Karvalankamaton pesu. Apua!
Oletteko pesseet kotona karvalankamattoa? SOL:lla maksaa melkein 15 e neliö!! Tulisi melkein halvemmaksi ostaa jo uusi matto tuolla hinnalla..
Voiko siis pestä harjalla ja mäntysuovalla? Vai onko olemassa jotain tököttejä joita suihkutetaan mattoon yms??
Kommentit (30)
Itselläni useita karvalankamattoja. pesu oli helppo. Semmonen jo olkkarin lattiankin peittävä kuivaa nopeesti. Auringossa ja tuulessa kuivi jo samaan iltaan mennessä. Sehän on kuin kasan lankakeriä pesisi. Katso pohjaan kuutenkin varuksi. Onko siellä pesuohje tai onko juuttipohja ja onko langat kudottu, ei liimattu. Mulla kaikki on juuttipohja. Tein miedon pesuveden pesuaineests, itse käytin marseille nappuun, kaadoin matolle. Sormin haravoin läpi eli pesin. Ja sitten huuhteluvettä napulla perään. Tasokuivatus lienee onnistuu parin penkin päällä. Ei oo vaikeeta tai hidasta lainkaan. Itsekin aluksi mietin.
Pesulaan vein itse, mutta koska oli ihan perun kallista, eikä matot tulleet edes puhtaiksi, ostan nykyään vaan uudet matot 1-2:n vuoden välein.
Uuden tosiaan voi saada samalla hinnalla kuin sillä, että pesettäsii sen pesulassa. Painin saman ongelman kanssa, kummanko teen, pesetän vai ostan uuden.
Olen harkinnut pesua kylppärin lattialla. Esimerkiksi suihkuttaa ensin märäksi, sitten saippuoi kertakäyttö- tai talouskäsineet kädessä varovasti ja huuhtelee suihkulla. Rullaamalla saa ylimmät vedet pois ja sitten kuivumaan kuivaustelineen päälle. Se on varmaan ainut tapa kotona pestä. Kuivaus voi kyllä kestää liian kauan ja alkaakin haista. Sitten joutuu kumminkin uuden hankkimaan.
Itse hankin kotini matot joiden pesussa ei ongelmia.Kun asun kerrostalossa vuokralla autottomana. En kylä koskaan kuulut aijemmin joku on matoon rakastunut? Kierrätys keskus ostin 1 e. kalja kärryt. Käytän sitä.esim. Rullan maton rullalle ja lonkeroilla kiinni kalja kärryn. Vien maton pesullaan sillä systeeimillä 5km päähän ja samalla systeemillä haen. Metroa en käytä ,lippu kallis.Tuuleepaa samalla hyöty liikunta. Kun koira tai lapsi vieraita, matot tylysti rullalla.Kuin märättyjen ystävien aikana.Syövät rinnuksen kautta ja sotkevat pöydän alustan. Kun en kehtaa työntää suoraan muovista ruoka lappua jossa kaukalo heille..
Kun näin otsikon niin mietin että mikä ihmeen Karvalan kamaton pesu?
Pesin lumessa, ainaki raikastamiseen lumipesu toimi tosi hyvin.. En sit tiiä miten auttais tahrojen kohalla
Kokemukseni karvalankamatosta t vastaavasta löytyy edesmenneen sisareni taloudesta. Kuten ehkä tiedätte, ennen matot raahattiin rantsuun pyörän tarakalla ja pestiin mattolaiturilla mäntysuovalla. No, sisareni sai väläyksen huuhtaista maton meressä ja heitti sen sinne seurauksin, ettei saanut sitä enää ylös. Menin apuun ja yritimme yhdessä - tuloksetta. Lopulta toinen jäi pitämään matosta kiinni ja toinen etsi puhelinkopin, josta apuvoimia soitettiin paikalle. Se oli elämäni pisin matonpesuretki. Ei koskaan enää... :D
Pitkäkarvaista mattoa on vaikeaa saada kuivumaan niin nopeasti, ettei se alkaisi haista mädälle. Helpointa ja halvinta on ostaa uusi, jos puhtaan haluaa. Kuivapesussa ei puhdistu, ja vettä ei siedä.
Parempi ilman, savovat useat
Sain lahjoituksena ison ns. rahkamaton, " tarvii kyllä pesun". Reippaana ( ja tietämättömänä) en sen enempää asiaa miettinyt, kiitin kauniisti, ja näin mielessäni jo kauniin puhtaan maton olohuoneeni lattialla. Voi mikä ihanuus se olisi, lämmin jalan alla, ja pehmoinen. Fillarilla mattolaiturille, olin yhtenä hymynä auringon kanssa. Pesin maton, voimieni tunnossa maton kääntäminenkin sujui mainiosti. Sitten huuhtelemaan mattoa laiturin reunalta. Helppoa kuin heinänteko, aattelin, kun on kuitenkin vedellä syvyyttä, senkun huljuttelen maton puhtaaksi. Mutta.. mutta. Se matto painoi aivan käsittämättömän paljon, veti itseään kohti pohjaa. Yritin tempoa mattoa laiturille, se tempoi minua veteen. Enää ei hymyilyttänyt. Ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin päästää irti. Sinne meni, sinne jäi, Saimaan syvyyksiin.
Tai sitten juuri on. Meillä koira teki hätätapauksessa ripulit yms.aina karvalankamatolle, eikä muualle. Siksi se oli hyvä olla olemassa. Hätävessana.