Jo on aikoihin eletty!!!
Poikaamme oli tarhassa kiusattu haalarinsa vuoksi. Ja joo-o, haalari on ticket to heaven-merkkinen. Kun otin asian puheeksi henkilökunnan kanssa, kävi ilmi, että aikaisemmin lapset olivat kiusanneet erästä tyttöä, kellä oli Molo Kids-haalari. Siis mitäh??? Onko nykyään siis kiusaamisperuste jo se, ettei pukeudu samanlaisiin markettirytkyihin kuin muut lapset? Jos vanhemmat haluavat lapselleen hieman parempaa kuin normivaatteet, niin onko se väärin. Ja hmmm, mistähän lapset tiesivät kiusata poikaamme jonkun haalarimerkin vuoksi? Olisikohan VANHEMMILTA OPITTU ASENNE; kun esim. näillä keskustelupalstoilla teilataan heti, jos ostat lapsellesi vähänkin parempaa, niin tässä tulos, oma asennevamm tartutetaan pieniin lapsiin, jotka oppivat kiusaamaan vanhempiensa ansiosta. Hävetkää juntit!!!
Kommentit (18)
Ei se merkki haalarista hienoa tee, jos on ruma niin hyvinkin voi muut kiusata. Osta ensi kerralla paremman näköiset markettihaalarit :)
todellakaan usko, että päiväkotilapset kiusaisivat lasta haalarin mallin tai värin takia, kyllä se vanhemmista lähtee!!! olen aivan pöyristynyt!!! Pitääkö mennä markettiin ja ostaa Lassien retku lapselle niin hyväksytään mukaaan? ei ikinä!
Lapsia on kiusattu maailman sivu sen takia, että heillä on ERILAISET vaatteet - en sano, että se on oikein, mutta valittavasti näin on.
Sinä tulkitset sen niin, että halvoissa markettirytkyissä kulkevat ryysyläiset kiusaavat sinun parempiin ja ennen kaikkea kalliimpiin vaatteisiin puettua lastasi.
Jos kaikilla tarhalaisilla olisi molot tai vastaavat, kiusattaisiin sitä markettihaalariin pukeutunutta.
Luuletko että lapset ymmärtävät, mitä haalarit maksavat?
Ikävää, että poikaasi kiusataan, mutta menepä nyt vähän itseesi! Sinusta ainakin paistaa kauas se, mitä ajattelet eri haalarimerkeistä, niiden ostajista ja niihin pukeutuvista lapsista.
Jotkut kiusaavat millä tahansa perusteella, myös mistä tahansa erilaisuudesta. Ei lapsi varmaankaan tiennyt, että kyseessä on kallis merkkihaalari. teko ei varmaankaan liity haalariin niinkään vaan valtasuhteisiin porukassa.
todellakaan usko, että päiväkotilapset kiusaisivat lasta haalarin mallin tai värin takia, kyllä se vanhemmista lähtee!!! olen aivan pöyristynyt!!! Pitääkö mennä markettiin ja ostaa Lassien retku lapselle niin hyväksytään mukaaan? ei ikinä!
siihen tyyliin, että en ihmettele, jos sinun lapsesta joskus tulee samanlainen, taitaa kiusatakin...
Luuletko, että moniakaan vanhempia kiinnostaa eri haalarimerkit niin paljon, että lapsillekin niistä jauhaisivat? Ehkä sinua kiinnostaa, useimpia ei.
Joko olet liian käpertynyt lastenvaatemaailmaan tai sitten olet trolli.
oma asenteesi? "markettirytkyt" " Lassien retku"? Ei tuokaan kovin hyvää mallia lapsellesi anna ja en ihmettelisi, vaikka lapsesi kiusaisi joskus lasta, jolla normihaalari. Ei aina se merkkihaalari takaa suosiota lasten keskuudessa, päin vastoin.
Itsepä olet asennetta viljellyt, kun puhut toisten lasten vaatteista markettirytkyinä yms. En nimittelisi kenenkään vaatteita rytkyiksi, vaikka ne olisivat minkä valmistajan tekemiä tahansa.
Mistä sitä tietää, mitä se Tickettiin puettu on ensin sanonut muille lapsille, tiedä vaikka haukkunut markettirytkyihin puketuneiksi!
Muistan omasta lapsuudesta yhden merkkivaatteisiin puetun lapsen, joka aina haukkui muita köyhiksi. Äitinsä sitten valitti, kun lasta oli nimitelty leuhkaksi.
