PPH:n ruokalista, saa kommentoida!
MAANANTAI
Ap: Kaurapuuro, luumukiisseli, juustoleipä
L: Liha-kasvispata, kurkkua ja punajuurta
VP: Laskiaispulla + kaakao
TIISTAI
Ap: Mannapuuro kaneli-sokerilla, keitetty kananmuna
L: Uunilohi, perunat, jälkkäri: mansikkasoppa
Vp: Hapankorppua, juustoa, banaania
Päiväl: Kalamurekepihvit, perunamuusi, keitetyt babyporkkanat
KESKIVIIKKO
AP: 4-viljanpuuro voisilmällä, juustoleipä
L: Tonnikalapasta, tuoresalaatti, jälkir. pannari + mansikoita
VP: Viinirypäleitä, ruisleipää, suklaavanukas
TORSTAI
AP: Riisivelli, omenalohkoja
L: Kinkkukiusaus, porkkana-ananasraaste
VP: Hapankorppua, juustoa, omenaa
P: Lasagne, tuoresalaatti
PERJANTAI
AP: Ohrapuuro, mustikkasoppa, omenalohkoja
L: Kinkkukastike, perunat, keitetyt kasvikset, jälkkäriksi mustikkapiirakka
VP: Sämpylää, juustoa, viinirypäleitä
P: Kalakeitto, sämpylää
Olemme mieheni kanssa yhdessä tässä ammatissa, joten toinen tekee aina ruuat ja toinen hoitaa lapsia, siksi onnistuu tehdä itse alusta loppuun ruuat. Ma ja ke hoitolapset haetaan ennen klo 16.30, joten silloin ei tarjota päivällistä.
Hapankorppu on lasten oma toive ja suosikki. Välipalat ehkä hieman yksipuoliset, mutta viili ja rahkat eivät maistu yhtään hoitolapsille..
Sunnuntaisin aina suunnitellaan lista, nyt siitä tuli tällainen. Hoitolasten kodeissa syödään todella vähän kalaa, ollaan yritetty siksi tehdä sitä ainakin kahdesti viikossa.
Kommentit (51)
Jos ovat, niin liikaa sokeria tulee, kun jälkkäreitäkin vielä.
Olisin onnellinen jos lapseni saisi noin hyvää ruokaa (jos olisi hoidossa)! Ja nyt tuli itsellekin ihan kamala nälkä...
Aika paljon kalaa, siitäkin huolimatta että sitä ei välttämättä lasten kotona syödä. Kaksi kala-ateriaa päivässä on mielestäni liikaa. Jälkkärit saattaisin myös karsia pois, mielestäni niitä ei arkena tarvita.
Miksi muuten joinakin päivinä on päivällinen mutta joinakin ei?
en lukenut tarkasti, unohda se päivälliskysymys
vanukkaat, kinkku (miksi sitä pitää syödä noin usein?) yms pun. liha. juottehan rasvatonta maitoa? kasviksia näyttää olevan hyvin, kunhan salaattia on lasten lautasilla enemmänkin kuin lusikallinen! vaihtaisin kinkkukastikkeen esim. pinaattikastikkeeksi, liha-kasvispadan lihan vaihtaisin soijarouheeseen tai papuihin, lasagnen jauhelihaksi ottaisin kalkkunajauhelihaa ja kalan tarjoaisin ihan kalana (ei murekepihvejä). ja tosiaan rasvatonta maitoa tietenkin. rypsiöljyä voisi sitten lorauttaa vähän puuroon. :) meillä hoitolasten kanssa mennään kutakuinkin näillä.
Vaihtaisin vähän aterioiden järjestystä viikon sisällä, niin ettei kahta kalaruokaa samana päivänä tms. Jos jotain haluaisi muuttaa, niin ehkä tekisin joku päivä ihan kasvisruokaa.
Muuten minusta ihanan monipuolinen ja erinomainen viikkolista! Pieni makea jälkiruoka tai välipala sopii hyvin joka päivään, siitä oppii sen kohtuuden ettei tartte vetää vatsaa soikeaksi herkuilla sen ainoan kerran kun saa.
Pullat, sämpylät ja piirakat leivotaan lasten kanssa. Meillä monesti mies leipoo isompien lasten kans sillä aikana, kun minä olen pienten kanssa päivälevolla. Ja pitäähän toki omat leivonnaiset saada syödäkin. Tuosta sokerista kerran yksi vanhempi huomautti, mutta hänen lapsensa ei meillä enää hoidossa olekaan. Ehkä sitä sitten kannattaisi vähentää.
ap
vau!kyllä jälkkäri on kiva!en tiennyt että pph tarjoo 2 ruokaa??myöhäset kotiinhaut?
ja varmasti maistuu, mutta onko puuron kanssa tarjottava myös leipää? Eihän siitä haitatakaan ole, ja tietysti juustosta saa vähän proteiinia, mutta meidän taaperolle ainakin puuro voisilmällä on ihan riittävä aamupala..
Ja jälkiruoat on tietysti mieleisiä, mutta ei niin terveellisiä, ehkä voi vähentää kertaan viikossa? (mutta toisaalta kyllä itsekin tykkäisin pannarista, nam!) Voisko jälkkäriksi tarjota pelkkiä hedelmiä tai marjoja?
