Jos nelosluokkalainen lapsi saa kokeista kymppejä
ainoana luokastaan, voiko työskentelytaidot olla huonoja esim. miten seuraan ohjeita ja teen annetut tehtävät loppuun. Jos olisi huono työskentelytavoiiltaan voisiko oppia niin hyvin ja toisekseen miten pystyisi kokeissa niin hyviin suorituksiin?
Kommentit (6)
Itse pärjäsin kokeissa hyvin, mutta luokassa oli vaikeuksia keskittyä ja ryhmätyöt olivat mahdottomia, koska olin aina koko luokan silmätikkuna. Noihin aikoihin opettaja laittoi samantyyppistä palautetta vanhemmilleni.
oppilaalle peruskoulun (ja lukionkin) kokeet ovat niin helppoja, että niistä voi hyvinkin saada kymppejä, vaikkei opiskelutaidoissa olisikaan kehumista.
Monelle iskeekin sitten karu totuus vastaan lukion jälkeisissä opinnoissa...
Meillä 4.-luokkalainen rempoo ihan tasaisella tahdilla kymppejä, pahimmillaan raahaa niitä 10+ -kokeita kotiin näytille. Sen sijaan luokassa ei aina jaksa kuunnella, tekee tehtäviä tosi hitaasti, ei aina muista kuunnella ohjeita tai jos muistaa kuunnella, ei enää muista mitä piti tehdä. On vain niin pirun hyvä päästään, että asiat jäävät kerrasta muistiin. Kielellisesti ja matemaattisesti on aina ollut luokkaa, paria edempänä, eli asiat eivät varsinaisesti ole uusia. Jos joku asia onkin uusi, niin sen oppii kerrasta. Siksi minua huolettaakin, kun on jo 4. kouluvuosi menossa, eikä vieläkään ole kunnolla joutunut harjoittelemaan oppimistaitoja.
asiat yhdestä kerrasta mikä ongelma. Useille oppilaille saa tankata useita kertoja eikä mene perille.
ainakin meidän pojan kohdalla uskon, että noin on.