Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taapero herää kesken päiväunien itkien

Vierailija
22.02.2011 |

Mikä kumma lastani ( 1 v 2 kk) vaivaa? Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Lapsi nukkuu pääasiassa yhdet päiväunet, ja lähes joka päivä noin 1/2-1 tunnin kuluttua nukahtamisesta lapsi herää itkien. Joskus saan lapsen nukahtamaan uudestaan, yleensä en. Lapsi on aivan väsynyt ja itkuinen, mutta hiljalleen taas käynnistyy. Ihan pikkuvauva-aikaa lukuunottamatta lapsi on ollut aina pätkänukkuja, esim. viime kesänä/syksynä nukkui 3 x 30 min. Lapsi herää herkästi ääniin, ja kun havahtuu ns. kevyen unen aikana unesta, hän ei osaa itse nukahtaa, vaan vaatii tassuttelua ja syliä. Myös yöt ovat rikkonaisia, herättää 0-4 kertaa yössä. Yöt menee omalla painollaan, mutta nämä päivät aiheuttavat jo minussa ärtymystä; mitään ei voi aloittaa lapsen käydessä unille kun alkaa jo henkinen valmistautuminen koitokseen... Olenko ainut, jolla on huonosti nukkuva taapero? :/

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus harvoin kun lapseni onnistuu nukkumaan pitkät päiväunet, hän on kuin eri lapsi koko lopun päivää ja iltaa. Tai jos onnistun nukuttamaan hänet uudestaan. Ette tiedäkään mikä on parasta: Uniltaan herännyt hymyilevä lapsi! Ei vaan ole meillä mitenkään itsestään selvää...

Vierailija
2/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden vanha lapsi, sama virsi kuin teillä :( Lapsi täytyy nukuttaa viereen, ja nostaa sitten omaan sänkyyn. Takuuvarmasti 40min jälkeen herää hysteeriseen huutoon. Välillä saan uudestaan uneen, välillä en.

Luin jonkun australialaisen tutkimuksen joskus (en yhtään muista mistä tms.) mutta siinä juurikin oli tutkittu pienten lasten univaikeuksia. Suurimmat/yleisimmin univaikeuksia oli lapsilla, jotka nukutetaan eivätkä nukahda itse. Joten kun he havahtuvat unestaan, eivät osaa itse nukahtaa vaan säikähtävät että ovat yksin.

Meidän on pitänyt opettaa lapsi nukahtamaan yksin, mutta en ole saanut aikaiseksi. Aiemmin hän nukahti aina itse, eikä mitään univaikeuksia ollut. Pitkän sairastelun aikana hän tottui nukuttamiseen ja pian sitten univaikeudetkin alkoivat. Joten koen, että se on tismalleen kiinni tosta nukuttamisesta.. Plaah! meilläkin herättän yöllä useita kertoja! :( tsemppiä ja voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesti ehkä kuukauden, kaksi, sitten meni ohi. muutenkin lapsella ollut erilaisia "kausia" nukkumisen suhteen. tsemppiä, se menee ohi jossain vaiheessa.

Vierailija
4/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet opettanut lapsen nukahtamaan yksin? Neuvoja kaivattaisiin... Täälläkin paljon heräilyjä ja lisäksi yöllä ollaan hereillä 1-2h. :/

Vierailija
5/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vauvana nukahti aina rinnalle. 1-vuotiaana lopetti itse tissittelyn, mutta jotenkin vaan silti jäin viereen odottamaan, että nukahtaa. Ja päiväunet nukkuu tavallisimmin rattaissa ulkona, joten siinähän myös ollaan vieressä. Ja parku alkaa satavarmasti, jos jätän yksin nukahtamaan, ja siihen en rupea. Mutta kiitos tsempeistä, ja huojentavaa kuulla, etten ole tilanteessa yksin.

