Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rakennatte uusia hienoja taloja jos ette osaa sisustaa?

Vierailija
23.10.2005 |

Tuli vaan mieleeni, kun käytiin kylässä tuttavaperheessä. Ovat rakentaneet uuden 120-neliöisen talon. Me taas asumme vanhassa himpun verran pienemmässä noin 100 neliöisessä talossa.

Vähän kademielellä (tunnustan) läksin tätä uutta taloa katsomaan. Mutta tunsin enemmänkin sääliä kierrellessäni onnellisen emännän perässä huoneesta toiseen. Ei mitään värisilmää! Ei pienintäkään tyylitajun hiventä!

Esimerkkinä makuuhuone: vaaleanpunaiset tapetit, vaaleanvihreä sängynpeitto, erivärisiä ja erityylisiä valokuvakehyksiä, ristipistotöitä seinällä, halpoja etelästä tuotuja tauluja seinällä, viulu seinällä, tietokone nurkassa. Ja tätä rataa.

Vessassa oli niin vimosen päälle nätit kaakelit, mutta eri värisiä pyyhkeitä, ja aivan kaakeleiden väriin sopimaton matto. Käsisaippuapurnukat ja hammasmukit, oi voi... Käytännöllisiä varmaan joo, mutta sanottakoon, että ne kaakelit näyttäis hieman kivemmilta jos esim pyyhkeet ja hammasmukit soveltuisi niiden sävyyn.

Kysymys teille uuden talon rakentaville: minkä ihmeen takia ryhdytte rakennusprojektiin kun teillä sitten ei ole kanttia viedä sitä loppuun eli myös sisustaa nätisti? Siinä menee uusi talo ihan hukkaan. Sisältä on kuin mikäkin työttömien tai matalapalkkaisten koti.

Kyllä sieltä kotiin tullessamme taas osasin arvostaa omaa 40v vanhaa taloamme entistä enemmän. Ei ainakaan käy silmiin koskemaan, kun katsoo sisustusta!

(PS. Ei tämä vuodatus ei koske niitä uuden talon rakentaneita, joilla ON väri- ja tyylisilmää. Teille sanon: respect! )

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa sanoi, että jos sisustus on huolella toteutettu, niin pyyhkeiden värillä tai saippua-astian tyylillä ei ole paljon merkitystä. Olen just päinvastaista mieltä. Pienet asiat, kuten yhteensointuvat pyyhkeet ja kylppärin tyyliin sopivat saippua-astiat ja hammasmukit nimenomaan vaikuttavat siihen, kuinka viihtyisältä koti tuntuu. Meillä ei ole ollut varaa ostaa kaikenlaista uutta, mutta kaikki mitä hankimme, on sellaista, mikä sopii talomme tyyliin ja sisustukseen - ei mitään yksittäisiä hajakappaleita, mitkä näyttävät nätiltä.

Vierailija
2/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ko. vessasta olisi saanut 20 eurolla todella kauniin. Uusi matto 8e, 2kpl käsipyyhkeitä 3e/kpl, hammasmukit ja samaa sarjaa saippuapumppupullo lopuilla rahoilla ja koko pieni tila olisi ollut ihan eri näköinen!

Vierailija:

kyllä menee uusi talo hukkaan!

oikeesti :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyky olla sellainen kuin haluaa, uskaltaa tehdä kodistaan omansa näköisen, olla välittämättä siitä, vaikka kodin sisustus ei olisikaan naapurille mieleinen. Koti tehdää asumista ja viihtymistä varten. Sitä, millaisessa talossa kukanenkin viihtyy ja mitkä ovat viihtyisän talon kriteerit, emme me voi toistemme puolesta määritellä. Ne merkitsevät kaikille eri asiaa. Sellainen koti, jossa sisustus on viimeistä huutoa, voi olla vierailukohteena todella tympeä: kylmä kokonaisuus, josta kodikkuus on kaukana ja joka on lapsiperheen vierailulistalla kauhukohteena. Samalla tavalla koti, jossa sisustukseen ei olla panostettu kovasti, voi olla mitä kodikkain ja mukavin paikka.

Ihmiset luovat talon tunnelman, ei sisustus!

Itse pidän taitona sitä, että ihminen saa kodistaan itsensä näköisen suurempaa huutoa pitämättä. Seisoo kotinsa takana ja viihtyy siellä niin itsensä, perheensä kuin vieraidensakin kanssa. Työssäni törmään paljon nousukkaisiin ja elitisimin tavoittelijoihin, jotka luulevat löytävänsä onnen upean kodin ja mahtavan sisustuksen myötä. Tiedän, että usein heidän elämänsä on vaikeaa, sillä he etsivät omaa onneansa toisten hyväksynnällä ja ulkoisen paremmuuden kilpailuhengellä.

