Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä lapsesi oppi virkkaamaan /neulomaan?

Vierailija
18.02.2011 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi alkeet, nyt 7v. osaa, mutta tarvii vielä apua. Mutta johtunee siitä että olen himoneuloja itse:)

Vierailija
2/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mun poikani silti oppinut ennen kuin (tai vaatimuksista riippuen edes) koulussa kun nämä oli opetussuunnitelmassa. Siis noin viidennellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään pakollinen taito elämän kannalta

Vierailija
4/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitäkään, jos asenne on se, ettei tarvikaan.

Vierailija
5/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitäkään, jos asenne on se, ettei tarvikaan.

aika paljon muutakin kuin virkataan ja neulotaan. Neulomisella ymmärrän ap:n tarkoittavan kutomista.

Vierailija
6/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulomisella ymmärrän ap:n tarkoittavan kutomista.

En ole koskaan kuullut, että käsityötunnilla kudottaisiin kangaspuilla. Ei ainakaan omassa nuoruudessani niin tehty eikä tehdä lapsenikaan koulussa.

Vierailija
7/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulomisella ymmärrän ap:n tarkoittavan kutomista.

En ole koskaan kuullut, että käsityötunnilla kudottaisiin kangaspuilla. Ei ainakaan omassa nuoruudessani niin tehty eikä tehdä lapsenikaan koulussa.

Vierailija
8/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim villasukka kudotaan!

Ehkä siellä perähikiällä joo, mutta yleiskielessä villasukka neulotaan.

Kudottu kangas on sellaista, jossa on loimi ja KUDE (huomaa sana). Kun ostat kaupasta NEULEEN (huomaa sana), se on valmistettu samalla tavalla kuin villasukatkin.

Vierailija
9/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormivirkkauksen on kyllä oppinut jo aikoja sitten. Ip-kerhossa oli oppinut virkkausta, mutta poimii langan väärästä suunnasta. Oikealla tavalla virkkaaminen ei onnistu, neulomista ei voi ajatellakaan. Poika on muutoin hyvin näppärä käsistään. Tokaluokalla muistaakseni virkataan ketjua, neulominen tulee viidennellä tai kuudennella luokalla.

Vierailija
10/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissä lukee, että villasukan kantapää kudotaan, lapasen kutominen jne.

Vierailija
11/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei enää, vaan yleiskieleen on tosiaan vakiintunut se neulomisen käsite.

Tapaan paljon neulovia ihmisiä lähes päivittäin ja kukaan ei puhu kutomisesta, ellei ole vahva murteenpuhuja muutenkin.

En myöskään muista nähneeni ammattilaisen kirjoittamia ohjeita, joissa olisi puhuttu kutomisesta.

t. 9

Vierailija
12/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset ei osaa (9v ja 11v pojat)

ja mikä huvittavinta - tällä 6v:llä on todettu hienomotoriikan ongelmia..

Vierailija
13/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etusivu > Artikkeli

Kutominen koukuttaa nuoria

julkaistu 26.01.2010 klo 16:06, päivitetty 01.02.2010 klo 10:27

Villalanka kietoutuu sukaksi, jos puikot pysyvät kädessä.

Kuva: YLE / Marko Siekkinen

1396659 { "type" : "image", "src" : "http://yle.fi/ecepic/archive/00274/Sukkarekka_villasuk_274145b.jpg", "width" : "480", "height" : "270" } Villasukat roikkuvat esillä Sukkarekassa. Villalanka kietoutuu sukaksi, jos puikot pysyvät kädessä. Kuva: YLE / Marko Siekkinen { "type" : "image", "src" : "http://yle.fi/ecepic/archive/00274/Villle_Lahtinen_kut_274139b.jpg", "width" : "480", "height" : "270" } Ville Lahtinen kutoo sukkaa Sukkarekassa. Ville Lahtinen kutoo sukkaa Sukkarekassa. Kuva: YLE / Marko Siekkinen { "type" : "image", "src" : "http://yle.fi/ecepic/archive/00274/Marja-Leena_Pirkola_274142b.jpg", "width" : "480", "height" : "270" } Marja-Leena Pirkola mainostaa kutomisen olevan rentouttavaa. Marja-Leena Pirkola mainostaa kutomisen olevan rentouttavaa. Kuva: YLE / Marko Siekkinen