Välipalaksi pitäisi mielstäni tarjota aina jotain suolaista, laskiaispulla ja kaakao on melko imeliä (olenpas minä ilonpilaaja..mutta kun kyselit mielipiteitä, niin ajattelin lähinn tarveellisyyttä, toki se ruoasta nauttiminenkin on tärkeää)
Mutta kuitenkin oikein hyvältä näyttää, hienoa että lapset saa itse tehtyä ruokaa!
vanukkaat, kinkku (miksi sitä pitää syödä noin usein?) yms pun. liha. juottehan rasvatonta maitoa? kasviksia näyttää olevan hyvin, kunhan salaattia on lasten lautasilla enemmänkin kuin lusikallinen! vaihtaisin kinkkukastikkeen esim. pinaattikastikkeeksi, liha-kasvispadan lihan vaihtaisin soijarouheeseen tai papuihin, lasagnen jauhelihaksi ottaisin kalkkunajauhelihaa ja kalan tarjoaisin ihan kalana (ei murekepihvejä). ja tosiaan rasvatonta maitoa tietenkin. rypsiöljyä voisi sitten lorauttaa vähän puuroon. :) meillä hoitolasten kanssa mennään kutakuinkin näillä.
itse kans pph ja tuossa aika pajon tavaraa/syötävää aamupalalla ja lounaalla.
jättäsin suosiolla sen jälkkärin pois lounaalla, jaksaako lapset edes sitä??
korvaisin jälkkärin leivällä jossa juustoa/kinkkua.
aamupalla en antaisi enää leipää jos kerran kiisseliä ja puuroa sekä maitoa, ihan riittävästi mielestäni.
riisivelli aika köyhää litkua,sen kanssa kyllä pitäisi olla leipää!!
mielestäni kanssa liikaa herkkuja, pannaria+hilloa, suklaavanukasta, pullaa, kaakaota. mielestäni hoidossa voi olla vain 1 herkkupäivä. lapsethan on kyllästettyjä herkuilla.
Munkaan mielestä jälkkäreitä ei tarvittais, kun ehkä kerran viikossa, esim. perjantaina? Mutta muuten kuulostaa oikein hyvältä! :)
Jälkiruoat on perhepäivähoidossa turhia. Lisäksi leipä aamupalalla jossa jo kiisseliä, on turha.
Tuo, että kahtena päivänä on kalaruokaa, on ihan harkittu juttu, koska silloin on lapset niin eriaikaan hoidossa, että vain yksi syö meillä sekä lounaan että päivällisen.
Meillä juodaan kevytmaitoa ja käytetään muutenkin mahdollisimman puhtaita raaka-aineita, light-tuotteita ei lainkaan. Lähiruokaa suosimme, esim. marjat poimitaan aina itse metsästä, kalat pyydämme pääosin itse, liha on paljolti riistalihaa (hirveä, lintua, jänistä) sekä poroa. Perunat, porkkanat, sipulit ja punajuuret ostetaan tutulta maatilalta. Itse en usko tuohon rasva"hömpötykseen", anteeksi vain.
Kanaa ei nyt olekaan, sitäkin meillä kyllä välillä syödään. Kinkku saatiin lahjaksi sukulaisilta, kun mies kävi siellä talkoissa (maatila, jossa on sikoja) ja siksi sitä nyt syödään "urakalla".
ap
Ainakin omiin kokemuksiin verraten.
Mutta herkkuja on aika paljon. Yksi päivä viikossa jälkiruokaa tai herkkuja välipalalla riittäisi kyllä. Tähän haluan tarjota sellaisen näkökannan, että on se kiva joskus meidän vanhempienkin hemmotella lasta sokerisilla herkuilla, leivonnaisilla, vanukkailla ja kiisseleillä. Kun teidän tarjoamat ja kotona syödyt lasketaan yhteen, tulee sokeria jo melkoinen kasa.
en ymmärrä tuota jälkiruokien määrää? Onko koulussa/päiväkodeissa aina jälkiruokaa? Itse en ole siihen tottunut, enkä jaksa syödäkään (enkä siis kotona oleville lapsille tee). Juhlaruokaan kuuluu, mutta ei muuten.
Tuo, että kahtena päivänä on kalaruokaa, on ihan harkittu juttu, koska silloin on lapset niin eriaikaan hoidossa, että vain yksi syö meillä sekä lounaan että päivällisen.
Meillä juodaan kevytmaitoa ja käytetään muutenkin mahdollisimman puhtaita raaka-aineita, light-tuotteita ei lainkaan. Lähiruokaa suosimme, esim. marjat poimitaan aina itse metsästä, kalat pyydämme pääosin itse, liha on paljolti riistalihaa (hirveä, lintua, jänistä) sekä poroa. Perunat, porkkanat, sipulit ja punajuuret ostetaan tutulta maatilalta. Itse en usko tuohon rasva"hömpötykseen", anteeksi vain.
Kanaa ei nyt olekaan, sitäkin meillä kyllä välillä syödään. Kinkku saatiin lahjaksi sukulaisilta, kun mies kävi siellä talkoissa (maatila, jossa on sikoja) ja siksi sitä nyt syödään "urakalla".
ap
sinuna uskoisin rasva"hömpötykseen", kun et enää päätä vain omasta mahastasi ja verisuonistasi. lähiruoka on tosi great, mut koska jo lihasta saa tosi paljon kovaa rasvaa, jättäisin ihmeessä turhan rasvan maidosta pois. saman kalorimäärän saadakseen voi kasvava lapsi juoda enemmän rasvatonta maitoa kuin rasvamaitoa ja saa näin enemmän proteiinia, kalsiumia ja d-vitamiinia.
laskiaispulla, pannari, mustikkapiirakka.