Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkääs pöljälle: uudiskohteen "velaton hinta" ja "myyntihinta"?! Eli mitä siitä

Vierailija
22.02.2011 |

kämpästä käytännössä maksetaan?!

t. Urpå ensiasunnon ostaja

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua ottaa taloyhtiön lainaa (jota siis lyhennetään ennalta laaditun suunnitelman mukaan), niin maksat velattoman hinnan.

Jos taas olet halukas ottamaan taloyhtiön lainaa maksettavaksesi niin maksta myyntihinnan :)

Vierailija
2/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyntihinta on se millä saat asunnon itsellesi ja sinulle jää vielä lainaa taloyhtiölle maksettavaksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa sitten jostain syystä tuota taloyhtiön lainaa niin näkyykö se myynti-ilmoituksissa jotenkin. Mitkä hyödyt/haitat noissa kahdessa vaihtoehdossa on?

Vierailija
4/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minulla olisi taakkana vain oma lainani.

Hyödyt ja haitat liittyvät lainojen ehtoihin, ja ne ovat tietenkin tapauskohtaisia.

Vierailija
5/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse päättää paljonko lyhennät. Ja usein se summakin on aika sievoinen ja vastikkeet päälle. Eli jos haluat vaikka työttömäksi jouduttua maksaa vähän aikaa vähemmän lainanlyhennystä kuussa niin ei onnistu.

Vierailija
6/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkaan taloyhtiön lainan kk-erät sun muut asiat. Uudiskohteissa ne voivat olla suuriakin, jolloin omaa lainaa ei pysty lyhentämään pankille yhtä tehokkaasti.

5

Vierailija
7/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa pankin kanssa itse neuvoteltua edullisemman lainan. Moni kuitenkin ottaa noita taloyhtiön lainoja ..ehkä omista talousasioistaan johtuen eivät saa hyviä lainasopimuksia suoraan pankista.

Se kannattaa ihan ensin selvittää kummalla tavalla saa lainan itselleen edullisemmin.

Tarkoitit tuolla jälkimmäisellä kysymyksellä vissiin semmoista tilannetta, että sitten kun olet itse myymässä asuntoa eteenpäin, niin onko mahdollisesta taloyhtiön lainasta jotakin haittaa.

Jos taloyhtiön lainaa on, voidaan myynti-ilmoitukseen laittaa myyntihinta ja velaton hinta. Ostaja voi sitten itse päättää ottaako sen lainan maksettaakseen vai maksaako velattoman hinnan.

Ainakaan minua ei ole ostajana haitannut jos asuntoon on kuulunut taloyhtiön (tai muuta lainaa). Myyjän kanssa ollaan sillon sovittu, että maksan koko hinnan ja myyjä huolehtii lainat.

Vierailija
8/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saisi koko summaa pankista lainattua, niin taloyhtiön laina voi pelastaa (koska sitä et joudu itse hakemaan).

Myynti-ilmoituksessa täytyy ilmoittaa velaton ja myyntihinta, joten jos niissä on eroa, niin se erotus on sitten taloyhtiön velkaosuus.

Sen voit maksaa kerralla taikka sitten pätkinä. Katsele myynti-ilmoituksesta termillä "rahoitusvastike", se nimittäin kertoo kuukausittaisen taloyhtiölainan lainaerän ko. asunnon osalta.

Sitten kumpi on kannattavampaa:

- kysy pankista lainatarjoukset koko summalle (se velaton hinta) ja pelkälle myyntihinnalle (samalla laina-ajalla niin ovat vertailukelpoisia)

- laske yhteen pankin kuukausierä myyntihinnan kokoiselle lainalle + rahoitusvastikkeen kuukausierä

- vertaa edellä laskettua summaa siihen pankin antamaan velattoman hinnan kokoiseen lainatarjoukseen.

Siitä tiedät kumpi tulee halvemmaksi.

Joissain uudisasunnoissa näissä voi olla tosi isojakin eroja, jos esim. yhtiölainaa on puolet asunnon arvosta. Näissä tilanteissa pankkilainaa tarvitaan paljon vähemmän, ja voit saada isonkin asunnon ostettua ilman että olet pankin silmissä kovinkaan ykkösluokkainen asiakas.

Vierailija
9/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa sitten jostain syystä tuota taloyhtiön lainaa niin näkyykö se myynti-ilmoituksissa jotenkin. Mitkä hyödyt/haitat noissa kahdessa vaihtoehdossa on?

Pankista et yleensä saa lainaa kuin ottamalla koko velattoman summan sieltä, eli pankit eivät tykkää siitä että sinulla olisi samasta asunnosta lainoja kahteen eri paikkaan, eli tulee ongelmia vakuuksien kanssa.

Muutenkin nuo taloyhtiölainat ovat useimmiten kalliimpia ja ehdoiltaan hankalampia kuin varsinainen pankkilaina.

Eli joka tapauksessa varaudu vain ottamaan velattoman hinnan verran lainaa niin pääset kaikkein helpoimmalla - se taloyhtiölaina on vakavastiotettava mahdollisuus oikeistaan vain silloin jos taskussa on jo myyntihinnan verran käteistä muutenkin.

Vierailija
10/10 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat uutta asuntoa niin usein niissä on jotain pykäliä, että yhtiölainan lyhennys alkaa juosta vasta esim. 5v tai 10v kuluttua. Näistä voi olla tosi harhaanjohtavia mainoksia.

Eli muista kysyä asunnon hankintatilanteessa tosi tarkasti että mitä ovat nykyiset ja tulevat maksut, ja millaisella maksuohjelmalla se koko yhtiölaina tulee sitten lopulta maksettua.

Vois olla aika ikävä yllätys tajuta vasta jälkikäteen että se rahoitusvastike onkin vaan korkoja, ja että sitten kun lyhennykset pamahtaa päälle, asuinkustannukset kolminkertaistuu.

Näitä nimittäin on. Paljon.