Mitkä ovat haitallisimpia lisäaineita ruoissa/ruoka-aineissa?
Noita lisäaineita näyttää olevan ihan tuhottomasti. Mietinkin, että mitkähän niistä on niitä pahimpia?
Olen jotenkin ymmärtänyt, että ainakin natriumglutamaatti ja aspartaami olisi pahasta ja jotkin väriaineet -ko? Olenko ihan väärässä? Entä mitkä väriaineet ja onkohan vielä jotain, jotka on haitallisimpia?
Haluaisin ostaa mahdollisimman lisäaineetonta, mutta se tuntuu kyllä olevan aika mahdotonta tai ainakin kaupassa menee sitten iäisyys.
Kommentit (7)
E621 ja aspartaami on epäilyttävimmät. Lisäksi itse en ymmärrä miksi ruokaan pitää lisätä mitään väriä, eli ainakin se turhaa, jos nyt ei haitallisuudesta ole varmuutta. Mitä enemmän E-koodeja, sitä todennäköisemmin jää kauppaan. Useimmissa juustoissa on yksi E ja toivon että se ei ole haitallinen, koska sitä on vaikea välttää. Kun aluksi vähän käytät aikaa, niin opit nopeasti ne tuotteet mitä voit ostaa ja sitten selosteita ei tarvitse enää joka lukea. Parhaita on tietty ne missä tuoteselosteita ei tarvita lainkaan.
Ja sokerin poisjättämisestä ei tosiaan ole haittaa, mutta jos ne korvaa sokerittomilla light-tuotteilla, niin niissä vasta onkin lisäaineita.
Ei limuja, hedelmäkarkkeja yms.(suklaa ja toffee paljon parempi vaihtoehto). Viljatuotteissa on eroja; osa leivästä on leivottu jauhoista, vedestä, hiivasta, suolasta ja rasvasta, osa taas sisältää noiden lisäksi 5 eri e-koodillista lisäkettä- kumpaa otat?
Keksihylly on vaikea: itse olen löytänyt vain sokeri-kanelikorppuja, joissa ei ole mitään muuta huttua joukossa kuin leivontaan oikeasti tarvittavat.
Ei mausteseoksia ja marinadeja. Mausta itse puhtailla mausteilla ja öljyllä.
Mulla menee hetki lukiessa uusien tuotteiden tuoteselosteita, mutta se perusruoka mitä joka päivä kotiin kannan on tullut tutuksia. Leikkeleissä ja makkaroissa lukee selvästi lisäaineeton kun ovat sellaisia. Marinoimattomat lihat ovat pääsääntöisesti lisäaineettomia, tuoreruoka myös (kasvikset, hedelmät).
Maitotuotteet voi ostaa luomuna, samoin mehut. Luomuna löytyy myös mm. tomaattimurskat, pyreet, ketsuppi jne. Leipien kanssa mulla menee vähän pidempään (lue; hankala löytää lisäaineetonta leipää). Jälkiuunileipä on yleensä lisäaineetonta, vaaleat leivät leivon pääsääntöisesti itse tai ostan pienestä leipomosta. Karkkia jos tekee mieli, niin luomusuklaa ja perinteinen lakritsa on hyviä vaihtoehtoja. Limsoista Sprite on paras valinta.. Popcorn jyvistä kattilassa poksautellen, ei mikroversioita. Sipsiä löytyy lisäaineetonta auringonkukkaöljyssä tehtyä jne. Kyllä siihen äkkiä oppii ja kaikkea kyllä löytää myös ilman lisäaineita, usko pois - musta kans tuntui tosi vaikealta ajatukselta ennenkuin oikeasti aloin välttelemään lisäaineita.
jos se keksittäisiin vasta nyt, sitä ei hyväksyttäisi edes E-aineeksi.
niin muusta ei juuri tarvitse huolehtia.