Törmään työssäni usein myös sellaisiin ihmisiin, jotka ovat sinut itsensä kanssa. Eivät huutele omaa erinomaista tietämystään tyylistä jne, vaikka heiltä löytyykin sitä sisäistä tyylitajua. Ja he ovat ihmisinä niitä ihania ja lämminsydämisiä tyyppejä, joiden kotona olen usein saanut nauttia lämpimästä ja vieraanvaraisesta ilmapiiristä.

arkkitehti

Vierailija
4/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on juuri mun makuni mukaisen kuuloista, vaikka itse halusinkin vaalean keittiön. Ja jos asutte 40-vuotta vanhassa talossa, sisustus taitaa sopia talonkin tyyliin...

Itse olen sisustusfriikki ja minun mielestäni paras sisustus syntyy yhdistelemällä vanhaa ja uutta. Se vain pitää osata tehdä maulla, jota ei kaikilla valitettavasti ole.

Kamalia ovat sellaiset sotka-sisustukset jossa on hörhelöä ja matkamuistohyllyä. Toisaalta sisutus, jossa kaikki on ostettu uusiksi ja vaikka ihan hyvännäköistäkin tavaraa, on persoonaton vaikkei kamala.

Omasta mielestäni sisustuksen pitää myös sopia talon arkkitehtuuriin. Talonpoikaistyyliä vanhassa hirsitalossa ja retrotyyliä tasakattoisessa tiilitalossa...

Vierailija
5/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa lastulevy mömmöä on kaikki huonekalukaupat pullollaan. Itse pidän kokopuisista huonekaluista. Sisustukseen on sekoitettu vanhaa ja uutta, myös joukkoon noita haukuttuja virkattuja tekstiilejä.

Vierailija
6/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläkin mummun virkkaama päiväpeite sängynpäädyn verhouksena ja minun mielestäni se on hieno ja sillä on tunnearvoa. Ihan sama, mitä joku muu siitä kenties ajattelee.

Vierailija
7/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tuosta ko. vessasta olisi saanut 20 eurolla todella kauniin. Uusi matto 8e, 2kpl käsipyyhkeitä 3e/kpl, hammasmukit ja samaa sarjaa saippuapumppupullo lopuilla rahoilla ja koko pieni tila olisi ollut ihan eri näköinen!"

No nyt ap tietää, mitä kannattaa viedä ensi kerralla kyläillessä tuliaisiksi!

Vierailija
8/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

olohuoneessa tummaa/punaista/70-luvun retroa.

ap, sun on turha puhua hyvästä mausta, buahahahahahahahahahahahahaha

Vierailija
9/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ten siitä verhon meidän makkariin, siten että se pitsikaistale tulee lasin alareunan korkeudelle ja valo tulee siitä läpi.

Mun mummon nuorena tekemä virkattu pitsipeitto on aarteeni, samoin hänen itse kutomastaan pellavakankaasta tehty upea pöytäliina.

Ei liity sinänsä ap aiheeseen, mutta tuli vaan mieleen tuosta virkkaustöiden mollaamisesta...

Vierailija
10/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomiota, mutta juuri kun oltiin ostettu oma ja muutettu ei vielä ollut aikaa eikä rahaa suunnitella tuollaisia. Toisaalta hyvää makua ei voi saada pelkkiä sisustuslehtiä lukemalla, ja mielestäni ei sinunkaan koti ap kuulllosta hienolta, itse kun en pidä tummansävyisestä enkä retrostakaan. Eli kaverisi voi ajatella samoin, muutenkin jos huoneet toisistaan kovin erilaiset, ei sekään kuullosta hyvältä minusta, makuasioita siis. Silmääni pisti, että koti näyttää matalapalkkaisen kodilta, joten se kertoo paljon sinun arvoistasi. Kaikki sisustaa itselleen, välttämättä avotakan sisustus ei ole kodikas ja mukava valkoisine sohvineet etc.

Vierailija
11/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samaa mieltä että ihmiset luovat sen tunnelman!!!!!!!!!

Vierailen mielummin nukkavierussa kodissa jossa on lämmin tunnelma perheenjäsenien kesken ja jossa vieras toivotetaan tervetulleeksi. kuin että uudessa viimeisen päälle sisutetusssa kodissa jossa ei perheen kemiat kohtaa ja jossa on kalsea tunnelma.Jokainen sisustaa niin kuin haluaa.

itselläni on todella tarkka tai ....siis herkkä värisilmä ja mielestäni näen hyvin mitkä värit sopivat yhteen ja mitkä materiaalit sopivat toisiinsa.Joskus tälläinen muitten ihmisten " värisokeus" ottaaa silmään,mutta kukin tyylillään.Varmaan joku taas ei piittaa minun sisustus maustani. :)

Se on käytännössä niin että ei välttämättä todellakaan jää rahaa uuteen sisustukseen kun rakennetaan /ostetaan talo.Silloin on järkevämpää PIKKU HILJAA uusia huonekaluja .Ei ole mitään järkeä ajaaitseään taloudelliseen ahdinkoon huonekalujen takia.

