Kivittäkää! Meidän 7kk ikäinen oli tänään löylyissä!
Viidestä lapsesta myöhäisimpänä aloitettu ihan löylyissä saunominen. Esikoisen kanssa varmaan puolivuotiaana, kahden seuraavan kanssa kolmekuisena ja yhden kanssa varmaan jotain puolivuotiaana kans.
Tämä vauveli on kyllä jälkilöylyissä ollut pari kertaa, siis kun kiuas on jo sammutettu. Nyt eka kertaa otin ihan löylyihin. Luonnollisesti istuin alemmalla lauteella, lapsi oli kääritty märkään pyyhkeeseen ja oli rinnalla. Löylyt oli semmoisia hiirensylkäisyjä. :-P Mutta löyly kuin löyly, siitä se taas alkaa! :)
Kommentit (33)
mutta kuinka moni teistä saunottajista nukuttaa lapsen ulkona kovemmilla pakkasilla? Uskoisin, että kaikki, koska "suositukset on suosituksia" ja "niin on jo vuosikymmeniä tehty". Viitaten tuohon toiseen ketjuun, jossa keskustellaan (jälleen) vauvan nukuttamisesta pakkasilla.
Olen noin 15 pakkasastetta pitänyt rajana. (Tosin en nukuta lastani tuolla säällä äp:n makuupussissa ja haalareissa, mihin tuossa toisen ketjun uutisessa viitetaan)
Sinänsä kyllä pidän suosituksia ihan järkevänä, ylipäänsä "maalaisjärkeä" monesti mielestäni yliarvostetaan. En osaa maalaisjärjellä rakentaa taloa, korjata autoa tms. Luotan asiantuntijoihin ja siihen, että suositukset ovat lähtökohtaisesti luotettavia ja niitä kannattaa seurata. Jos jokin suositus on päätetty antaa, on siinä ihan faktatieto takana.
Tosin lasten kasvatus ei ole niin mustavalkoista, että olisi vain yksi oikea tapa toimia. Monesti voi, tai joutuu soveltamaan. Saunominen on yksi tällainen soveltamisen paikka. Vauva on uinnin jälkeen nälkäinen, kaipaa rauhoitusta. Se onnistuu hyvin saunassa. Lisäksi olen huomannut vauvan nauttivan saunomisesta, jo ihan pienestä. Ainakin meillä vauvat ovat ilmoittaneet kyllä, jos joku ei tunnu mukavalta (pätee sekä saunomiseen että ulkona nukkumiseen).
Vauvojen suhteen luotan suosituksiin esim. rokotusten tai lääkityksen suhteen. Samoin imetyksen. Yhdelle lapselle olen kiinteät aloittanut 4 kk iässä maitoallergian aiheuttaman painonnousun hidastumisen vuoksi, muut on täysimetetty 6 kk ikään saakka. Siihenkin suositukseen luotan, että lapsi voi olla poissa vanhemman luota ikävuosiaan vastaavan vuorokausimäärän (tosin tässäkin voi tulla vastaan soveltamisen paikka jonkun pakkotilanteen edessä).
9
Ja nukutettu pakkasilla ulkona. Tuloksena rauhalliset, hyvin voivat ja hyvin nukkuvat lapset.
Nostaa aina hirveän metelin kun sinne joutuu. Paitsi yhden kerran kun oltiin mummolassa melkein kylmässä saunassa. Eikä ole varmaan ollut kyse siitä, etteikö elimistö olisi ollut valmis. Kyllä se pienikin osaa ilmoittaa jos on huono olla.
Ompa kauheeta.. niin se ol tuo meiänkin typy tänään saunassa ja on melki joka päivä.. (10 kk) Pari kuisena tais ekan kerran istuu saunan lauteella ja ihan ylälauteella. Mikä helvetin märkä pyyhe ja rinnalla? Buhahahhaa. Vettä lorotan päälle saavista välillä ja tissiä annan ja voi kun nauttii lämmitellä.
mutta kuinka moni teistä saunottajista nukuttaa lapsen ulkona kovemmilla pakkasilla? Uskoisin, että kaikki, koska "suositukset on suosituksia" ja "niin on jo vuosikymmeniä tehty". Viitaten tuohon toiseen ketjuun, jossa keskustellaan (jälleen) vauvan nukuttamisesta pakkasilla.
Toki olen joskus 15 asteen pakkasella nukuttanut, ja ehkä kylmemmälläkin, mutta jos mittari painuu -20 alle niin en todellakaan. Pukemisesta se riippuu. Jos on -15 niin meidän lapsella on lyhythihainen body, puolipotkarit, pitkähih. paita ja housut, villapuku, villasukat, lämpötöppöset, lapaset, lämpötumput, äp-toppahaalari, kypärämyssy, villamyssy, äp-makuupussi, peitto, vaununpeitto ja kuomun aukon peittona harso sekä vaunujen päällä fleece-huopa, joka menee siis myös kuomun yli. Ja vaunun kopassa lisäksi lämpöpohja. Eikäpä kyllä ole kädet tai jalat viileältä tuntuneet. Joskus lapsi on ollut pikemminkin hikinen parin tunnin unien jälkeen.
