np-ultrasta ja veriseulasta pohdintaa
Pähkäilen tässä, valitsisinko np-ultran tilalta ns. tavallisen alkuraskauden ultran. Näin tein viimeksi, kun paikkakuntamme ei tarjonnut np-ultraa ollenkaan, vaan pelkän veriseulan, joka kai sellaisenaan on aika epävarma (vääriä positiivisia tulee todella paljon).
Keskytystä emme tekisi esim. downin takia. Suurin hyöty olisi se, että voi henkisesti varautua vammaisen lapsen syntymään, ottaa asioista selvää jne.
Toisaalta en ole varma, uskaltaisinko mennä lapsivesipunktioonkaan. Tuolloin seulatulos jäisi joka tapauksessa varsin epävarmaksi. Keskenmenoprosentti punktion jälkeen on kuitenkin aika suuri (1/100), kun ei tiettävästi mistään riskiraskaudesta ole kyse.
Rakenneultraan aion mennä, koska siinä näkyviin rakennepoikkeamiin voidaan sitten valmistautua esim. suunnittelemalla leikkausta vastasyntyneelle.
Kommentit (4)
Itse haluaisin ainakin valmistautua down-lapsen syntymään etukäteen. Meillä on kahdessa ekassa ollut pelkkä np-ultra, mutta nyt kahdessa seuraavassa on tarjottu myös se veriseula ja olen kyllä mennyt siihenkin. Veriseulaa mietin ensin, mutta ajattelin, että yhdessä noilla saa aika hyvin selville mahdollisen downin ja sittenpähän on monta kuukautta aikaa ottaa selvää asioista.
Seula hälytti ja terveydebhoitaja oli varannut meille seuraavaksi aamuksi ajan sikiötutkimusyksikköön. Siellämeille kerrottiin todela tarkkaan mitä on löytynyt, kerrottiin mitä lapsivesipunktiosta tarkkaan ja saimme kysellä. Sen jälkeen pienen odotuksen jälkeen päästiin lääkärille, joka ultrasi ja arvioi tarkemmnin tilannetta, keskustelimme aikamme tutkimuksesta ja kyselin.Lääkäri ei ultrassa havainnut mitään poikkeavaa, Sitten meille tarjotiin punktiomahdollisuutta, mutta päätin olla sitä ottamatta. Mieheni olisi sen halunnut, mutta katsoi että sen asian päätän minä lopullisesti.
Lapsen arvoitu riski downin syndroomaan oli 1/300, mutta mä olin jo 38, joten "normaali" riski olisi alle 200. Ja laskeskelin myös keskenmenoriskiä, ja päädyin etten sitä halua.
Kaikenkaikkiaan pidin käyntuiä sikiötutkimuskeskuksessa hyvänä asiana, rauhoituin sen jälkeen. sain erittäin asiallista tietoa, eikä meitä painostettu mihinkään.
Ihan terve lapsi syntyi.
se np-turvotus ja siihen yhteyteen kuuluu sitten ne verikokeet. Näin ainakin minä olen ymmärtänyt. Ja lapsivesipunktio karsii vain trisomiasairaudet..eikä np-ultrassakaan näy kaikkia poikkeavuuksia.
Hassusti kirjoitettu, eli siis viimeksi ei tosiaan np-ultraa tarjottu, vain alkuraskauden ultra, ja tuolloin kieltäydyin veriseulasta.