Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormoonikierukka vai ei? Kannattaako ottaa?

Vierailija
20.02.2011 |

Olen 40v, lapset 4v ja 7v.

Tällä hetkellä ehkäisynä kondomi, mutta se on vähän hankala.

Haluaisin kuulla kokemuksianne hormoonikierukasta - ja muistakin pitkäaikaisista ehkäisykeinoista, joita olette kokeilleet?

Kiitos ja kivaa päivää kaikille :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin terveyskeksuksessa laitattamassa hormonikierukan, jonka sain kaiken lisäksi ilmaiseksi, koska oli eka h-kierukka kyseessä (aiemmin ollut 2 kertaa kuparikierukka, joka oli muuten OK, mutta viikon verran aika runsaat menkat. Ajatuksen aoli, että jos se ei kerta kaikkiaan mulle sovi, saahan sen aina pois ja laitettua tilalle kuparikierukan.

Nyt h-kierukka ollut ½ vuotta, tiputtelua völillä enkä oikein tiedä kuukautiskiertoani, enkö ole jaksanut merkata tarkkaan niitä tiputtelupäiviä.

Olen kohta 41 ja nuorin lapseni on 1v.

Vierailija
2/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syynä lähinnä erittäin kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Ensimmäiset puoli vuotta oli lähes jatkuvaa tiputteluvuotoa, pientä tosin, pikkuhousunsuoja riitti. Sen jälkeen se loppui, kuukautiset olivat aluksi todella vähäiset, kesti pari päivää ja pikkuhousunsuoja riitti, sitten ne jäivät kokonaan pois. Olen siis todella tyytyväinen, sain mitä tahdoin (+ ehkäisy lisäksi, kondomia mekin aiemmin käytimme), vaikka aluksi vähän kadutti, kun oli sitä jatkuvaa vuotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuvaikutuksia ei näemmä tiputeluvuodon lisäksi ole ollut oikein kenelläkään?

Vai onko muutakin?

Tässä kohdassa elämää jää aika vähän aikaa prisuhteelle, joten siitä erityisesti kiinnostaisi vielä kuulla, jos tiedossa on, että h-kierukka aiheuttaisi yleisesti haluttomuutta tai painonnousua/turvotusta ( mulla yks yhteen nuo asiat > jos mulla paino nousee, eipä huvita seksikään ).

Olettko kuulleet mitään ns. kauhutarinoita, että mitä on jollekin on käynyt tai ootteko tietoisia, mitä siitä VOISI tulla, jos huonosti käy?

Edelleen kiittäen vastauksistanne, Ap.

Vierailija
4/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivuoireita ole tullut kuin alun tiputteluvuoto.

Vierailija
5/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli karmeet säryt. Alko samalla hetkellä kun hormoonikierukka laitettiin. Poistanut gynis ihmetteli ja epäili ettei ole koskaan kuullut moisesta sivuvaikutuksesta, mutta niin vaan loppuivat kivut siihen paikkaan.

En tiedä mikä meni vikaan. (N34)

Vierailija
6/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoli kivuliaat menkat ja epäilen painon nousua.

n 33

Vierailija
7/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Megavuodot, kivut ja hyytymät goodbye :)

Laitto oli vaikeaa, mutta ei mitään kauhua jäänyt kuitenkaan.

Puolisen vuotta tiputtelua koko ajan väheten, ei mitään sivuoireita.

Vierailija
8/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta parissa kuukaudessa se hävisi. Tiputtelua oli yli puoli vuotta. Laitettiin liian runsaiden kuukautiesten takia ja siihen vaivaan auttoi.

Vierailija
9/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 39-vuotias, otin h-kierukan 2,5 viikkoa sitten, synnytyksen jälkitarkastuksessa sitä kovasti suositeltiin melkeinpä ainoana järkevänä vaihtoehtona tämänikäiselle. Olen käyttänyt siis vasta vähän aikaa, mutta 38-vuotias ystäväni on ollut tyytyväinen. Tiputteluvuotoa voi olla jopa 3-6 kk, mutta sen jälkeen pitäisi helpottaa. Minuakin lääkäri varoitteli, että eka puoli vuotta voi olla "vähän kurjaa". Vuoto vähenee kai melkein kaikilla, itselläni oli aika runsaat vuodot.

Vierailija
10/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiputteluvuotoa on ollut sen jälkeen jatkuvasti. Omat vuodot oli ennen todella kivuliaat ja runsaat, nyt niukat ja ei kipua.

Ainoa harmi on tuo tiputteluvuoto ja ajattelin jo mennä ottamaan koko kierukan pois mutta nyt viimeisen kuukauden aikana sekin on ollut hiipumaan päin ja loppumassa joten en ota pois. Toivon että kuukautiset loppusivat kokonaan.

Vähemm'n harmia mulla on ollut kapselista, siitä tykkäsin kovasti.

Vierailija
11/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin viime vuoden toukokuussa kierukan, ikää silloin 39v, lapset 8v ja 5v. Sitä ennen käytettiin kortsua. En vaihtaisi enää pois, olen todella tyytyväinen. Tiputtelua oli viikon, sen jälkeen ei mitään, ei edes menkkoja.

Vierailija
12/12 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäis vaihtaa. laitto sattui mulla hiukan ja sitten tiputtelu vuotoa oli useamman kuukauden. Sen jälkeen ei kuukautisa,ei kipuja, en edes muista koko asiaa. Omasta mielestäni olen iloisemi, halukkaampi ja rauhallisempi kuin aiemmin. Hieno kapine, otan uuden, nyt kun tulee vaihtaa pian:-9