Tulipa paha mieli taas (imetyksestä tai siis sen puutteesta)
Turhaa avautumista, mutta kun jurppii.
Juhlittiin vauvan ristiäisiä ja olin hyvällä mielellä, kunnes siirryttiin kahvipöytään...
Eräs mieheni sukulaisista kajautti isoon ääneen, että "Tämä äiti se ei sitten imetä vauvaa"! Tulipahan kiva hiljaisuus :( No, en kommentoinut siinä sen enempää ja tänään katsoin videon ristiäisistä. Eiköhän tämä sama täti ollut sitten toitottanut saman videokamerallekin. Ja kehtasi vielä puhua viitsimisestä! Olipa kiva...
Totuus on se, että maito ei kertakaikkisesti noussut. Lääkkeillä sain muutaman tipan herutettua, mutta kaikesta tuntien imetyksestä huolimatta ei maitomäärä lisääntynyt ja kolmen viikon jälkeen luovuin koko hommasta, kun vauvallakin alkoi hermot mennä tyhjän lutkutukseen...
Kommentit (13)
Kamalaa, että jotkut ihmiset kehtaavat olla noin huonokäytöksisiä.
Todella tahdintonta ja asiatonta.
Imettäminen ei kuulu kellekään muulle kuin äidille itselleen. Eikä imettämättä jättäminen tee kenestäkään sen huonompaa.
Yritä unohtaa moinen idiootti.
terv. yksi, joka ei ole kyennyt imettämään yhtäkään kolmesta lapsesta.
tädin pihalle. Tai edes todennut kovaan ääneen, että tämä täti ei sitten ole oppinut käytöstapoja!
MInusta todella loukkaavaa. Kaverillani kävi samoin ja tiedän kuinka raskaasti hän otti asian.
Aika monella tuon ikäisellä on omat imetystraumansa, joita sitten purkavat muihin. Heitä on ehkä lyöty samalla "et edes viitsi imettää, laiska paska huono äiti" -aseella ja nyt sitten töräyttävät samaa litaniaa nuoremmilleen.
Mulla samat kokemukset sekä esikoisen että tämän uusimman vauvan kanssa. Imetys ei vain onnistu, rinnoissani on joku rakenteellinen juttu, jonka johdosta maitoa tulee, mutta vauvat eivät saa aktivoitua rauhasia niin, että maitoa tulisi suuhun asti. Siksi olen JOUTUNUT antamaan lisämaitoa ja tekemään surutyötä imetyksen vaikeuden vuoksi. Esikoisen kohdalla olin ihan ymmälläni, kun niin moni otti asiakseen kommentoida imetystäni ja lapsen ruokkimista, yleensä tosi vittumaisin sanankääntein.
Kakkosen kohdalla osasin jo varautua, mutta silti hämmennyin, kun vauvan nimiäisissä mummoni tuli paikalle, häthätää tervehti ja sitten ojensi kätensä puristellakseen tissiäni! :O Siinä seisoin kättelyjonossa, mummo tississäni kiinni ja korvissa raikasi "onko nää tulehtuneet, onko nää tulehtuneet, tuntuu kovalta tää sun tissi". Tsiisus...
Että elä ota ittees, joka suvussa on tuollaisia pönttöjä, jotka eivät osaa antaa arvoa yrittämiselle, parhaansa tekemiselle ja hyville ratkaisuille. :)
Minustakin oli asiaton kommentti ja tämä täti hyvin tiesi tilanteen. Ja videokameralle vielä, ei sitä kukaan kysynyt, imetänkö vai en...
Taidan nyt koko suvun mielestä olla huono äiti, kun tuo täti väittää, etten viitsinyt imettää :( Huviksenihan ostinkin kasan imetysliivejä ja -tyynyn. Mies sanoi, että niuhotan turhasta...
[i Kakkosen kohdalla osasin jo varautua, mutta silti hämmennyin, kun vauvan nimiäisissä mummoni tuli paikalle, häthätää tervehti ja sitten ojensi kätensä puristellakseen tissiäni! :O Siinä seisoin kättelyjonossa, mummo tississäni kiinni ja korvissa raikasi "onko nää tulehtuneet, onko nää tulehtuneet, tuntuu kovalta tää sun tissi". Tsiisus... Että elä ota ittees, joka suvussa on tuollaisia pönttöjä, jotka eivät osaa antaa arvoa yrittämiselle, parhaansa tekemiselle ja hyville ratkaisuille. :)
[/quote]
:D Kiitos tästä, tuli parempi mieli. Ap
Minustakin oli asiaton kommentti ja tämä täti hyvin tiesi tilanteen. Ja videokameralle vielä, ei sitä kukaan kysynyt, imetänkö vai en... Taidan nyt koko suvun mielestä olla huono äiti, kun tuo täti väittää, etten viitsinyt imettää :( Huviksenihan ostinkin kasan imetysliivejä ja -tyynyn. Mies sanoi, että niuhotan turhasta...
