Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vaaraa raskaiden asioiden nostelusta loppuraskaudessa on?

Vierailija
28.02.2011 |

Siinäpä se. Nostelen ja kantelen lähinnä esikoista, joka on siinä 13 kg:n paikkeilla. Voiko siitä olla jotain vaaraa vauvalle? Jos vaikka synnytys voisi käynnistyä, siitä olisin ihan iloinen, olen rv 38.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin saanut keskenmenon koska? Jos tuosta nostelusta olisi haittaa? Mitä tapahtuu jos istukka irtoaa, kuoleeko lapsi heti? Voisiko niin vielä tapahtua (siis että istukka irtoaa). Voinko siis nostella vielä esikoista vai en?

ap

Vierailija
2/7 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyy verenvuoto ja se voi olla/on vauvalle vaaraksi myös nuilla viikoilla. Mutta sehän on ihan siitäkin kiinni miten nostelet..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolloin saattaa olla sekä sinun, että vauvasi henki vaarassa.

Jättäisin kyllä tuossa vaiheessa enimmät kantelut ja nostelut pois.

Vierailija
4/7 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä oikein kyllä voi olla sitä nostelemattakaan. Miten se nostelu sitten kannattaisi hoitaa niinä kertoina kun on pakollista? Ei varmaan riuhtoen. Sen varmaan sitten huomaa, jso istukka irtoaa, vai mitä? Eli ei tartte sitten arvailla?

ap

Vierailija
5/7 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kautta maailman. Jos lääkäri ei ole sitä erityisesti kieltänyt jonkin syyn takia, niin ei siitä pitäisi haittaa olla. Eri asia esim. vanhusten vuodeosastolla työskentely ym. todella raskas nostelu.

Vierailija
6/7 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki nostella lasta sen minkä tarvitsee, mutta vältät riuhtovia liikkeitä, kuten itsekin järkeilit.

Riski siitä, että istukka irtoaisi lasta nostellessa on varsin pieni.

Jos istukka irtoaisikin, se tuskin kerralla repsahtaisi irti (missä tapauksessa olisikin sitten todella kiire) vaan todennäköisesti vähän irtoaisi reunasta. Tästä aiheutuvan verenvuodon/tihkumisen varmasti huomaisit ja ehtisit ajoissa sairaalaan.

Vierailija
7/7 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse muistelen liikkumis- ja nostelukykyni olleen noilla viikoilla toista lasta odottaessani, niin ei siinä kovin äkkinäisiä liikkeitä enää tehty. Muistutin yleisesti ottaen lähinnä liian pitkälle sisämaahan eksynyttä merinorsua :)

Yleensä tosiaan istukka ei irtoa yhtäkkiä kokonaan, vaan pikkuhiljaa. Siitä seuraa myös veristä vuotoa ja kipujakin - mikä tosin noilla viikoilla saattaa hyvin viitata myös synnytyksen käynnistymiseen, mutta sairaalaanhan siitä olisi tosiaan lähdettävä kuitenkin. Mulle neuvolan terkkari antoi joskus sellaisen nyrkkisäännön, että loppuraskaudessa(kin) voi käyttää maalaisjärkeään - ei tarvitse heittäytyä avuttomaksi sängyssä makaajaksi, vaan voi edelleen jatkaa asioiden tekemistä sen mukaan, miten jaksaa ja kykenee. Jos 13 km:n juoksulenkki tuntuu turhan tuskalliselta, sitä ei ole pakko yrittää vääntää, mutta jos vartin kävely ruokakauppaan ei tuota hankaluuksia, sen voi ihan hyvin tehdä. Minä tein rv 38 asti töitäkin (lasten iltapäiväkerhoja ja sen tyyppistä toimintaa, mikä sisälsi myös tavaroiden kantelua ja siirtelyä, mutta suunnittelin toiminnan siten, että pystyn sen toteuttamaan), nostelin ja kannoin esikoistani, joka painoi tuohon aikaan 19,8kg. Kävelin joka päivä pari kilometriä (pienissä pätkissä tosin) ja kiipesin 3-4 kertaa päivässä portaat kotiimme hissittömän kerrostalon kolmanteen kerrokseen. Saatoin kantaa esikoisen reppuselässä ja käsissä kolme kauppakassia. Jos se ei tuntunut onnistuvan, kannoin asiat yksi kerrallaan - joskin olin myös taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana suonut itselleni oikeuden lainata talon kerhotilan jääkaappia, joten saatoin viedä ostokset sinne odottamaan ja pyytää miestäni tullessaan hakemaan ne sieltä kotiin. Kaikessa noudatin sitä sääntöä, että mikä tuntui itsestä järkevältä ja mikä ei tuottanut hankaluuksia, sen tein.

Huoli pois siis, ap, mikäli sulta ei ole erikseen kielletty raskaiden asioiden nostelua niin vaaraa ei ole.