Ei se vaate tee kenestäkään rikasta tai köyhää. Tiedän moniakin hyvätuloisia perheitä, joissa pukeudutaan vaatimattomasti ja merkkivaatteistakin napsitaan merkit irti.
parempaakin kiusataan joskus. Yleensä kiusatuiksi joutuu köyhät ja eroperheiden lapset tai huostaanotetut, mutta tämä nyt siis oikein hyvä esimerkki.
erilaisuus on kovin usein kiusaamisperuste. Ja niin se vain on, että suurimmalla osalla tuon ikäisistä lapsista nyt vain sattuu olemaan noita "markettirytkyjä", joten kyllä lapsetkin huomaavat jos jollainen erilainen haalari. Itse pidän kovasti Lassien ja Jonathanin haalareista, ovat värikkäitä ja kestäviä. Ja minua ei tod. haittaa, että joka toisella lapsella niitä on.
mutta totta. Minulla ei ole varaa pukea lastani merkkihaalareihin ja toisaalta, en ole varma, että tekisin niin, vaikka olisi varaakin. Ne kun erottuvat liiaksi joukosta väreiltään ja malliltaan ja voisi hyvinkin olla, että lastani kiusattaisiin sen vuoksi.
mukaan vaan sen mukaan mikä näyttää kivalta...tosin Ticketin haalarit on musta ihan kauheen näköisä ja niitä on kaikilla, joten ei kiitos!
Lapseni kyseli tässä yhtenä päivänä, ovatko hänen vaatteensa Reimateciä, kun jos on, ei tarvitse tarhassa laittaa kurikset päälle. Vieressä oli pieni poika, joka totesi, että hänen vaatteensa ovat tätä hienoa Reimateciä...
Näin tuo merkkitietoisuus siirtyy. Lapseni päiväkodissa on vallalla käytäntö, että jos ulkovaatteet pitävät kosteutta (eli ovat jotain teciä tms) niin ei laiteta kuravaatteita kuin sateella tai tosi huonolla kelillä. Itse olen antanut luvan, että ei tarvitse laittaa pikkukosteudessa lapselleni kuravaatteita, vaikka talvihaalari on Greenhilliä enkä ole varma, kuinka hyvin se pitää kosteutta. Merkkitietoinen kaverini on ainakin tuhahdellut kovasti, että Greenhillit ovat halpiskamaa, itse en näistä merkeistä tiedä mutta halpahan tuo haalari oli, kun sen ostin. Tuoteselosteessa vakuutettiin, että pitää vettä, mutta eihän se ole totuus koskaan...
Lapset oppivat arvottamaan vaatteita aikuisten puhumisten mukaan. Oman lapseni tarhassa Reimatec on autuaaksi tekevä ja muut vastaavat tuotteet eivät mitään. Lapseni on nyt muistanut useampaan kertaan mainita, että seuraavan haalarin pitää olla tuo kuuluisa Reimatec, vaikka ei niitä kurahousuja joudu nytkään päälle laittamaan. En viitsi liikoja asiaan kiinnittää huomiota. Totean vain jotain sellaista, kuin katsotaan, ja ostetaan sitten jokin kiva, ja se on nyt riittänyt.
Olisikohan syytä kertoa lapsellesi, että ketään ei kiusata vaatteiden suhteen, ihan sama, minkä hintainen tuo vaate on ollut? Oma asenteesi korostaa sitä, että "halpoja rytkyjä" saa haukkua, merkkivaatteita ei. Ikävä asenne tuokin.
Niin, ja olen jo ostanut lapseni ensi talven haalarin. Se oli Citymarketin alesta Luhdan talvihaalari. Eli lapseni ei saa Reimateciä ja joku merkkitietoinen mamma voi siitäkin repiä itselleen iloa...
Muuten kuin karvakauluksen vuoksi. Ota pois se, varsinkin, jos lapsesi on poika.
on karvakaulus? Siitä ne lapset kiusaa... Ja jos ovat isompia lapsia niin väristä. Isompien lasten mielestä mm. ne raidalliset kirkkaanväriset on vauvojen haalareita, ei merkin vaan sen värityksen takia.
Ja niin, minkään vaatteen takia ei saisi haukkua. Mutta kauheitahan noi Ticketin haalarit on. Itse ostan värin ja kestävyyden mukaan, hinta tai merkki on sivuseikka. Jonathanin, Lassietecin ja Reimatecin olen hyviksi havainnut.
Ei siihen tarvita kuin joku joka tietää mitä molo tarkoittaa ja naureskelu on valmis.
mutta onhan se selvää, että asenteet tarttuu osaan lapsista helpomminkin kuin moniin muihin vertaa. Lapset kuulee kyllä asioita muualtakin kuin vain vanhemmiltaan, esim juuri vaatteista, merkeistä jne.