Lue keskustelun säännöt.
AIKUISENA asperger-diagnoosin saaneet? Miten diagn. tuli teille/läheisellesi?
02.03.2011 |
Olen 99% varma, että miehelläni on asperger ja / tai muistisairaus. Miten tällaista voi lähteä purkamaan ja onko aikuisena saadusta diagnoosista mitään "hyötyä" toimitakyvyn kannalta? Erinäiset asiat vaikeuttavat arkeamme...
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Yksityiset lääkärisasemat kuten neuromental ja adhd-center tekevät diagnooseja aikuisille. Myös yliopistolliset sairaalat, mutta aikuisille vain josongelmat ovat huomattavia (esim ei pysty käymään töissä).
Diagnoosi snänsä eihyödytä mitään. kuntoutus voi hyödyttää. AIkuisille on paljon lapsia vähemmän kuntoutusta ja sen saaminen on tuurista kiinni - missä satut asumaan. Lisäksi aikuiset on usein (luvalla sanoen) niin jumiutuneita ja kaavoihinsa kangistuneita, että eivät pysty kuntoutuksesta hyötymään, vaan päinvastoin kokevat sen itseensä kohdistuneeksi painostuksesksi ja prässäykseksi, kokevat sen vihamieliseksi eivätkä pysty ottamaan siitä sen tarjoamia mahdollisuuksia. Jotkut on jopa kokeneet, että se on pahentanut heidän liitännäisoireitaan, esim masennusta tai alkoholismia.
Mä en ollut missään kuntoutuksessa, koska mulla menee ihan hyvin, on työ ja perhe ja kaikki ok. Diagnoosia tuli lapsen diagnoosin yhteydessä. Lapsi on kyllä hyötynyt kuntoutuksista paljon.