Voi tätä väsymystä!
Tuli niin epätodellinen olo tuosta tousiesta ketjusta, jossa moinet äidit keroivat vauvojensa nukkuvan kellon ympäri jo pari viikkoisesta ja jatkaneensa sitä sitten ihan leikki-ikään asti. Ilman mitään heräilykausia.
Mitä ihemttä minä teen väärin, kun minun kummatkaan lapset eivät ole tuollaisia nukkujia. Esikoinen on nyt 4 v. ja nukkuu yönsä hyvin, mutta unta riittää vain 9 tuntia, eli menee nukkumaan klo 21 ja herää klo 6. Pirteänä kuin peipponen :) Ei nuku enää päiväunia. Neuvolassa sanottiin, että on ikäisekseen vähän, mutta jos on pirteä, niin saa unta riittävästi. Päiviin sisältyy aina ulkoilua ja monenlaista toimintaa.
Kuopus on 5 kk ja heräilee kymmeniä kertoja yössä... Syö ainoastaan kerran, mutta muuten heräilee itkemään tosi monta kertaa. Nukkumaan vauva käy klo 20. Alkuun vauva nukkui paremmin, mutta noin 3 kuisesta alkaen on yöt olleet yhtä hulinaa. Tietysti monenlaista kehitystä ym. on tapahtunut, hampaita tullut, flunssaa, kääntymistä ym., jotka varmaan osaltaan vaikuttavat yöuniin. On viimeisen viikon syönyt kiinteitä, ei mitään vaikutusta. Velliä iltaisin saanut n. 3 vkoa, ei mitään vaikutusta. Muuten imetyksellä ja kasvu ollut tasaista.
Alan olla hirmu väsynyt itse, vaikka mies auttaa mahdollisuuksiensa mukaan. Mitä ihmettä minä voisin vielä tehdä lähinnä vauvan unien parantamiseksi? Aikako vain auttaa? Esikoisen uniin en usko voivani tehdä enää yhtään mitään, on lapsi joka pärjää vähemmillä unilla. Oma ja lapsen unentarve vaan poikkeaa niin toisistaan, että se "raastaa". Ja jos saisin yöt nukkua, edes kunnon unipätkillä (esim. 3 h pätkissä), jaksaisin aamuisin herätä kuudelta esikoisen kanssa.
Neuvoja ja vinkkejä väsyneelle äidille!
Kommentit (8)
Voisitko päästä vaikka jonkun tuttavan luo tai hotelliin yhdeksi yöksi. Mies tai vaikka palkattu hoitaja voisi hoitaa yön yli. Yhdelläkin yöllä saa vointiaan korjattua, vaikka sama rumba jatkuisi sen jälkeen.
Neuvolasta kannattaa myös kysellä apua. Jos eivät itse pysty tarjoamaan, niin osaavat ainakin sanoa mistä sitä voi saada.
Tsemppiä ap.
Tämä on paras neuvoni. Molemmat lapseni ovat olleet samanlaisia. Olen myös itse herkkä ajautumasn ylikierroksille, jolloin herään joka parahdukseen vaikkei vauva oikeasti tarvitsisi mitään. Luota siihen, että heräät kyllä todelliseen itkuun.
Korvatulppa/talon perimmäinen kammari -neuvo täytyy ainakin kokeilla :) Ja varmasti tuo yhden yön kotoa poistuminenkin onnistuisi, tosin voisi aiheuttaa heräilyjä, kun rinnat pakottaisivat (kuitenkin se yöimetys vielä).
Ja myönnetään, että olen myöskin tosi herkkäuninen, herään kaikkeen ähinään ja kitinään. Mutta tällä hetkellä meillä ei ole mahdollista siirtää vauvaa toiseen huoneeseen. Sekin saattaisi auttaa. Mutta tosiaan, itse voisin ainakin vkl:sin mennä olkkarin lattialla tms. nukkumaan. Kiitos ystävällisistä kommenteistä ja neuvoista!
Elelen ihan samanlaista tilannetta eli vauva heräilee useita kertoja yön aikana ja esikoinen on aamuvirkku.
Mies hoitaa vauvan yöheräilyt voidessaan ja saan itse nukkua pahimmat univelat pois. Auttaa ensiavuksi. On kuin uusi ihminen yhden yön nukkumisen jälkeen.
Mutta neuvoja siihen, miten vauvan saa nukkumaan heräilemättä, ei minullakaan ole. Ei kai siihen auta kuin aika... Toiset vaan ovat parempia nukkujia kuin toiset ja sen asian kanssa ei voi kuin elää. Mutta toisaan tiedän tasan tarkkaan, mitä tuo lamaannuttava väsymyksentunne on. Tsemppiä ap:lle ja toivotaan, että joku kerta huonosti nukkuvatkin yllättävät ja oppivat nukkumaan kunnon yöunet!
Älä ajattele tehneesi jotain väärin, ajattele olevasi sankari, joka selviää tästä tilanteesta. aika auttaa.
Joka ei näköjään väsymykseltään osaa enää edes kirjoittaa ilman virheitä ;)