Miten totuttaa alle 2v tavalliseen sänkyyn ja omaan huoneeseen?
ja missä järjestyksessä? eka se "ison pojan sänky" meidän huoneeseen, vai ensin totuttaminen omaan huoneeseen nukkumiseen pinnasängyssä?
Ei mahdu ton lapsen sänky sitten meidän huoneeseen kun syksyllä syntyy vauva.
Siellä omassa huoneessa nukkuisi myös joka toinen viikko sisarpuoli.
Tähän asti on nukkunut meidän sängyn vieressä pinnasängyssä ja vaatii meidät viereen kun nukahtaa.. vinkkejä?
Kommentit (5)
Itse siirsin oman tyttöni 1,5-vuotiaana isoon sänkyyn,eipä siinä sen kummempia ollut.Tykkää kun pääsee itse sänkyyn ja pois.Laita on kyllä ainakin meillä ehdoton!
Omaan huoneeseen ei ole meillä ollut vielä kiirettä.
Omaan huoneeseen siirtyminen riippunee varmaan paljonkin lapsen luonteesta...
heräilee usein yöllä kun tutti tippuu (siitäkin pitäs päästä eroon ennen syksyä) ja muutenkin kaipaa silitystä yöllä/kun nukahtaa..
ja poika on semmonen ville vallaton, että aamuisin jos herää ennen meitä niin veikkaan että on jekkuja tehty jos pääsee sieltä omasta ison pojan sängystä pois..
ja toisiaan sinne omaan huoneeseen koska pojan sänky ei mahdu ollenkaan sitten pinnasängyn lisäksi syksyllä.
ap
Siinä mielessä eritilanne että poika nukkunut omassa huoneessa 7kk vanhasta täydet yöt, muttaq pinnasänky tarvitaan vauvalle ja tuttikin tietysti pitää ottaa pois.
Eli veimme "ison" sängyn pojan huoneeseen pinnasängyn viereen ja sai itse päättää minä iltana sitten menee siihen nukkumaan oiskos ollut sitten kolmas ilta kun sen sänky siellä oli (ikää oli 1v 3kk), pinnasänky vietiin noin viikon päästä pois koska oli hyvin nukkunut myös tuossa isommassa sängyssä (ei tullut koskaan sieltä pois, paitsi nyt vähän isompana on keksinyt ettei olekkaan ihan pakko jäädä). Meillä poika nukahtaa itsekseen eli ei sitten pelästy yölläkään kun äiti/isä on hukkunut vierestä. Iltaisin/ öisin käydään tarpeen mukaan rauhoittelemassa, mutta ei koskaan ekasta inahduksesta, koska nukahtaa yleensä itsekseen kuitenkin.
Tutti jätettiin pois noin kuukausi sängyn vaihdosta, siten että leikkasin tuteista tuttiosat irti ja selitettiin lapselle että on mennyt rikki, tämä tapaus ymmärrisi heti yskän ja nukahti jo ekana iltana hyvin, seuraavina jouduttiin hieman useammin käymään rauhoittelemassa. Mutta helposti meni kuitenkin :)
Eli nyt kun vauva pian syntyy on tutit ja pinnasängyt selvästi vanhoja ja vauvan juttuja!
Me jätettiin yöllä heräilevältä ja tuttia etsivältä pojalta tutti pois, kun oli 1v8kk. Rupesi jo toisena yönä nukkumaan koko yön heräämättä (tai ainakin nukahtamaan uudelleen meitä herättämättä). Tutin etsiminen siis herätteli. Meillä lapsi on nyt 1v10 ja pian on myös tuo muutto isojen sänkyyn ja omaan huoneeseen edessä. Siihen ei siis vinkkejä, mutta tuo tutin jättäminen voi parantaa dramaattisesti unia, joten suosittelen sitä ensimmäisenä.
Meillä kans sama ongelma 2v pojan kanssa. Syksyllä syntyis toinen ja ennen sitä olis hyvä saada poika omaan huoneeseen mutta en ole vielä jaksanut tätä muuttoa tehdä. Muutamia öitä on kokeiltu mut poika heräilee ja sit oon aina ottanut takas viereen, joo siis nukkuu meidän vieressä vieläkin :) Pinnasänkyyn ei koskaan suostunut nukkumaan!
Mutta niitä muilta kuultuja vinkkejä siis...
Ensinnäkin lapsi on hyvä totuttaa ensin muuten omaan huoneeseen, leikkiä siellä päivisin ja nukkua päiväunet omassa sängyssä niin se tulee tutummaksi. Kun tätä on ensin tehty vähän aikaa niin sit vaan illalla omaan sänkyyn nukkumaan ja ehkäpä alkuun isä/äiti sängyn viereen patjalle niin on apu lähellä jos heräilee yöllä. Sit kun yöt sujuu paremmin, niin sitten voi jättää kokonaan itsekseen. Ehkä yövalo palamaan jos pelkää pimeää.
Itsekin pitäisi nyt tuota kokeilla. Meillä poika hipeltää minun hiuksia ennen nukahtamista ja kun yöllä heräilee niin aina pitää ne minun hiukset löytyä ennen kuin nukahtaa uudestaan :) Siinäpä kokeiltavaa miten oppii omaan sänkyyn kun ei hiuksia olekaan hipellettävänä. No onhan ne kaikki lapset joskus oppineet omaan sänkyyn, joten toivottavasti meidänkin lapset vielä!