Ensin isommat puitteet,kuten hyvät kodinkoneet ym ja sitten vasta sisustus.Me esimerkiksi muutimme uuteen taloon ja lainaa saimme vain sen talon verran.Neliöt tuplaantuivat,mutta pakko oli ottaa vanhat huonekalut mukaan ja hiljalleen uusia taloon sopiviksi.

Vierailija
12/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asiaa.

Vierailija
13/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskushan niitä on joka tapauksessa ostettava, eli siis kysymys kuuluu:

Miksi pitää ostaa tekstiilejä, jotka ei sovi toisiinsa ja jotka on tarkoitus laittaa samaan huoneeseen? Ihan yhtä törkeältä ne on näyttäneet siellä vanhassa kodissa...

Vierailija
14/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi pitää ostaa tekstiilejä, jotka ei sovi toisiinsa ja jotka on tarkoitus laittaa samaan huoneeseen? Ihan yhtä törkeältä ne on näyttäneet siellä vanhassa kodissa...

Vierailija
15/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut ei tykkää ajatuksesta että vanhaa käyttökelpoista heitetään menemään ja ostetaan uutta tilalle, jätettä van tuotetaan enemmän ja kulutetaan turhaan luonnonvaroja.

toisille taas toisiinsa sointuvat pyyhkeet ei kerta kaikkiaan ole tärkeitä.

joillekin taas se vanha karmean värinen riepu on rakas jostain syystä, vaikka lapsena saatu tms, edesmenneen mummin ostama tai jotain.

jotkut voi ajatella että maksellaan pahimpia lainoja alata pois ja sisustellaan vasta sitten.

tai ostetaan jouluksi uutta.

oli miten oli - mitä väliä? jokainen elää tavallaan ja hyvä niin.

Vierailija
16/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku pukeutuu hippi tyyliin ?Miksi joku on pissis?

Niin siksi kun ne tykkää sitä tyylistä.Minä en tykkää yllä mainituista tyyleistä pätkääkään,mutta en voi pakottaa kaikkia pukeutumaan samalla lailla kuin itse.Sama homma on sisutuksessa.

Vierailija
17/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin tammikuussa ja vieläkin puuttuu muutama lista ja esim. uuni on käsittelemättä!! Pääasia että saatiin talo valmiiksi ja tosiaankin se on tehty asumista ja elämistä varten: saa lapset ja koira temmeltää kuten tarve vaatii. Sisustettu on pikku hiljaa ja tässä ajan kanssa laitellaan...Oishan se kiva laittaa vaikka kaikki uudet huonekalut, mutta järki käteen sen suhteen että rahat riittää..

Kyllä tässä elämässä on tärkeämpiäkin asioita, kun se miten sisustuksen värit esim. sointuvat toisiinsa.

Vierailija
18/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saa vissiin pyyhkeetkin riidellä hammasmukien kanssa eikä vieraiden mielenrauha siitä järky.

:D

Vierailija
19/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä on vieläkin opiskeluaikaiset perityt, ikea-ostokset ja kirppislöydöt sulassa sovussa. Ei " oikeaa" sohvaa, vaan vierasvuoteena toimiva päällystetty ja tyynyillä somistettu runkopatja. Ei halpaa viilupintaista ruokailuryhmää.

Perityistä, hieman kulahtaneista huonekaluistamme (mm. astiakaappi, lipasto, nojatuoli) kuitenkin näkee, että ne ovat aitoa puuta ja niiden muotokieli on kivaa muistumaa menneiltä vuosikymmeniltä ja lapsuuden kodeista.

Silti meillä näyttää ihan kivalta ja vieraatkin ovat kehuneet. Koska kuitenkin tiedämme millaisista laatukalusteista haaveilemme, sovimme jättävämme ne ns. keskihintaiset ostokset kokonaan väliin ja pikkuhiljaa uudistaa (tulevia) kotejamme haaveiden suuntaan.

Vierailija
20/95 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on useitakin mummoni ja äitini virkkaamia verhokappoja. ja myös tuollainen kammoksumasi virkattu päiväpeite jonka sain muuten häälahjaksi, tiedän että sen tekemiseen meni kuukausia. ja myöskin useita kirjailtuja pöytäliinoja, pyyhkeitä jne. olen muuten 25v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan