Olipa kommentti lääkäriltä luennolla
Mieluummin kannattaa sairastua aidsiin kuin diabetekseen.
Ovatko nuo verrattavissa?
Kommentit (8)
Mutta kyllä monessa yhteydessä olen kuullut sanottavan, että diabetes lyhentää elinikää ja laskee elämänlaatua enemmän, kuin hiv.
Olen nähnyt työssäni dm1 potilaita jotka kolmekymppisinä ovat siinä kunnossa ettei mitään rajaa. Esim. sokeutuneita, raajoja jouduttu amputoimaan, joutuu viettämään sairaalassa aikaa jatkuvasti kun jokin paikka prakaa. Siis kunnoltaan ja voinniltaan vastaavat kasikymppistä.
Kyllä se pistää olemaan taas kiitollinen terveydestä.
Ykköstyypin diabetes voi tulla, vaikka noudattaisi kuinka terveellisiä elämäntapoja.
Pitääkö sairauksia alkaa vertailemaan muutenkin eli ottaisitko skitsofrenian vai diabeteksen.
arvottaa sairauksia. Kuka tahansa voi sairastua diabetekseen ja jos hoitava lääkäri latelee tuollaisia totuuksia, niin ei ihme, jos hoitomotivaatio on kadoksissa. Pitääkö diabeetikon kantaa tautinsa lisäksi vielä syyllisyyttä, kun sairastui.
arvottaa sairauksia. Kuka tahansa voi sairastua diabetekseen ja jos hoitava lääkäri latelee tuollaisia totuuksia, niin ei ihme, jos hoitomotivaatio on kadoksissa. Pitääkö diabeetikon kantaa tautinsa lisäksi vielä syyllisyyttä, kun sairastui.
nähdäkseni tää lääkäri tuolla lähinnä sääli diabeetikon osaa ja sairautta, verratessaan sitä sairauteen, jota useimmat ihmiset ehkä pitävät pahempana. Mä en näe tuossa sanomisessa mitään outoa. Myötätuntoahan se osoittaa, eikä mitään halveksimista.
on todella vakava tauti, mutta sitä ei tunnuta oikein ymmärrettävän.
nähdäkseni tää lääkäri tuolla lähinnä sääli diabeetikon osaa ja sairautta, verratessaan sitä sairauteen, jota useimmat ihmiset ehkä pitävät pahempana. Mä en näe tuossa sanomisessa mitään outoa. Myötätuntoahan se osoittaa, eikä mitään halveksimista.
Kuka ja missä noin pöljiä suustaan päästelee?