En ymmärrä miksi kaikki eivät rokotuta lapsiaan vesirokkoa vastaan
Naapurin poika makaa teholla vesirokon aiheuttaman aivotulehduksen takia ja neurologiset jälkiseuraukset väistämättömiä. Itse rokotutuin omat lapseni 1-vuotiaina ja yksi heistä sai rokon tosi lievänä, alle 10 näppylää. Lisäksi vesirokko ilman komplikaatiota muutenkin tosi ikävä tauti lapselle kuumeineen ja kutinoineen. Jälkitauti riski on suuri ja voi jäädä pysyviä arpia. Ja ainakin meille olisi vaikea jäädä pois töistä useaksi viikoksi, jos kaikki 3 sairastaisivat rokon perätysten. Eli kiinnostaa miksi et rokotuttaisi lastasi vesirokkoa vastaan?
Kommentit (27)
Mulla oli aikoinaan järkyttävä vesirokko mutta lapseni selvisivät siitä pienellä kuumeella ja muutamalla näpyllä. Itselläni oli näppyjä ihan valtavasti ihan joka paikassa ja kutina oli hirvittävä.
Jos immuniteetin saa, se ei katoa. Niinhän se on sairastetun taudinkin kanssa. Rokotteiden ongelmat ovat siinä, että jollakin prosentilla immuniteettia ei tulekaan, eikä ole helppo tietää, kenellä näin käy.
Mitä pienempänä lapsi rokotetaan, sitä varmempi on teho. Kaksi rokotuskertaa tarvitaan vasta yli 13-vuotiaille. Omani rokotin heti yksivuotiaana ja olen melko luottavainen tuloksen suhteen.
Tutkimusten mukaan niilläkin, joilla immuniteetti jää vajaaksi, tauti tullessaan on lievempi kuin olisi ilman rokotetta.
Minua ei rokotettu mutta sain taudin vasta 25-vuotiaana. Ei ollut kivaa. Lapsistani yhdellä on atooppinen iho, jonka kanssa en myöskään halunnut kokea vesirokkoa.
Hän sairasti kuukausi sitten vesirokon. Ja on nyt siis 19-vuotias.
ja pitivät sitten taudin isompina. Eli se rokotus ei anna elinikäistä immuniteettia toisin kuin sairastettu tauti. Toisekseen omat lapseni eivät olleet edes kipeitä kun pitivät vesirokon, näpyt menivät ohi alle viikossa kutisematta eikä kuumetta ollut. Helppo tauti.
joten en osannut koko tautia pelätä yhtään. Esikoisella meni ohi alle kymmenellä näppylällä ja ilman kuumetta, niin en sitten rokotuttanut pienempiäkään. Keskimmäisellä tauti oli sitten pahenpi, näppylöitä oli suht paljon, ei tosin genitaalialueella eikä silmäluomissa tms hankalissa paikoissa ja kuumetta oli. Mutta meillä on kaikilla mennyt tauti helposti ohi, eli en osaa sitä pelätä vieläkään, vaikka tutavapiirissäkin on ollut tosi vakavia tapauksia muutama (tosin siinä on ollut kyse jäkitaudista, kun liikkeelle on lähdetty liian aikaisin taudin jälkeen).
mutta lääkäri kehotti odottamaan, kunnes lapset 10v.
Kumpikin lapsi pelkää ihan kuollakseen piikityksiä, joten en tiedä, saanko heitä ikinä rokotettua. He jopa itse toivovat mieluummin sairastuvansa=)
Olen TODELLA kiitollinen että omat lapseni saivat sen pikkulapsina.