Vierailija
6/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vauvana nukahti aina rinnalle. 1-vuotiaana lopetti itse tissittelyn, mutta jotenkin vaan silti jäin viereen odottamaan, että nukahtaa. Ja päiväunet nukkuu tavallisimmin rattaissa ulkona, joten siinähän myös ollaan vieressä. Ja parku alkaa satavarmasti, jos jätän yksin nukahtamaan, ja siihen en rupea. Mutta kiitos tsempeistä, ja huojentavaa kuulla, etten ole tilanteessa yksin.

Hei, voisit kokeilla, onnistuisiko nukuttaminen niin, että ensin jäät viereen ja hipsit pois kun lapsi on hyvin raukea mutta ei unessa. Näin hän ymmärtäisi, että jää yksin. Ei mullakaan olisi ollut sydäntä huudattaa.

Toinen vaihtoehto on ihan painajaiset. Eli tässä vaiheessa kai lapsi alkaa eri tavalla ymmärtää ja muistaa asioita ja ne voivat sitten uniinkin tulla. Ja olikohan niin, että tuo unien näkeminenkin alkaa tai muuttuu tässä iässä?

Vierailija
7/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäselvää tekstiä, sori.

Ap

Vierailija
8/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet opettanut lapsen nukahtamaan yksin? Neuvoja kaivattaisiin... Täälläkin paljon heräilyjä ja lisäksi yöllä ollaan hereillä 1-2h. :/

Esikoinen opetettiin nukahtamaan yksin, vasta kun oli 2v. Sovittiin, että kun 5 kertaa on jäänyt itse sänkyyn, niin käydään ostamassa legoja. Ekana iltana ravas jatkuvasti, palautettiin aina sänkyyn ja muistutettiin legoista, kuinka suuren tornin niistä saakaan kasattua! Ymmärsi heti. Pienempi onkin sitten vaikeampi.

Nyt siis 1v ja neuvoksi itse olen saanut sänkyyn viemisen, ja kun alkaa itkemään, niin rauhoittelu ja sanominen että nyt nukutaan. Alkuun saa ravata varmaan aika kauan. Myös vinkiksi sanottiin, että ensimmäisinä iltoina kannattaa viedä normaalia myöhempään, jolloin lapsi on taatusti väsynyt. Tarkoitus ei ole huudattaa, vaan itkuun vastataan ja rauhoitetaan ja jälleen poistutaan huoneesta. Ei ole helppo tehtävä, mutta nyt pitäis ryhtyä itsekkin tuumasta toimeen :/ kärsivällisyyttä ja voimia se vaatii..

Vierailija
9/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on oikein oiva esimerkki meidän päiväunista. Tosin harvoin käy näin "hyvin". Lapsi nukkuu jo kolmatta tuntia (todella harvinaista), mutta olen nukuttanut tämän uudelleen jo kolme kertaa. Sydäntä raastavaa itkua itkenyt puolinukuksissa ja nukahtanut melkein välittömästi uudestaan, kun on päässyt syliin. :/

Ap

Vierailija
10/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tälle 2-vuotiaalle tehtiin paperiin ruudukko, jossa oli 5 ruutua. joka aamu kun oli itse nukahtanut, ruutuun liimattiin tarra. hän tiesi, että kun kaikki ruudut on täynnä niin legot ostetaan. Joidenkin mielestä lahjonta on väärin, mutta kyllä mielestäni näin isoista asioista voi palkita :) joka iltainen nukuttaminen oli aina 45min juttu, joten se helpotti HUOMATTAVASTI meidän arkea.

Vierailija
11/11 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun omakin jo ymmärtäis niin paljon, lahjoisin tämän heti. ;) Nuo vinkit 1-vuotiaalle on tuttuja noin niin kuin teoreettisella tasolla... Mutta kun en vaan tahdo, että lapsi joutuu nukahtamaan kurjalla mielellä, vaikka huudattamisesta ei kyse olekaan. Mutta en tahdo, että joutuu heräämäänkään kurjalla mielellä. Vaikeaa. Toivottavasti aika auttaisi.