Ymmärrän loukkaantumisesi. Itsekin olisin pahoittanut mieleni, jos negatiivinen tilanne tuodaan julkisesti esiin ja syyllistetään aiheesta jolle _ei_yksinkertaisesti_voi_mitään. Olet kuitenkin nyrittänyt parhaasi. Itse en ota helposti itseeni tai loukkaannu, mutta jos syyllistetään julkisesti asiasta, jonka taustoja ei tiedä, niin varmasti loukkaantuisin. Miehellesi tiedoksi: et niuhota turhasta. Tämä on sinun tunne ja kokemuksesi aiheesta ja varmasti itsekin kokisin samoin.
Minäkin hommasin tälle kakkoselle kaikki härpäkkeet, imetystyynyt, liivit, hyvän rintapumpun, siis kaikkea mitä kuvitella saattoi. Esikoisen kanssa olin joutunut pihistelemään, mutta nyt oli rahaa panostaa. Olin saikulla ison osan raskaudesta, ehdin googlettaa ja lukea puoli internettiä imetystietoa ja -ohjeita. Lopputulos oli silti ihan sama, imetys meni tasan samaa kaavaa, osittaisimetystä muutama kuukausi.
Eivät miehet ymmärrä, miten paljon tunteita, odotuksia, paineita, iloa ja surua imetykseen liittyy. Miehellesi voit kertoa, että asia on todella arka ja lähellä sydäntäsi ja pyytää ymmärtämään.
vaikka ne loukkaa yritä olla välittämättä: siellä pohjalla on niiden ihmisten oma henkinen pienuus ja patoumat kun pitää tuollaisia huudella juhlissa.
Miehesi saisi kuitenkin yrittää ymmärtää, mä sanoin omalleni että mieti miltä tuntuis jos ei vehje seisoisikaan silloin kun haluat, onko se vaan pikkujuttu? Saahan naiselle orgasmin ilman penistäkin.. Karkea vertaus mutta meillä toimi.
Ihan aiheesta olet loukkaantunut. Mitä vittua se kellekään kuuluu, saako vauva maitonsa tissistä vai tetrasta. Pääasia että kasvaa ja ei ole nälkäinen. Itsekään en imettänyt, vaan jouduin pumppaamaan pulloon. Mulla on ihan toivottoman matalat rinnanpäät, suorastaan ontelonisät. Ei niistä ennenaikaisesti syntynyt, huonosti muutenki imevä vauva saanut otetta ensinkään. Meillä se oli anoppi, joka rupesi tosissaan ratkuttamaan asiasta. Hyvä kun edes sisälle kerkesi, niin ensimmäisenä oli käskemässä imettämään. Perkele, kun vitutti...
Tuon tädin kommentti oli kyllä todella loukkaava. Varmasti mukavaa katsella ristiäisvideota tulevaisuudessa. Itse ottaisin välimatkaa moiseen ämmään ja tekisin selväksi ettei asia kuulu hänelle. En kutsuisi kotiini toista kertaa.
miksi ette ole pystyneet siitä ja siitä syystä imettämään?? Ketä kiinnostaa?
Ja ei millään pahalla tämä siis ap, vaan ihan tarkoitan että sinä et ole tilivelvollinen kenellekään miksi et imetä vauvaasi!
Minäkään en imettänyt toista lastani kuin 3kk ja lopetin. En sitä kenellekään selittele miksi, koska se ei kenellekään kuulu.
Äitiydessä on monta muutakin, paljon tärkeämpää asiaa kuin imettäminen.
Tyhmä täti kyllä kertakaikkiaan! Mutta hänen kommenttinsahan kertonee vain siitä ettei hänellä itsellään ole kaikki ok.
muutaman vuoden kuluttua sullakin on jo ihan muita murheita. Sen videon voi editoida, poistat vaikka kaikki jäljet tästä tädistä miehineen. Ei kaada maailmaa.
sanot sitten sille tädille, että "Tämä täti ei ole enää tervetullut meille tuommoisen kommentin jälkeen".