työpaikkaongelma, miteä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
Meillä on työpaikka , jossa on hyvin selkeät hierarkiat. Hierarkian pohjalla on kaksi sinänsä erittäin arvostettua ja tärkeätä hellintohenkilöä.
Lisäksi työpaikalla on yhteinen kahvihuone, jossa on yksi yhteinen tiskikone. Kahvihuone ja tiskikone toimivat sillä periaatteella, että jokainen huolehtii omista sotkuistaan ja aina suunnilleen siinä vaiheessa kun tiskikone täyttyy, joku paikalle sattuva napsaisee sen päälle. Joku toinen paikalle sattuva sit usein tyhjentää sen, mutta "tapana on ollut" että toisen noista hallintohenkilöistä toimenkuvaan on kuulunut myös tiskikoneen tyhjennys silloin kun kukaan muu ei "näytä sattuvan" paikalle. Lisäksi tapana on ollut että "johtoportaan" (=noin 6 hlöä hierarkian yläpäästä) ei tarvitse välttämättä edes kerätä kuppejaan pöydältä, vaan tämä samainen hallintohenkilö hierarkian pohajlta tekee sen. Lisäksi tämän henkilön työnkuvaan on perinteisesti kuulunut keittää kahvi virallisiin yhteisiin tilaisuuksiin. Hänen tehtävänsä on myös ollut huolehtia, että näihin samaisiin tilaisuuksiin on firman puolesta tarjolla kahvinporoja, maitoa ja sokeria. Muuten meillä tuodaan sellaiset omasta pussista kuka mitäkin käyttää.
Nyt virkaan on kuitenkin tullut sijainen, joka on työyhteisössä uusi ihminen, nuori ja varmaankin ensimmäisessä oikeasssa työpaikassaan. Ilmeisesti kukaan ei ole tajunnut selittää hänelle tätä asiaa, sillä nuo jutut eivät yksiöidysti kuulu hänen - tai kenenkään - tehtäviin. Ne ovat osa "yleistä työpaikan ylläpitoa". Niinpä hän ei huolehdi mistään yllämainituista asioista. Sen sijaan hän jättelee omia käytettyjä teepussejaan yhteisen kahvihuoneen pöydälle pahenemaan. Niinpä meillä on välillä tilanteita, joissa on kutsuttu vieraita kahville ja pöydällä lojuu on käytettyjä teepussi, mutta kahviin ei ole sokeria.
Homma on alkanut herättää yleistä huomiota ja hieman närkästystä. Joku muu joutuu sitten aina paikkailemaan näitä, viimehädässä keittelemään kahvia ja juoksemaan kourallisen sokeria lähikuppilasta, vaikka meillä muillakin on omat työmme ja roolimme, varsinkin kun tulee vieraita.
Mutta kukaan ei sano kyseiselle henkilölle mitään. Kuten todettu tämä on erittäin hierarkinen paikka, ja ainakin minä olen sellainen keskitason rivityöntekijä, jonka asia ei ole mennä huomauttelemaan kenellekään tekemättömistä töistä. Johtoporras ei varmaan edes huomaa, koska joku meistä muista juoksee sitten aina ja ehtii puhaltaa isommat sähläykset piiloon.
Mitä tässä pitäisi tehdä? Ottaa asia puheeksi, vaikka omat valtuudet ei riitä ja se loukkaa toista? Jatkaa paikkailua ja purra hammasta? Odottaa hiljaa, kunnes kyseisen henkilön sijaisuus loppuuu ja hommaan ehkä tulee joku joka hoitaa sen kokonaan?
Kommentit (30)
jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että miesvaltaisissa työpaikoissa ei tällaisista asioista tule riitaa...
Tai sitten ne palkkaavat sinne jonkun "tytön" hoitamaan tällaiset jutut! :)
siitä huolimatta, että ne juovat siellä pahvimukeista. Kas kun sit pitäis ne mukit viedä roskiin, eikä sekään kuulu kenenkään hommiin...
jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että miesvaltaisissa työpaikoissa ei tällaisista asioista tule riitaa...
a) kukaan ei tee mitään, ja kaikki jättävät kupit just siihen minnesattuu nyt jättämään, keittiö on kun pommin jäljiltä, mutta ketään äijää ei häiritse eikä kiinosta, koska kukaan ei näe edes että siellä on suorastaan ”paskasta”.
b) siellä on n. 1-3 naispuolista työntekijää jotka hoitavat koko homman koska eivät kestä vaihtoehto a) – asetelmaa, eli paskaisuutta. Äijät silti jättävät kaiken siihen mihin nyt jättävät, eivätkä häiriinnyt tästä asetelmasta.
