Hyvät neuvot ovat kalliit... aloitin joskus ketjun narstisti-exästä ja lapsista,
jossa tilitin mm. exän väkivaltaisuutta lapsia kohtaan (lieviä käsiksi käymisiä, joihin lastensuojelu ei reagoinut) ja lasten "heitteillejättöjä".Ette varmaan muista. No, ongelmia on siis vuosien varrella ollut - paljolti varmaan oman ylisuojelevaisuuteni vuoksi mutta myös siksi, että exä on hyvin vastuuton ja vähät välittävä huithapeli. Hän saattaa olla kuukausien ajan pitämättä yhteyttä lapsiin, jotka ovat vielä pieniä, ja sitten itkee lastenvalvojille, miten hänellä on ikävä ipanoita.
Nyt sitten tilanne on tämä: exä hakee tapaamisille käräjäoikeuden vahvistusta. Mitään syytä hänellä ei ole, koska kun meillä on ollut tapaamisista sopimus, minä olen noudattanut sitä tarkasti - kaikista aiemmin mainituista asioista huolimatta. Tai onhan hänellä syy; se, että tietää oikeudenkäynnin tulevan minulle kalliiksi - hän itse on omasta halustaan työtön (kouluttautui juuri alalle, jolla on töitä, mutta elatusmaksuihin menisi pitkä penni koska exällä niitä elätettäviä riittää....), eikä siten joudu maksamaan mitään itse. Minulle laskua taitaa kertyä tuhansia euroja, vähintään, kuten täälläkin ollaan kyseisistä käräjöinneistä peloteltu.
Olen aivan paskana. Kuten narsistista tiedätte, hän ei anna periksi kun kokee että häntä on loukattu. Sovintoa ei siis synny. Vihansa sokaisemana hän ei ymmärrä, että oikeuden ratkaisu saattaa olla hänelle epäedullinen - hän vain haluaa, että minä joudun maksumieheksi, muulla ei ole väliä.
Mitä minä teen? Kuten otsikossa totesin, hyvät neuvot ovat nyt kalliit.
Kommentit (14)
lasten edusta ja tapaamisten sujumisesta on se ainoa oikea näkemys?
jos hakee vahvistusta tapaamisille, niin eihän se mikään rikosoikeudellinen käräjöinti ole...vai onko exä tehnyt susta jonkun rikosilmoituksen jota poliisit tutkii vai mitä?
lasten edusta ja tapaamisten sujumisesta on se ainoa oikea näkemys?
että heitä pahoinpidellään tai heidät (alle kouluikäisiä) jätetään oman onnensa nojaan etävanhemman luona ollessaan? Tai että he eivät halutessaan saa äitiin yhteyttä / äiti ei saa heihin yhteyttä, koska etävanhempi ei niin halua?
Keksitkö edes yhden edun näistä?
Toiselle vastaajalle: Rikosasia tämä ei tosiaankaan ole, muuta kuulemma ilman lakimiestä ei pärjää, ja oletettavasti lakimiehen palkkiot nousevat tuhansiin euroihin. Koska olen ollut käytännössä yh jo vuosia (etävanhempi ei maksa elatusta tai osallistu mihinkään lasten kuluihin), ei mulla nyt vaan ole ihan tolkutonta määrää rahaa käytettävissä. Palkkatuloillani just ja just pärjäämme, kun elämme säästäväisesti, mutta helpotuksia en maksuihin saa.
ap
lasten kuuluukin oppia olemaan yksin jossakin vaiheessa - monet ylisuojelevat tässä suhteessa ja miksi ihmeessä pitäisi koko ajan olla yhteys toiseen vanhempaan?
lasten kuuluukin oppia olemaan yksin jossakin vaiheessa - monet ylisuojelevat tässä suhteessa ja miksi ihmeessä pitäisi koko ajan olla yhteys toiseen vanhempaan?
Toki lapsen kuuluu oppia olemaan yksin jossakin vaiheessa - mut ehkei vielä 4-vuotiaana kuitenkaan?!!!
Melkoisen asennevammaiselle yksilölle kuulostat, sen lisäksi että sisäänlukutaitosi on huono, ja asenteesi väkivaltaa kohtaan lienee sitä luokkaa, että toivottavasti itselläsi ei olisi lapsia.
ap
Varsinkin tilanteessa, jossa lapsi kokee, että hänen kuuluu pitää äidin puolta ja välit ovat tulehtuneet jne. hän voi keksiä ties mitä.
Ja itsehän sinä kirjoitit, että lastensuojelu on tutkinut asian ja todennut väitteet turhiksi, joten eiköhän se kerro mistä on kyse.
