Liiketalouden vai tietojenkäsittelyn tradenomiksi?
Kannattaisiko opiskella liiketalouden tradenomiksi englanniksi (BBA) vai tietojenkäsittelyn tradenomiksi? Kummallekohan olisi valmistumisen jälkeen paremmin töitä?
Kommentit (7)
Minulla on itse asiassa jo yliopistotutkinto kielistä, ja olen sillä saanut vain käännöstöitä, joista maksettiin aivan käsittämättömän huonosti. En haluaisi enää opiskella viittä vuotta, joten siksi mietin amk:ta.
jos IT-alalle pamahtaa vaikka 3000 Nokian insinööriä niin ei vähään aikaan ole uusille varmasti töitä.
IT-allalla pitää olla kiinnostunut ohjelmista, ohjelmoinnista ja ymmärtää logiikka sekä olla kiinnostunut jatkuvista muutoksista. Projekteja projektien perään, tiukkoja aikatauluja jne.
Varmaa työpaikkaa ei IT-allalla ole. Ympäristö muuttuu kokoajan. Jos opit yhden asian niin se on kova hitti pari vuotta ja sitten voit jo saada kenkää kun et osaakaan jotain uutta tuotetta, välinettä tai ohjelmointikieltä. Tekninen ala, jolla suurin osa on miehiä.
tradenomeja tulee liukuhihnalta, mut jos noista todella haluu valita niin tänäänhän oli just uutisissa et tarttetaan lisäää atk-nörttej.... eli tietojenkäsittely sitten! Itse panostaisin sinuna ja hakisin yliopistoon esim. kauppikseen tai tkk:lle.
kunhan suuntaudut taloushallintoon - kirjanpitäjille yms. riittää duunia, mutta palkkatasosta en sitten tiedä, ns. konttorirottaosastoa varmaan (saa oikaista, jos olen väärässä).
Mutta älä missään nimessä lähde lukemaan markkinointia, henkilöstojohtamista tms., tosi harva on päätynyt ko. alan hommiin ainakaan mun opiskelukavereistani.
Tuon kielitaustasi huomioiden saisit varmasti töitä esim. myynti-, vienti- yms. sihteerinä.
En suosittele kumpaakaan. Sen sijaan kehotan sua menemään yliopistoon jos mahdollista. Sieltä saat kunnollisen ja arvostetun tutkinnon jolla saat jopa töitäkin.
AMK- ja akateeminen tutkinto ei niin hirväesti eroa toisistaan, etteikö niihin pysty jokainen joka jaksaa vähänkin lukea.