Nim. kokemusta on
Meillä kuuluu siivoussopimukseen kahvikuppien lataaminen tiskikoneeseen. Työpaikka tarjoaa automaattikahvit ja suodatinkahvia varten välineet. Suodatinkahvia keittää se, joka sitä haluaa.
Mä olin joskus töissä yliopistolla ja siellä joku käytti joka kuukausi puoli päivää siihen, että laski jokaisen juomien kahvien määrän ja peri sen mukaan kahvikassaan oikeat summat ja sitten kävi ostamassa porot ja suodatinpussit. Sen lisäksi piti vielä erikseen riidellä, että jos joi isosta mukista kahvia, niin vastasiko se 1,5 vai 2 kahvikupillista. Toimintatapaa ei voitu muuttaa, koska yliopisto ei voinut ostaa kahvinporoja. SIlti oli varaa käyttää järjettömästi aikaa tuohon järjettömään kahviriitelyyn.
Toivottavasti sijainen-parka tajuaa keittää erittäin pahaa (laihaa) kahvia jos jossain vaiheessa saa sellaisen työmääräyksen ;)
Itellä yhdessä työpaikassa 2 mua vanhempaa kollegaa ohjeisti että minäkin voisin joskus keittää aamukahvit. No, satuinpa olemaan juuri silloin raskaana enkä juonut aamukahveja laisinkaan! Enpä todellakaan ruvennut akoille kahvejakaan keittelemään. Kannun korjasin toki pois kun olivat jättäneet päälle "mua varten" koska olin marssijärjestyksessä viimeinen taukoilija. Kaupasta kyse ja tauoilla käytiin yksitellen, vuoronperään - aina samassa nokkimisjärjestyksessä. Eikä kukaan edes kysynyt multa että juonko kahvia.
Meillä kuuluu siivoussopimukseen kahvikuppien lataaminen tiskikoneeseen. Työpaikka tarjoaa automaattikahvit ja suodatinkahvia varten välineet. Suodatinkahvia keittää se, joka sitä haluaa.
Mä olin joskus töissä yliopistolla ja siellä joku käytti joka kuukausi puoli päivää siihen, että laski jokaisen juomien kahvien määrän ja peri sen mukaan kahvikassaan oikeat summat ja sitten kävi ostamassa porot ja suodatinpussit. Sen lisäksi piti vielä erikseen riidellä, että jos joi isosta mukista kahvia, niin vastasiko se 1,5 vai 2 kahvikupillista. Toimintatapaa ei voitu muuttaa, koska yliopisto ei voinut ostaa kahvinporoja. SIlti oli varaa käyttää järjettömästi aikaa tuohon järjettömään kahviriitelyyn.
Itse muistan sellaisen, että uusi tulokas kysyi kohteliaasti, että onko kahvihuoneessa tietyt istumapaikat ja sanottiin, että ei ole. Sitten hän istui jollekin paikalle ja kohta olikin joku takana yskimässä, että tämä on kyllä minun paikkani! :)
...ja satuin istumaan kahvihuoneessa väärään pöytään (pöytä oli tyhjä) myöhemmin samantasoinen työntekijä kertoi minulle järkyttyneen näköisenä että lääkärit istuvat yhdessä pöydässä, hoitajat yhdessa, välinehuoltajat yhdessä jne....
Ilmaisin pitäväni kyseistä järjestelyä naurettavana ja ilmoitin istuvani ´siihen pöytään mihin huvittaa. No onneksi oli vaan viikon harjoittelu.
Luulin olevani älykkäiden ihmisten kanssa tekemisissä, mutta taisin erehtyä.
.....normaali työpaikka näemmä. Kukaan ei puhu mitään, muuten kuin seläntakana.
Tehtävät ei kuulu sijaiselle, mutta kukaan muukaan ei suostu siivoamaan? Henkilö jonka sijaisena sijainen on jätti siis perehdytyksen kesken?
Onko vaikea saada kirjoitettua sääntöä vaikka jokaisen sähköpostiin, että jokainen huolehtikoon omista jäljistään?
No, noinpa näyttää monella "fiksulla" työpaikalla nykyään toimittavan. Éi ihme että Suomessa on työpaikoilla niin paljon pahoinvointia, jos tuollaisesta asiasta saada mahdoton haloo.
Ratkaisu: se tekee joka kerkii !!!! Näin meillä toimitaan, kahvit keittää se kuka ehtii tai kahvihammasta kolottaa ekana. Oli sitten toimitusjohtaja tai rivityöntekijä. Itsellä on 4 alaista mutta usein keitän kahvit ja siivoan muiden kupit astianpesukoneeseen. So, not a big deal, or ??? Ja meitä on naisia sekä miehiä eikä asiasta ole saatu tuollaista ongelmaa.
Ai niin, olen yksityispuolella töissä, pk-sektorin perheyhtiö.