Kutominen ja neulominen kasvattaa suosiotaan. Kasvava trendi näkyy lukuisilla neulomiseen liittyvillä nettisivuilla erilaisina vinkkipalstoina ja yhteisöinä. Myös nuoret ovat löytäneet kutomisen ja virkkaamisen. Sen lisäksi, että villainen tuote lämmittää, niin käsillä tekeminen rentouttaa ja tuo hyvää mieltä.

Neulomisesta on tullut trendi ja se näkyy ainutkertaisten pipojen lisäksi myös lukuisina aiheeseen liittyvinä nettisivustoina, kertoo Pohjois-Pohjanmaan Marttojen erikoisneuvoja Marja-Leena Pirkola.

- Netistä saa opastusta, siellä keskustellaan mikä villasukan malli on hyvä. Jokaisella on se oma mallinsa ja tyylinsä kutoa niitä sukkia.

Sanonnan mukaan raskas mieli tarvitsee käsillä tekemistä. Ihminen on tehnyt töitä käsillä iät ja ajat, nyt useille tietokoneen äärellä istuville aivotyöläisille neulominen on todellista terapiaa. Nuoret ja myös pojat ovat jääneet koukkuun neulomiseen. Sen tunnustaa myös seitsemän vuotta virkannut Ville Lahtinen.

- Siis tää on todella suuri osa mun elämää. Sen lisäksi että tää on mulle tämmönen pikku harrastustyö, niin samalla se on mulle tosi rauhottavaa.

Myös Marja-Leena Pirkola Pohjois-Pohjanmaan Martoista painottaa kutomisen mieltä rauhoittavaa ja rentouttavaa vaikutusta.

- Kun lanka menee käden ohi, niin se samalla myös hieroo sormenpäitä.

Myös lankavalikoimat ovat kehittyneet, Pirkola toteaa.

- Ei tarvitse ajatella, että mistä se rantu nyt alkaakaan, koska ne tulee uusilla langoilla itsestään sieltä lankavyyhdeiltä ja kerältä. Näin saadaan tosi monenlaisia sukkia aikaiseksi.

YLE Oulu

Vierailija
14/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tiedostan, että kirjakielen ilmaisu on neulominen. Usko vain, että noissa ohjeissa on todellakin kirjakielen virhe.

niissä lukee, että villasukan kantapää kudotaan, lapasen kutominen jne.

Vierailija
15/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa on harvinaista, että neulomista käsittelevässä jutussa on kaikki perustermit oikein eikä esim. isoäidinneliötä kuvituksena.

Katsopa sen sijaan esim. viimeisen 10 vuoden aikana julkaistuja neulekirjoja. Ei löydy kutomisesta mainintaa, voit olla varma.

t. 9

Vierailija
16/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä milloin poika oppi, mutta nyt nelosella virkkaa sujuvasti ja tekee omia juttujaan virkkaamalla. Eilen valmistui kotona Angry Bird.

Vierailija
17/24 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kutominen

En kyllä muista koska oisin kuullut kenekään neulovan sukkaa. Villapaitoja kyllä kuulee neulottavan ja mattoja kudotavan tietysti ;). Vaan ei edes täällä sivistyneisyyden kehdossa Hesingissä le tullut vastan sukkia neulovaa ihmistä.

Mä kudon sukat, kudon mattoja, neulon villapuseron...

Vierailija
18/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä opin neulomaan 6v., lapasia ja villasukkia neuloin kun olin 10v.

Vierailija
19/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin neulomaan 7v.

Vierailija
20/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin neulomaan 7v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme