ihan mielenkiinntosta kysyn.. tarttuuko salmonella tai listeria ihmisestä toiseen?
Kommentit (15)
syötiin eilen kanaa (mies koski kanapakettiin jossa oli raakaa kanaa eikä muista enää pesikö käsiään)..
miehellä nyt kova oksennustauti. itse olen rv14. mistä sen nyt tietää onko miehellä salmonella ja jos se tarttuu minuun? luin että on vaarallinen sikiölle.
ap
salmonella ja listeriä tarttuvat ihmisestä toiseen MUTTA vain ulosteen kautta. Ei siis sillä tavalla, että puhtain käsin kosket toista tai vaikka halailetkin. Käsien pesu pelastaa paljolta. Edes salmonella ei tartu pelkästä koksketuksesta. Se on sit tietty eri asia, että ihan aina kaikki ei vaan pese käsiään niin tehokkaasti (pitää oikeasti hinkata saippualla monta minuuttia kynnenalustoineen kaikkineen, ei vain vähän huuhtaista hana alla).
Salmonellan itämisaika on yleensä vähän pitempi kuin vajaa vuorokausi, joten tuskin sun miehesi sitä on saanut. Salmonella ei käsittääkseni myöskään tartu sikiöön kuten listeria (tästä mä en oo kyll ävarma, mutta en ole koskaan kuullut), mutta toki kouristukset voi aiheuttaa keskenmenoriskin.
taudit leviää suutelun/seksin kautta (limakalvo kontakti). siis jos miettii jotain salmonellaa (en puhu seksitaudeista).
se leviää vain ulosteen saatuttaman ruoan tai juoman välityksellä. Eli siis ensin sen pitää tulla ulos tartunnan saaneesta ihmisestä ulosteen mukana ja sit sen pitää tulla seuraavan ihmisen syömäksi, ennen kuin se leviää. Suuteleminen ei todellakan tartuta sitä (ellet sitten harrasta peräpäänsuutelua...)
se leviää vain ulosteen saatuttaman ruoan tai juoman välityksellä. Eli siis ensin sen pitää tulla ulos tartunnan saaneesta ihmisestä ulosteen mukana ja sit sen pitää tulla seuraavan ihmisen syömäksi, ennen kuin se leviää. Suuteleminen ei todellakan tartuta sitä (ellet sitten harrasta peräpäänsuutelua...)
muttaetköhän tuossa tilanteessa voi olla huoletta. Ei tartu ilmeisesti äärimmäisen helposti. Käsittääkseni ei myöskään ole sikiölle todella vaarallinen, ainakaan yleensä. Jos saat oireita niin mene pyydät, että voit antaa ulostenäytteet terveysasemalla niin saat tiedon mahdollisesta tartunnasta.
mutta jos et syö miehesi ulostetta tai nuole hänen käsiään, kun hän on pyyhkinyt takapuolensa (etkä sitä takapuoltakaan), on erittäin epätodennäköistä että tarttuu. Ruoanlaittoon en kuitenkaan miestä nyt päästäisi.
jos sitä on käyttänyt salmonellaan sairastunut ihminen?
kandee pestä pönttö ennen kuin alas lipoa.
Salmonella ei leviä limakalvokontaktissa vaan salmonella on suolistosairaus joka elää suolistossa
syötiin eilen kanaa (mies koski kanapakettiin jossa oli raakaa kanaa eikä muista enää pesikö käsiään).. miehellä nyt kova oksennustauti. itse olen rv14. mistä sen nyt tietää onko miehellä salmonella ja jos se tarttuu minuun? luin että on vaarallinen sikiölle. ap
saanut? Ei ole kovin yleinen. Tuo muukin oksennustauti voi kyllä tarttua.
broilereissa on harvoin salmonellaa.
Molemmat bakteerit voivat tarttua, jos esim bakteerin kantajan käsissä on bakteereja ja hän koskee ruokaa, jota toiset syö tai pitää esim kädestä kiinni ja sitten "terve" työntää sormensa suuhun.
Hyvällä käsihygienialla ei kauhean suurta vaaraa ole.
Siksi salmonellaa kantavat eivät voi työskennellä keittiössä, ennenkuin on tietty määrä puhtaita tuloksia