Vai onko sielläkin _kaikki_ asennevammaisia? Kuten eksäsi ja kaikki jotka ovat eri mieltä kuin sinä?
AINA valehtelee?
Meidän tapauksessa lapsen kertomukset ovat valitettavasti olleet totta. Niistä on todisteita / todistajia, mutta koska ne ovat olleet lieviä, lastensuojelu tyytyi vain puhuttelemaan etää.
Varmaan sinäkin ymmärrät, että pahoinpitelyt - olkoonkin TOISTAISEKSI olleet lieviä - ei lisää lasten tai minun luottamusta etävanhempaa kohtaan?
Ei ole epäilystäkään, että sinun kaltaisesi ihmisen on mahdotonta uskoa, että etävanhemmat eivät ole aina korrekteja ja oikeassa. Olen tässä ketjussa kertonut vain pienen osan exäni tekemisistä ja sanomisista, eli asiaan liittyy paljon muutakin. En sinuna huutelisi mitään puolustuspuheita ihmisestä, joka on saanut niin paljn pahaa aikaiseksi useille pienille lapsille ja hyvin monella muulle ihmiselle. Jos tietäisi millaisen demonin puolesta koetat nyt esittää puolusteteluja, veikkaan, että vaipuisit maanrakoon syvästä häpeästä.
Varsinkin tilanteessa, jossa lapsi kokee, että hänen kuuluu pitää äidin puolta ja välit ovat tulehtuneet jne. hän voi keksiä ties mitä.
Ja itsehän sinä kirjoitit, että lastensuojelu on tutkinut asian ja todennut väitteet turhiksi, joten eiköhän se kerro mistä on kyse.
Vai onko sielläkin _kaikki_ asennevammaisia? Kuten eksäsi ja kaikki jotka ovat eri mieltä kuin sinä?
Miksi olet tehnyt useamman lapsen noin läpeensä pahalle ihmiselle??
Sinä olet vuodattanut näitä juttuja tänne ennenkin... Kuten itse totesit.
Niistä voi päätellä aika paljon.
Varmasti raskas koettelemus tulossa, jos oikeuteen asti menee. Mutta uskon kyllä, että kaikki kääntyy vielä hyväksi tavalla tai toisella.
Olethan säästänyt kaikki viestit ym. Jos niitä on tullut. Onko lapset jo niin isoja että voivat sanoa mielipiteensä? Eikö lapsiakin kuunnella jossain iässä? On varmasti helvettiä koettaa puolustautua manipuloivaa hullua vastaan. Toivotan voimia!
Höpö höpö. Et joudu maksumieheksi. Sulla on todisteet ja todistajat asiallesi. Saat oikeusavustajan. Tuloistasi riippuen jopa maksuttoman.
Syyttäjälle asia menee syyteharkintaan. Sitä ennen poliisi tekee tutkinnan asiasta.
Höpö höpö. Et joudu maksumieheksi. Sulla on todisteet ja todistajat asiallesi. Saat oikeusavustajan. Tuloistasi riippuen jopa maksuttoman. Syyttäjälle asia menee syyteharkintaan. Sitä ennen poliisi tekee tutkinnan asiasta.
Kyseessä yksityisoikeudellinen käsittely ja sitä paitsi ei edes rikosasia.
Ap:lle...sinä et voi tehdä mitään jos exäsi haluaa oikeuden vahvistavan tapaamissopimuksen. Näin se vain on!
Jotain kahnausta teidän välillä täytyy olla; sovintotilanteessa ei kukaan, ei edes narsisti, toimi noin.
Jollei miehesi luovu päätöksestään asian oikeuskäsittelystä niin sinne sitten tosiaan menette.
koska muuten olisin itsekkin päässyt narsisti exästäni eroon jo vuosia sitten!!
empatiaa lähetän!
jos isä tietää oikeutensa,ei siinä lasten mielipiteillä ole mitään väliä!!!
eli olen koettanut pitää puoleni ja myös lasten puolia. Olen koettanut saada isän kantamaan vastuun lapsistaan myös eron jälkeenkin, mutta hän haluaa vain tavata lapsia ja vain omilla ehdoillaan - lasten toiveilla tai tarpeilla ei ole mitään väliä.
Kyllä on tässä maassa lähivanhemman oikeudet vähissä. Etävanhempi voi jättää noudattamatta sopimuksia, hän voi muuttaa ties minne kysymättä keneltäkään mielipidettä, hän voi jopa jättää elatusmaksut maksamatta jos tietää keinot kiertää lakia. Ja niin edelleen.
ap