Mutta esim. tätä vauvaa en ole ITSE nukuttanut ulkona, ellen sitten ole ollut kävellen liikkeellä jossain. Perhetyöntekijät kyllä olisivat aina tunkemassa pihalle nukkumaan... Ja kerran kun laittoivat (oli varmaan kymmenisen astetta pakkasta) niin vauva kyllä nukkui päälle kaksi tuntia, kunnes menin itse ottamaan sen sisälle. PTT olis vielä antanut olla... :-P
Onneks en oo ite stressannu moisista asioista vaikka ensimmäinen onkin. Maalaisjärkeä saa käyttää. Tuskimpa kukaan nyt nukuttaakaan millään 20 asteen pakkasilla vauvojaan pihalla. Haloo! Saatanan idiootti. Raivostuttaa tommoset hysteeriset hössöttäjät..
Onneks en oo ite stressannu moisista asioista vaikka ensimmäinen onkin. Maalaisjärkeä saa käyttää. Tuskimpa kukaan nyt nukuttaakaan millään 20 asteen pakkasilla vauvojaan pihalla. Haloo! Saatanan idiootti. Raivostuttaa tommoset hysteeriset hössöttäjät..
Ja nukutettu pakkasilla ulkona. Tuloksena rauhalliset, hyvin voivat ja hyvin nukkuvat lapset.
No idooteilla ne asiat nyt tuppaa aina vähän jäämään epäselviksi. :DDD
Vittu että vituttaa tämmöset saatanan Minä olen paras ja kaikkein neuroottisin ja hössöttävin äiti ja suojelen ja varjelen lastani kaikelta niin ettei saatana saa postilaatikollekkaan isompana mennä ilman kypärää!!
Ja meidän Irmelillä on nolla kelillä sukkahousut ja potkarit ja body ja paita ja villahousut ja lämpöhaalari ja villasukat ja tumput ja vittu avaruuspuku!! Unohtamatta tietenkään ultrasuperhyper lämmitettyjä vaunuja ja vielä lämpökate terassille ettei vaan Irmelille tuu kylmä... No on se ehkä vähän hikinen kun sen sisälle nostaa.
ulkona nukuttamisesta niiden kohdalla, joiden vauva on saunassa ennen vuoden ikää, niin en missään kohdassa kirjoittanut, miten itse teen. Enkä taida noin ala-arvoisen viestin kirjoittajalle edes omaa kantaani kertoa. Tuskinpa sinä sitä edes ymmärrät tai edes kiinnostaa. Kunhan nyt saat päästää pahan olosi pihalle haukkumalla vieraita ihmisiä perusteetta anonyyminä. Onnea sinulle!
Ja meidän Irmelillä on nolla kelillä sukkahousut ja potkarit ja body ja paita ja villahousut ja lämpöhaalari ja villasukat ja tumput ja vittu avaruuspuku!! Unohtamatta tietenkään ultrasuperhyper lämmitettyjä vaunuja ja vielä lämpökate terassille ettei vaan Irmelille tuu kylmä... No on se ehkä vähän hikinen kun sen sisälle nostaa.
kun muualla on ollut niin kylmä. Talvivauva oli ja aika kammottava oli tuo viime talvikin pakkasineen. Syntyi yli -20 asteen pakkasiin, ja sisällä oli koko ajan kaikkialla jotain +18. Ei todellakaan viitsitty kylvettää niin kylmässä. Tottui sitten siihen saunan lämpöön. Mökillä sitten pitää kylpeä samassa saunatilassa muutenkin, joten siellä oli vähän kuumempaa (oli 3 kk), mutta pidettiin ovea auki, jotta lämpötila ei nouse liikaa.
Esikoinen oli tosiaan vauvauinnissa, ja vaikka en kyllä koskaan imettänyt saunassa, niin aina siellä lämmiteltiin hetki. Ei heitelty kyllä löylyä. Oli 4 kk, kun aloitti vauvauinnin.
Molemmat lapset on viety ihan lauteille istumaan jo ennen yhtä vuotta, mutta löylyjä on heitelty siinä yhden vuoden kieppeillä. Kuopuksen kanssa mies vähän innostui ja on ottanut löylyjä varmaan jotain 10 kk:n iästä alkaen. Meillä on lapsille aina saunajuomat, ja pää pidetään kosteana, joten ongelmia ei ole ollut.
Niin, ja en nukuta lapsia ulkona kovilla pakkasilla. Esikoinen nukkui lasitetulla parvekkeella -15 asteen pakkasessa, kun silloin se oli neuvolan suositusraja. Onneksi oli vain parina päivänä noin kylmää.
Kuopus ei ole nukkunut pakkassäillä ulkona lähes lainkaan tai vain ihan pikkupakkasilla. Olen noudattanut tuota -10 asteen rajaa, mutta kuopus oli ennen joulua sairaana kovemmilla pakkaskeleillä eli ei nukkunut ulkona. Joulun jälkeen sairastui taas ja tottui nukkumaan sisällä, joten ei nuku lainkaan enää ulkona.