Anoppi hoitaa lasta :(
Pyysimme anoppia hoitamaan 6 kk ikäistä lasta kolmen tunnin ajan illalla. Anoppi suostui, oli kovasti mielissään.
Kirjoitin tarkat ohjeet siitä, mitä pitää tehdä. Anoppi on käynyt meillä noin kerran viikossa, tuntee talon tavat, lapsi ei vierasta.
Emme saaneet olla viittä minuuttia rauhassa, kun jo kotoa tuli soitto, että saako sitä tai tätä tehdä, pitääkö ruoka lämmittää/jäähdyttää, pitääkö vaippa vaihtaa, minne laitetaan vaihdettu vaippa, pitääkö tehdä jotain, kun vauva itkee kipua (se oli kyllä kyllästymistä...). Eli anopin hoitamisesta ei tullut mitään, ihan kaiken varmisti.
Palattiin kotiin aiemmin kuin piti, anoppi itkua tihrusti, kun ei osannut tehdä, mitä piti eikä vauvakaan nukkunut. Teki mieli sanoa, että käyttäisit järkeäsi etkä puhelinta. Mies tuumasi jälkikäteen, että hänen äitiään ei aikanaan voi syyttää siitä, että tekisi jotain vastoin minun tahtoani.
Kommentit (29)
Ole iloinen että yritti kovasti, vaikka oli selvästi epävarma.
Minulta hatunnosto mummille.
Muutaman kerran kun treenaa, niin saatte varmasti olla rauhassa sen koko tunnin. :)
Tsemppiä!
anoppisi yritti parhaansa, anna hänelle uusi mahdollisuus (helpompi lyhyempi aika tms.)
Ja ole iloinen, kun saat apua. Itse en voi antaa lasta anopille, kun on niin arvaamaton (sairas). Ja lisäksi olisi neuvomassa minua joka käänteessä jos voisi. Ja en todellakaan ole uusavuton tms.
minun äitini on ollut samanlainen kummankin vauvani kanssa ensimmäisellä hoitokerralla :)
Esikoista hoiti n. tunnin ajan kun kävin lääkärissä. Soitti ihan paniikissa, että 'nyt se puklas, mitä minä teen?'
Seuraavaa kun hoiti sen aikaa että kävin esikoisen kanssa ulkona kahdestaan (=esikoiselle iso juttu) niin äitini hätääntyi vauvan hikasta.
Myöhemmin hoitokerrat on menneet oikein hyvin ja äitini ottaa oikein mielellään lapset kyläilemään. Toisinaan soittaa ja pyytää tuomaan heidät yökylään, saattaa motkottaa jos edellisestä kerrasta on kulunut mielestään liian pitkä aika :)
mä muistutin sille, että onhan hän oman poikansakin saanut hengissä pidettyä =)
Ehkä kannattaa aloittaa vähän helpommalla, esimerkiksi niin, että olet itse kotona ja teet omia juttuja, ja anoppi harjoittelee vauvan kanssa olemista. Voi sitten kysellä apuja tarvittaessa :-)
ettei ole unohtanut millaista on vauva-arki.
Toisinaan hänellä on 9kk-10kk vauvoja hoidossa.
Tuntee suositut lastenohjelmat ja suosikkihahmot.
Kuten Hello Kittyn tällä hetkellä.
Nimittäin ei ole tarkoitustakaan lähteä miniöiden haukuttavaksi. Ihan keveästi ajattelimme miehen kanssa viettää eläkepäiviä ulkomailla ja tuhlata rahat itseemme.
Jos ei anoppi olisi soittanut niin ap olisi vinkunut tänne, että anoppi hoisi vauvaa liian omavaltaisesti ja antoi sille ruokaa väärin päin ja vaihtoi vaipan väärin.
Nyt kun anoppi yritti tehdä juuri miniänsä mielen mukaan, on siitäkin vinkumista.
Sitten itketään kun kukaan ei auta:)
Tuohan kertoo vain siitä, että anoppi on ollut ihan paskan jäykkänä, eikä ole uskaltanut tehdä mitään kysymättä sinulta.
