Mielenterveyden häiriöistä/sairauksista kärsiviä kyykytetään tässä maassa! :(
Olen krooninen masentuja. Vaikeita masennusjaksoja on elämässäni ollut useita. Avoterveydenhuollossa (=omalla terveysasemallani) on todettu, että hyötyisin mitä todennäköisimmin pitkäkestoisesta terapiasta paljon.
Sinne terapiaan pääseminen vaan on tehty ihan hemmetin hankalaksi. Jotta terapiaan voi hakea Kelan tukea, täytyy saada psykiatrin kirjoittama lausunto, missä puolletaan terapian tarvetta. Omassa kunnassani psykiatrille pääsy on lähes mahdotonta. Oli pitkä jakso, että yhtään psykiatria ei ollut, nyt on yksi ja hänen vastaanotolleen on piiitkät jonot.
Okei, olen jo alistunut siihen, että menen yksityiselle psykiatrille, jotta saisin lausuntoni nopeammin. Siitä tulen maksamaan satoja euroja. Tärkeään tarkoitukseen menevät, en sitä kiistä.
Sitten aikanaan vuorossa Kelan hakemuksen täyttäminen, minun täytyy sivutolkulla todistella ja puolustella terapian tarvettani.
Mua väsyttää jo nyt, ennen kuin olen prosessia käynnistänyt. Mua väsyttää taistella ja pitää puoliani. Mulla on sairaus = toistuva masennus. Jos mulla olisi jokin toisenlainen sairaus, vaikka diabetes tai syöpä, niin mua ei pakotettaisi tällaiseen touhuun, mitä nyt on edessä.
Mä voin kuvitella, kuinka moni mielenterveyspotilas tässä maassa väsyy matkalle ja kaikki hoidot jää saamatta, kun ei ole voimia pitää puoliaan ja vaatia niitä apuja, mihin on oikeutettu.
Ugh. Sainpas marmatettua!
Täytyy olla hyvässä kunnossa että jaksaa hakea itselleen apua.
Mutta sinun on sen verran otettava itseäsi niskasta kiinni ja nostettava ylös että saat sen terapian haettua. Sen jälkeen voit romahtaa vapaasti kun olet sen avun saanut. Hetken joudut vielä jaksamaan!
Toivotan paljon voimia ja tsemppiä!