rintatulehdusko?
Mun vasenta rintaa kuumottaa ihan tajuttomasti ja se on todella kosketusarka. Mitään punaisia läiskiä siinä ei ole. Reilu kolme tuntia sitten vauva söi siitä (kamalaa tuskaa tuotti!!!) ja kun hetki sitten yritin pumpata rintaa tyhjäksi, en saanut tippaakaan aikaiseksi. Jos kumarrun, paineen tunne rinnassa on niin valtava et tuntuu kun rinta räjähtäis.
Kommentit (5)
Punotus nousee aina viiveellä. Lämmin haude voi helpottaa ennen lypsyä, samaten suihkussa lypsäminen. Ota buranaa tulehdusta helpottamaan ja muutaman tunnin päästä Panadolia kuumeeseen. Mulla kaalihauteet yms. ei ole tepsineet, aina olen tarvinnut antibioottikuurin. Soita siis neuvolaan/tk:seen että saat Kefexiniä.
T: Kaksosia 1v3kk imettänyt, 9 rintatulehdusta sinä aikana kärsinyt
minä en tajunnut heti että minulla oli rintatulehdus ja en mennyt lääkäriin. tajusin mennä lääkäriin vasta kun kuume oli tosi kova. eka antibiootti kuuri ei tuhonnut tulehdusta täysin vaan sain heti toisen tulehduksen perään. ei kivaa. rinta oli arka ja punoitti. imetys oli tuskaa. kovan kuumeen takia voimat pois
mutta en osaa varmaksi sanoa.
Itse olen kahden lapsen äiti, eikä minulla ole koskaan ollut rintatulehduksia, mutta alkavia sellaisia ilmeisesti oli. Tuntuuko rinta myös tosi kovalta? Jos mahdollista, mene lämpimään suihkuun ja yritä siellä hieroa rintaasi (aika voimakkasti)ja saada se tyhjennettyä pakkautuneesta maidosta. Itseäni tämä helpotti, eikä minulle noussut kuumetta (mikä usein nousee rintatulehduksessa korkeaksi). Jos sinulla on lämmitettävä kankainen kauratyyny, lämmitä se suihkun jälkeen ja pidä rintasi päällä.