Relaa ensikerralla ja jätä ohjeet antamatta. Onhan se anoppisi omansakin saanut hoidettua! Vai oletko niitä äitejä, jotka luulevat olevansa ainoa nainen maailmassa, joka kykenee hoitamaan jotenkin oikein lapsensa?
Kirjoitit tarkat ohjeet, joten anoppi tulkitsi että haluat kaiken sujuvan tarkalleen samalla tavalla kuin sinäkin tekisit. Siksi soitteli ja kyseli tarkennuksia.
Anopin pyynnöstä.
Ohjeet menee kutakuinkin näin
-n.8.00 maito
n.10.00 velli
nukkumaan
n.1200 ruoka+maitoa
n.13.30 nukkumaan.
n.1600 ruoka+maito
n.20.00 puuro
n20.30 maito ja nukkumaan
En koskaan kirjoita mitä annetaan ruoaksi ja minne laitetaan nukkumaan. Laitan vain noin aikoja joita anoppi sitten soveltaa heidän rytminsä mukaan. Ainoa kielto on ollut antaa maitoa yöllä jos ei ole aivan pakko. Ei ole vielä tullut sellaista kertaa kun olis ollu pakko antaa jotain yöllä :)
mun anoppi hoiti ekaa lastamme 4kk iässä ja menimme miehen kanssa elokuviin.
kahden tunnin aikana (ELOKUVISSA) puheluita tuli 6kpl ja niihin hiljaa vastasin.
ja jokainen puhelu koski lapsen itkua.
"Nyt se itkee kun en ottanut syliin lattialta"
"Mitä teen kun se itkee ruoan jälkeen"
"Ei tästä tule kyllä mitänä kun vauva kitisee koko ajan lattialla"
Se oli viimeinen kerta kun anoppi vahti lastamme.
Nyt lapsia kun 3 ja oma äitini toimii lastenvahtina n.4kert/v.
on juurikin hyvä kirjoittaa, ettei hoitajan tarvitse miettiä onkohan vauvalla nälkä ja väsyttääkö sitä. Itsekin laitan "noin"-aikataulun jota hoitaja saa soveltaa tarvittaessa.
eikä toiminut ohjeiden mukaan. Höh, sitten kun kysellään tarkasti mitä saa tehdä niin siitäkin valitetaan. Miehesi oli oikeassa.
juttu jos teidän iltanne meni pilalle, mutta olisit tyytyväinen, että anoppi soitti ja kysyi asioista. Oletko lukenut täällä aiemmin ollutta pitkää ketjua, jossa anoppi ilman lupaa ja tuosta meni aloittamaan kiinteät 4kk vauvalle, ja vielä kahdella eri maulla samalla kertaa. Enemmän minä olisin tuosta suuttunut kuin jatkuvasta soittelusta
ja hätääntyi kun ei pystynyt siihen mitä odotit.
Kunhan lapsesi vähän kasvaa, opit itsekin, että ei se pilalle mene vaikka anoppi hoitaisikin erilailla kun sinä... Mitä vähemmän ohjeista, sitä rennompaa ja kivempaa on sekä lapsella että hoitajalla.
sanoisit suullisesti miten suunnilleen menetellään. kyse vain kolmesta tunnista kuitenkin.
kannattaa kokeilla myöhemmin uudestaan. Noin pieni on kyllä vaikea hoidettava monelle mummolle.
vielä puolisen vuotta ilman hoitoapuja, ni ei tarvii stressata teidän kenenkään.
Näköjään anoppi pelkäsi, että tekee jotain sinun ohjeittesi vastaisesti, joten ajautui varmistamaan sinulta kaikki pienetkin asiat. Seuraavalla kerralla kannattaa unohtaa nuo ohjeet ja laittaa vain erityisohjeet paperille. Jos 6 kk vauvalla ei ole erityisiä ruokavalioita tai lääkityksiä, niin eiköhän mummo pärjää ilman kirjoitettuja ohjeita.