

Vierailija
16/24 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa oli imettää makuultaan, ehdottomasti. Kuten joku toinen jo sanoi, siinä saa itselle rennon asennon ja toisella kädellä pitää rinnasta kiinni nin, että vauva ei tukehdu.

Paras puoli riippuvissa e-tisseissä ja tässä asennossa oli, että kylkeä kääntämättä voi imettää molemmista rinnoista! =)

Vierailija
17/24 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tyynyjä sen takia, koska pystyin imettämään vaan siten, että vauva tulee kainaloni alta, jolloin vauvan täytyy maata tyynyillä, koska sylissäni en pystynyt häntä tossa sivulla pitämään.

Ongelma taitaa lähinnä siis olla nännieni sijainnissa, eikä rintojeni koossa.

Ymmärrän sua oikein hyvin :) Mulla on kans tosi hankalan muotoiset rinnat/nännit väärässä kohdassa. Rinnat on suht isot,eikä nyt ihan järkky riippuvat,mutta kun ne nännit osoittaa täysin alaspäin :( Eli aina saa olla kaksi kättä käytössä imettäessä. Toisella kun on pakko nostaa rintaa/nänniä ylös,jottei vauva tukehdu tissiin. Mua ärsyttää joidenkin kommentit siitä kuinka helppoa on imettää vauva esim. vieressä ja itse levätä samalla, nojoo ei onnistu, kun on ohjattava se nänni vauvan suuhun ja puserrettava sitä nännin yläosaan, jotta ilma kulkisi sieltä. Joten tunnen tuskasi :(

Vierailija
18/24 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaapa kuvahaulla "kireä kielijänne huulijänne oireet". Pitäis tulla sellainen vihreä laatikko eri oireista.

Joillain vauvoilla voi olla kireä kieli- ja/tai huulijänne, jota ei synnärillä ole huomattu tai sanottu, että ei muka haittaa mitään. Vauvan voi olla tällöin hyvin vaikea tai jopa mahdoton saada oikeaa imuotetta ja imeä kunnolla. Monella imetys loppuu näiden takia ennenaikaisesti, jos on koskaan edes saatu kunnolla alkamaankaan. Noiden jänteiden vaikutukset voi olla kamalan isot ja ikävät niin vauvalle kuin äidille/koko perheelle ja silti niitä ei osata kunnolla dagnosoida, leikata ja niitä vähätellään. Nykyään on hyvä fb-ryhmä Vauvan kireä kielijänne, josta saa apua, mutta julkisuuden haittana on nyt tullut se, että näille naureskellaan netissä, jos tästä tulee vinkkaamaan yhtenä mahdollisuutena.

Vierailija
19/24 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistun kyllä nykyään imettämään "madonna-asennossa" ja istuen ilman tyynyjä mutta alkuun vaati hieman opettelua. Pelkäsin myös kun vauva oli vastasyntynyt (ja vähän vanhempikin) että rintani tukkii sieraimet ja vauva tukehtuu.Aina kun vauva imi piti painaa rintaa sormella vauvan nenän kohdalta jotta rinta ei tukkinut sierainta. Nykyään kun vauva on isompi imetys sujuu hyvin enkä pelkää enää tukeduttavani vauvaani.

Jos rinnasta painaa nenän kohdalta niin muodostaa tilanteen että suuhun menee ilmaa. Siitä taas johtuu mahavaivat. Ei isojen rintojen tukeminen imetyksessä ole tarpeen. 

Vierailija
20/24 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan sieraimet ovat sen muotoiset, että ei tissiin voi tukehtua! Olet siis pelännyt turhaan. Jos sellainen tilanne nyt jotenkin pääsisi tapahtumaan, niin vauvahan irrottaa automaattisesti imu-otteensa , eli ongelma ratkeaa sillä. 

Kaipaat selvästi imetysneuvontaa, kysy sitä imetystukiryhmästä, jollet saa sitä neuvolasta. 

Onko sinun rintasi kovin kiinteät, tai piditkö tiukkoja imetysliivejä? Itse nimittäin tein ison rinnan kanssa niin, että siirsin nänniä, en vauvaa. Isojen kanssahan tuo on mahdollista, pienten kanssa ei. Onnistuisiko tämä sinulta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi