Kierukan poisto ja merkillinen kierto.
Auttakaahan hölmöä...
Minulta poistettiin kierukka 29.11-10. Kuukautiset loppuivat päivää ennen poistoa. Kierukka oli paikallaan 3 vuotta ja kierto tällöin melko säännöllinen, n. 24-29 päivää. Joka kuukausi vuotoa kuitenkin tuli.
Poiston jälkeen sain odotella kuukautisia pitkän tovin, kolmen päivän vuoto alkoi 23.1-11, eli n. 8viikkoa edellisistä. Raskausoireita oli koko joulun ja tammikuun (päässä ehkä vikaa). Tämän jälkeen mitään vuotoa ei ole tullut. Nyt kp 33.
Viimeisen kahden viikon aikana "raskausoireita" jonkin verran. Erityisesti alaselän jomottelu, merkillinen maku suussa, rintojen kasvu(miehen mainitsema), alavatsan kasvu, turvotus, nippailu ja nyt viimeisimpänä supistelut alavatsalla. Päivittäin alavatsa menee kovaksi, ei kivuliaasti. Yksi lapsi minulla ennestään on, ja muistelisinkin supistelujen tuntuvan tältä.
Apteekin raskaustestejä olen tehnyt useita ja aina näyttäneet negaa...
Mikä ihme saa alavatsan/kohdun supistelemaan? Kuukautisia ei vaan kuulu, ei edes tunnetta niiden alkamisesta. Alavatsakin selvästi kasvaa, navan alapuolelta ja aikamoinen pallo. Onko jollain jotain hyviä neuvoja tai kokemusta?
Kommentit (8)
Mulla poistettiin mirenakierukka 16.3, toinen ja kolmas päivä tuli vuotoja mutta ei pahasti. Siitä ehkä viikon päästä tuli 1 päivän vuotoa. Sen jälkeen ei ole menkkoja kuulunut, kunnes tänään tein 3 testiä, viivat haaleita mutta selviä. Kierukan aikana mulla ei tullut ollenkaan menkkoja. Vatsassa yskiessä tai välillä muutenkin tuntuu nipistelyä..... :)Uskomatonta mutta totta, mulle joskus lääkäri sano ettei tule edes joka kuukausi ovulaatiota mutta ihmeitä tapahtuu ja kolmas lapsi jos kaikki hyvin menee..
Minulla oli hormonikierukka, en tiedä oliko sinulla, mutta kerronpa oman kokemukseni. Minulla se oli viis vuotta ja poistettiin 04/2009 toiveessa oli siis raskaus. Kuukautiset tuli, kiertoväli oli jopa 40 päivää ja aina oli tunne että olen raskaana. Mutta ei, enpä ollut. Vuoto muuttui verikseksi, vetiseksi, jotenkin ohueksi. Ja tätä sitten riitti vuoden päivät kunnes hermot meni ja sain sitten terolut kuurin tätä tasoittamaan. Se toki tasoittikin mutta kuukautisten laatu ei muuttunut ja ovat edelleen ihan samalaiset. Nyt siis tulee jo kaksi vuotta poistosta, ei raskautta ja kyllä minun teoriani on että se hormonikierukka jotenkin vahingoitti sitä kohdun limakalvoa ja tulenko sitten enää koskaan raskaaksi..... HARMITTAAA!!!!! Mulla on siis sinunkaltaiset oireet joka kuukausi ja luulen että olen raskaana ja sitten se vuoto alkaa ja se on ihan karmivaa. Olen käynyt lääkärissä, mutta mitään apua en ole saanut. Ja niinkuin varmasti huomaat, ottaa päähän!!! Jospa sinulle ei ole tällaista tulossa, laitahan kuulumisia!!!
Aivan kamalalta kuulostaa. En yhtään ihmettele, että hermot menee. Minulla vasta siis muutama kuukausi poistosta ja nyt jo ihan tulisilla hiilillä. Voi ei...
Hormonikierukka minullakin oli ja tämä yksi vuoto, mikä tuli kp61, oli tosiaankin veristä ja vetistä ja kirkkaan punaista. Nyt odottelen sitä toista vuotoa, jospa se olisi "tavallinen". Haluaisin jo käydä tarkistuttamassa paikat gynellä tai edes työterveyshoitajalla, mutta vastaus on varmasti "odota rauhassa, tasoittuu aikanaan".
Kuitenkin monesti kuulee, että muilla hormonikierukan poiston jälkeen kierrot aika hyvin tasaantuneet ja plussakin tullut melko pian.
Taas tänä aamuna pientä pahaa oloa, rintojen kihelmöintiä ja alavatsa ajoittain "supistelee". Raskaustesti taas negatiivinen.
