Onko hyvän tavan mukaista, että kun hakee työpaikkaa, tästä uudesta työpaikasta soitetaan
nykyiselle työnantajalle ja kysellään tietoja?
Kommentit (36)
ei missään nimessä saa, sillä sittenhän työntekijän tilanne vaarantuu nykyisessä työssä, kun selviää että "katselee muualle". Siksi aina suosittelijat jne. edeltävistä työpaikoista.
Ihan normaali tapa varsinkin alalla, jossa piirit on pienet ja varsinkin kun rekrytoija tuntee entisen esimiehen ennestäänkin.
Ansioluetteloon lisätään referensseiksi henkilöt joihin voi olla yhteydessä.
Jos siitä löytyy nykyisen työnantajan edustaja niin sitten on ok.
Itse en edes kerro edellistä työnantajaani kovin takkaan jos vana voin sen välttää.
kun sehän on jo kirjoittanut työtodistuksen jossa lukee että suhde jatkuu edelleen. Sillähän sitä uutta työtä haetaan.
ei missään nimessä saa, sillä sittenhän työntekijän tilanne vaarantuu nykyisessä työssä, kun selviää että "katselee muualle". Siksi aina suosittelijat jne. edeltävistä työpaikoista.
kaiken logiikan mukaanhan tilanne päinvastoin paranee, kun nykyinen työnantaja tajuaa olevansa kilpailutilanteessa ja että joku muukin voi haluta hänen työntekijänsä?
kun sehän on jo kirjoittanut työtodistuksen jossa lukee että suhde jatkuu edelleen. Sillähän sitä uutta työtä haetaan.
Ei minulla ole ikinä ollut mitään todistusta nykyisestä työstä, jolla olen uutta hakenut? Vain niistä joista loppunut...
Olen hakenut ja saanut työpaikkani ilman väliaikaistodistustakin.
kertoa päinvastainen totuus, jos joku soitti nykyisestä työntekijästä.
Eli jos työntekijä oli hyvä ja hän halusi pitää henkilön, hän kertoi soittelijoille tyypin olevan laiska ja saamaton ja tekevän työt huonosti.
Jos taas halusi päästä eroon, kertoi olevan ahkera, reipas ja tekevän työt moitteettomasti.
työntekijöille, jotka hakevat muualle. Ja lohdutellut sitten pomoa kun se on naama nurinpäin ollut huolissaan lähtevistä työntekijöistä.
Edellisen kerran työhaastattelutilanteessa haastattelija soitti edelliselle pomolle livenä ja kysyi miten oli mennyt. Ja toivotti sitten lämpimästi tervetulleeksi taloon.
ikinä törmännyt moiseen, että kesken hakuprosessin tiedusteltaisiin nykyiseltä työnantajalta työntekijästä mitään. Edellisistä tottakai, mutta en todellakaan hyväksyisi nykyisiltä tiedustelua!
Koskaan en ole soittanut hakijan sen hetkiselle työnantajalle, mielestäni näin ei voi toimia ellei kysy hakijalta lupaa. Edelliselle työnantajalle olen soittanut jos hakijassa on ollut jotain kyseenalaista, esim. ylikoulutettu hakemaansa paikkaan eikä ole itsekään osannut perustella miksi hakee huonompaa kuin voisi saada.
Onneksi kaikki työnantajat sentään ei suhtaudu negatiivisesti.Mutta monet pk-sektorin työnantajat (omistajayrittäjät ) suhtautuu kyllä aika nihkeesti tommosen soiton jälkeen ja työntekijästä kertomisen totuudenmukaisuudenkin laita on niin ja näin (olen todistanut tällaista tilannetta). Todella ikävä juttu jos ei sitten saakaan tätä uutta työtä. Ei siinä paljon liitot auta. En tiedä yhtään tapausta että olisi työnantajalle sanktiota tullut.