Hormonikierukan (Mirena) aikana minulla oli jonkunlaista vuotelua ja tiputtelua lähestulkoon koko ajan. Myöskään poiston jälkeen kierto ei tasoittunut yli vuoteen enkä näinollen tullut raskaaksi. Uskon, että ainakin itselläni kierukka vahingoitti jotenkin kohdun limakalvoa. Kun sitten viimein tulin raskaaksi, kaksi ensimmäistä raskautta meni kesken. Kolmas onnistui. Toivottavasti sinulla tasoittuu kierto pian ja pääset odottamaan pikkuista :)
Rupikonna
Kauanko sinulla rupikonna meni ennekuin se raskaus onnistui? Minä kävin nyt viikko sitten lääkärissä ja ei tietenkään voi olla kierukasta johtuvaa mutta myönsi sitten kuitenkin lopuksi että ehkä lääketiede ei vain tunne riittävästi tällaisia tapauksia. Minulta otettiin nyt kohdusta se limakalvonäyte ja toivon todella että siitä jotakin selviäisi. Myös verikokeita ottivat mutta mihinkään lapsettomuuspuolen tutkimuksiin en voi päästä kun on jo kolme lasta. Enkä toki mitään sellaista haluaisikaan mutta lähinnä en kestä näitä vuotoja vielä kymmenen vuotta edessä!!!!
Tulin jakamaan kanssanne oman kokemuksen. Harmillista, että monella on kierukan poiston jälkeen kierto sekaisin. Itse käytin 8 vuotta (vaihdettiin toki välillä) Mirenaa ehkäisynä ja kun päätettiin toivottaa esikoinen perheeseen tervetulleeksi poistettiin kierukka. Kierto ennen kierukkaa oli todella heitteleväinen 21-50 päivää ja Mirenan myötä minulta jäi kuukautiset kokonaan pois. Mirenan poiston jälkeen ennätti tulemaan 3 kuukautiset, jonka jälkeen olinkin jo raskaana. Kierto oli 30-32 päivää noissa 3 kuukautisissa. (Tosin ei ennätetty yrittää kuin kerran oviksen aikaan lasta ja tärppäsi heti siitä kerrasta). Gynen mukaan kierukan poiston jälkeen hedelmällisyys palaa saman tien ja jopa on mahdollista tulla raskaaksi heti, jos on ollut yhdynnässä jopa viikon sisällä ennen kierukan poistoa.
No vaikka meitä onnistikin nopealla raskautumisella, tämä onni päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon. Jokaisen kroppa on erilainen ja tämän kaavinnan jälkeen kiertoni on ollut 24-32 päivää ja heittelehtii aivan laidasta laitaan. Eikä vauvvaa ole kuulunut. Yritystä on siis vuosi kierukan poistosta. Luulempa, että ainakin omalla kohdalla tämän kaavinnan jälkeen ongelmat raskautumisesta johtuvat mahdollisesta arpikudoksesta kohdussa. Mutta jos meitä vielä onnistaa raskautumisessa, synnytyksen jälkeen olen halukas ottamaan Mirenan uudelleen käyttöön. Tuohon kierron heittelehtimiseen saa varmasti lääkkeitä...
Kiitos kokemuksistanne. Huomattavasti mukavampi kärsiä näistä valeraskauden oireista kun tietää, että jollain muullakin ollut vastaavaa. Mirena poistettiin vajaa kuukausi sitten. Kuukautisista ei ollut tietoa ennen poistoa eikä ole ollut sen jälkeen.
Heti poiston jälkeen alkoi armoton uupumus, jota ei voinut selittää kevätväsymyksellä. Pian alkoi myös lämmöt nousemaan, rinnat kasvamaan ja kipuilemaan viiltokipuja. Aamuinen äklötys tuli kuvioihin noin viikko sitten ja eilen aamulla halailin pönttöäkin. Nyt on ollut 3 päivää menkkamaisia kipuja, muttei mitään näkyvää. Tänään ennen lounasta suuhun tuli hirmuisen ikävä metallinmaku, joka poistui heti ruuan myötä. Tällaisilla fiiliksillä sitten mennään, niin ja lämmöt olleet todella koholla, 37,1 -37,6.
Mulla poistettiin Mirena lokakuussa. Kukaan ei kertonut, että kierto voi heitellä, joten olin kanssa ihan varma raskautumisesta, kun alkoi olla kymmenen päivää yli normaalin kierron... kuitenkin vuoto tuli sitten kp42 tai jotain. Seuraava sitten kp23, vaikka yleensä ollut n. 30. Sen jälkeen kaksi 27-päiväistä kiertoa, nyt jännäilen kp 29 ja mietin, milloin testaan. :)
Vuoto on ollut ihan normaalia, en ole huomannut mitään ihmeempää. Vauvaa on yritetty tjot-meiningillä, seksielämä aika rauhallista, joten ei ihme, ettei vielä ole tärpännyt.